JOHN WICK

JOHN WICK

7.0

Nebojácne a výstredne si John Wick (Keanu Reeves) razí cestu podsvetím. Hoci mu mu už raz dal zbohom, okolnosti ho nútia posvietiť si na syna samotného šéfa Vigga Tarasova (Michael Niqvist). Zvláštny nádych fiktívnosti prostredia s fantasknými klubovými či hotelovými interiérmi predstavuje jednoznačný zámer snímky Chada Stahelskeho John Wick (2014) vystavať hutnú atmosféru na atraktívnej forme nadeľovania pomsty v štýlovej americkej žánrovke, kde sa zbraňami a dobre zasadenými buchnátmi rozhodne nešetrí.

Johnovi Wickovi osud na krátky čas doprial šťastný manželský život, ktorý pretrhne strata milovanej osoby, následne ukradnutie milovaného auta a smrť poslednej pripomienky na drahú Helen. Vstupuje doň zaslúžená zlosť a znova čerí ustálenú hladinu luxusného života mafiánov. Viggov syn Josef (Alfie Allen) si koleduje o zneškodnenie, do hry nastupuje elegantný nájomný zabijak Marcus (Willem Dafoe) a tajomný hotel Continental sa stáva svedkom prúdenia nových hostí z neľútostného krvavého podsvetia.

John Wick John Wick

Príbehová zápletka je viac než číra, rozhádané postavy neochvejne tasia zbrane, drahé autá i vlastné telá na vysporadúvanie potrebných účtov. S jej postupným odhaľovaním si autori veľmi hlavu nelámu, prioritne sa zameriavajú na starú dobrú akčnú klasiku pästných súbojov i masívnych prestreliek. Scenárista Derek Kolstad vedome obchádza bližšiu špecifikáciu prostredia či život ústredných aktérov.

Divák sa vyžíva z čírej radosti z akcie a výborného hudobného podmazu (Tyler Bates, Joel J. Richard). Ten vďačne využíva proti sebe postavenú dynamiku akčného zápolenia a sprievodných tónov napríklad za milej piesne Think od Kaleidy alebo v jazzovom opare hotela pre zabijakov. Napätie graduje v postupnom prenikaní Johna Wicka do starých podsvetných vôd s dôrazom na Johnovu obávanú povesť v tejto sfére. Dobre nastavená hudba s bujarým strelným či rezným arzenálom sa ale snažia zalepiť slabú dejovú štruktúru a prílišnú akcentáciu zlovestnosti postáv.

John Wick John Wick

Film stojí na Reevesovej uhrančivosti a bojovom majstrovstve. Michael Nyqvist si strihol po Ghost Protocole zo série MI ďalšiu rolu zloducha, hoci príliš štylizovaného a pre diváka atraktívne vybavenom len desiacim pohľadom a nonšalantnou rétorikou východoeurópskeho bloku. Ženskú časť markantnejšie zastupuje nekompromisná zabíjačka Perkinsová (Adrianne Palicki), či spätne pripomínaná Helen (Bridget Moynahan), zvyšok dám sa s polonahými zadkami poneviera okolo zámožných figúrok podsvetia. Brilantnú akčnú jazdu elegantne dopĺňa Dafoevov Marcus, ktorý diváka po celý čas drží v napätí svojou nevyhranenosťou, na čej strane vlastne stojí.

S odsýpajúcou minutážou sa zmierujeme s faktom, že hlbších priesakov do charakterov postáv či príbehovej výstavby sa vo filme nedočkáme. Stahelski pevne drží opraty nad dominanciou formálnej údernosti. S plochými postavami, no pútavou akciou v neustále sa meniacom hudobnom backgrounde a občasnými zábleskami čierneho humoru predovšetkým pri upratovaní háld rozflákaných mŕtvol.

John Wick (Čína/Kanada/USA, 2014, 101 min.)
Réžia: David Leitch, Chad Stahelski. Scenár: Derek Kolstad. Hrajú: Keanu Reeves, Michael Nyqvist, Alfie Allen

autor Zuzana Ondrišová 26.10.2014