BABY DRIVER

BABY DRIVER

9.0

Tak sa nám letná sezóna 2017 začína slušne vyfarbovať a po vyčerpaných pokračovaniach i remakoch prišli svieže látky, solídne trojky a výborné kúsky znamenitých režisérov. Baby Driver je chuťovka od Edgara Wrighta, ktorý pred 10 rokmi vyrazil dych mnohým pri Jednotke príliš rýchleho nasadenia a s akčnou látkou nemá problém. Tak si predstavte ako môže vyzerať akčný film, ktorý je natočený do rytmu hudby – postavy strieľajú, jazdia či sekajú hlášky v rytme parádne vybraných songov.

Baby má asi dvadsať a je perfektný vodič pre každú lúpež. V jeho ušiach neustále driemu slúchadlá, v nich rezká muzika, do ktorej šoféruje pri hocijakom úteku a pred sebou plán, že zvládne pár fušiek a potom začne žiť úplne inak. Za sebou má neznámu minulosť a šéfa Doca, ktorý mu vždy dohodí top kšeft. Navyše teraz stretne krásnu Deboru túžiacu vydať sa na cestu na aute, ktoré nemá, s plánom, čo nemá tiež. No situácia sa zvrtne a hoci má Doc výbornú taktiku nebrať do akcie rovnakých kumpánov, teraz pravidlo poruší a to vedie k nečakaným výsledkom.

Odzbrojí vás už prvá scéna. Začína pred bankou ako vystrihnutou z iných amerických kriminálok a nie je ani tak zaujímavé ako prebieha lúpež, ale útek zo scény. Baby s iPodom brilantne manévruje medzi autíčkami vo veľkomeste a po zaparkovaní ide zobrať štyri kávy. Scéna výletu z garáže do kaviarne je snímaná na jeden záber s úžasným hudobným sprievodom. Trio perfektná akcia-výborná hudba-top kamera vás zahreje, prihodí pár dobrých postáv a máte sa na čo tešiť. No je toho oveľa, oveľa viac.

Napríklad samotná postava hrdinu. Ansel Elgort je vynikajúco obsadený. Dokonale zvláda mimiku, pohyby, má excelentné momenty, neverbálna komunikácia mu ide. A zapadne do všetkých scén, takže dokáže nahrávať každému parťákovi či šéfovi. Život sa mu odohráva s ľahkosťou, hoci jeho osud váži asi tonu. S väčším nadhľadom hrá snáď iba Kevin Spacey. Jeho Doc mu umožňuje prednášať dlhšie monológy i odrážať pichľavé repliky v priblblých tímoch.

Baby Driver Baby Driver

No aj Jon Hamm sa napokon vykryštalizuje ako slušný kriminálnik a Jamie Foxx? Od jeho kreácie Deana MF Jonesa v Šéfoch na zabitie prichádza ďalší magor, ktorý najprv koná a potom rozmýšľa. Jeho vety majú šancu stať sa kultovými.

Edgar Wright si napísal aj scenár, takže jednotlivé scény má vhodne vypointované a vetičky strihá do akcie, prípravy či improvizácii postáv, keď sa niečo akosi nepodarí. Ako sa mu darí mapovať vravu kriminálnikov, tak zrazu dokáže prešaltovať na prosté až okúzľujúce zoznamovanie Babyho a Debory. A v hociktorom momente im namieša song – či priamo do dialógov alebo len tak, v medziscénke, kde sa partia baví o niečom inom a Baby si púšťa ďalší setlist. Čo samozrejme znamená, že Baby Driver má vynikajúco poskladaný soundtrack, kde je 43 piesní parádne roztrúsených do 112 minút stopáže.

No soundtracku nestačí iba skvelá selekcia. Niektoré akčné scény priamo ťažia z toho ako pieseň znie a do nej je mixovaná napríklad streľba. Výber songov sa maximálne hodí do kontextu a priamo z neho sršia verbálne odkazy k menám postáv. A Wright luxusne vkladá jednotlivé, akčné i neakčné scény do piesní. Symbióza obrazu a hudby dostáva nový kabát a na veľkom plátne výborne vyznie. Nehovoriac o ladnom snímaní kamery: šikovný Bill Pope známy z Matrix a Spider-Manov dáva mestu i akcii ešte lepší štýl. Má rád dlhé jazdy, krásne celky a občas švenkne na pekný detail.

Baby Driver Baby Driver

Scenár pritom kondenzuje to najlepšie z brandže zlodejíčkov, autíčkarov a pochybných identít. Každý je svojím spôsobom uletený (ak nie priamo magor), ešte aj pri Debora (výborná Lily James) neviete, či je jej postava už paródiou alebo ešte len normálnou babou z bistra. Tento ekosystém funguje a má štýl. Pri réžii Edgar Wright potvrdí, že ľahko doručí všetky scény – akčné, napínavé i humorné.

Ak chcete svižný film s dobrou réžiou, novinka od Wrighta vás milo prekvapí. Na prvý raz sa sleduje úžasne, na druhý si už vychutnáte niektoré drobné detaily a zo žánra vyťaží maximum.

Baby Driver (UK/USA, 2017, 112 min.)
Réžia: Edgar Wright. Scenár: Edgar Wright. Hrajú: Ansel Elgort, Jon Bernthal, Jon Hamm, Eiza González, Micah Howard, Morgan Brown, Kevin Spacey, Lily James