MAD MAX: ZBESILÁ CESTA

MAD MAX: ZBESILÁ CESTA

9.0

Dvadsať ráz videná ukážka, minimálne očakávania, nechápajúci výraz pri použitej hudbe. S takým nastavením som išiel na Mad Maxa, aby ma absolútne strhol. V čase čítania tejto recenzie ste už v inej pozícii, lebo svetoví kritici neklamú: toto je neskutočná jazda, ktorú musíte vidieť v kine.

V budúcnosti sa ľudstvo načisto zbláznilo a začalo bojovať o posledné štipky surovín: voda, náboje, benzín, zeleň. A keď otrávilo pôdu, situácia sa ešte zhoršila. Teraz bývajú ľudia ako otroci v mestách, kde si panovníci žijú v luxuse, zatiaľ čo chudoba maká a žobre aj o dúšok vody. Púštny svet, skazená klíma, takmer žiadna živá bytosť až na pár zmutovaných jašteríc. Keď sa vydá tanker s vodou zo Citadely do Benzínového mesta, na polceste ho šoférka zrazu zvrtne na východ, no nevedno prečo. No so sebou vezie viac ako iba niekoľko tisíc litrov kvapaliny a jej cieľ je jasný. Vládca Citadely hromží a vydáva sa za ňou – a paralelne s ním aj mladík Nux i nedávno uväznený Max, ktorý zohrá veľkú rolu na tejto štylizovanej, dramatickej krutej jazde.

Poviem vám tajomstvo hneď po náčrte deja, lebo vám pomôže pochopiť všetok entuziazmus kritikov. Fury Road sa odohráva 70% času v pohybe a takmer celá akcia je výlučne na kolesách. Áno, tento štýl poznáte z Matrixu Reloaded či posledných dielov Rýchlo a zbesilo, no trúfam si napísať, že Mad Max posunul latku ešte ďalej. Všetky vehikle uháňajú vpred, otáčajú sa o 180 stupňov, na mašinách sú šíky vojakov a bojovníkov, ktorí vrhajú kopije, pália zo strelných zbraní a v arzenáli nechýba plameňomet, poctivá brokovnica, dýka v šaltpáke a iné vychytávky.

Pomer dynamických scén k statickým je neskutočný, film sa počas prvej hodiny s výnimkou pár strihov nezastaví a akcia je zábavná, nápaditá, majestátna. Kamera miluje prelety okolo konvoja, strih je vynikajúci a užijete si to naplno. Na prvé videnie nestačíte všetok adrenalín vstrebať – druhá návšteva je otázka času. Je to jeden z mála hitov, kedy nieže uvažujete, či si ho pozrieť znova, ale či si nekúpiť druhý lístok hneď po titulkoch.

Mad Max: Zbesilá cesta Mad Max: Zbesilá cesta

Akcia navyše graduje. Hoci sa v prvej polhodine rysuje obrovská mela, Miller ju servíruje postupne a necháva si ďalšie nápady na nasledujúce scény. Strieda prostredia i farby (žltá púšť), časové obdobia (po dni príde nádherná modrá atmosférická noc) a cítite, že tento svet nie je vyprahnutý, má veľký potenciál. Pri výraznej palete žltej a modrej sa navyše počas dňa razí aj červeň výbuchov. Audiovizuál podčiarkne dunivý soundtrack Junkieho XL, ktorý konečne vhodne namieša aj to Verdiho Requiem. Ak budete blízko kina s Dolby Atmos, musíte film takto vidieť – tam musí zvuk preraziť strechu!

Akoby sa všetky trailerové momenty ukázali v najlepšom svetle. Akčné momenty sú vhodne rozložené do scén, Charlize Theron padajúca na kolená má zrazu jasný zmysel, jednotlivé výbuchy, aj prestrihy. Frenetický strih trailerov je natiahnutý na 120 minút, akcie nie sú zdĺhavé, dĺžka je presne vystihnutá.

Aby nebolo chvály málo, aj neakčné chvíle majú svoje čaro. Prvý raz nastane oddych na pár minút až po hodine (!) a sami si budete chcieť vydýchnuť z ohlušujúcej jazdy. Postavy sa rozprávajú o veciach, ktoré majú zmysel, záhadne stretnutia padnú vhod, budované putá nie sú na škodu. Žiadna milostná línia, pár gest je vhodne vložených; cítiť ako je drsný ráz prenesený aj do medziľudskej komunikácie. Dialógy sú skôr praktické (keď je väčšinou akcia, rozdávajú sa skôr povely a kričia heslá), občas príde náznak objavovania mytológie, frakcií, miest, ale to sú iba fragmenty. Chceme poznať viac, ale nie je čas, akcia musí pokračovať – a vo finále parádne vyústiť, aby ste azda uronili aj symbolickú slzu.

Herecké obsadenie je výborné. Charlize Theron je výrazná a má silnú postavu. Tom Hardy je správny Mad Max, hoci často operuje v pozadí (azda aj tým, že veľa nenarozpráva) – žiadny akčný hrdina, čo súka suché vtipy na počkanie, ale odhodlaný bojovník, ktorý pomôže, aj keď ho mátajú spomienky. Aj Nicholas Hault si strihol pekného šialenca a ženské osadenstvo je pohľadné i vhodne vložené do scén.

Blockbustrová sezóna je teda v plnom prúde. Furious 7 je akčná pecka, no Mad Max sa jej bez problémov vyrovnáva a Avengers 2 sú o dva kroky vzad. Odkladám pôvodný dešpekt, kupujem druhý lístok – na druhý raz si to chcem užiť naplno!

Mad Max: Fury Road (Austrália/USA, 2015, 120 min.)
Réžia: George Miller. Scenár: George Miller, Brendan McCarthy, Nick Lathouris. Hrajú: Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult

autor Michal Korec 14.5.2015