TRANSFORMERS: POSLEDNÝ RYTIER

TRANSFORMERS: POSLEDNÝ RYTIER

5.0

Od štartu série Transformers ubehlo desať rokov. A na prvý diel, ktorý nastolil latku poriadne vysoko a bol pravým zosobnením tínendžérskeho sna pre Sama Witwickyho i mnohých divákov, sa nezabúda. A rovnako ani na prísľub, že by prišlo silné pokračovanie, nadviazalo na úspech a prinieslo viac. No Michael Bay lavíruje medzi starými a novými hrdinami, núka frajerky, dcéry či iné spriaznené krásky, vymýšľa nové motivácie ľudí pre konfrontáciu s druhou rasou, využíva každú príležitosť pre obrovskú deštrukciu. Výsledky sú nesúrodé.

Dvojka sklamala, trojka ostala na polceste, polarizujúca štvorka sériu zaklincovala alebo dala novú nádej (napr. mne). Päťka sa topí v mytológii, mieša ju s množstvom iných prvkov (artušovské legendy) a je na nej cítiť, ako by mala byť skutočne posledná – a scenáristi do nej narvali úplne všetko, čo ich v priebehu posledných rokov napadlo. Výsledok je... bizarný.

Prológ sa vracia do 5. storočia, kedy sa na anglickej pôde mastia chrabrí rytieri s nájazdom dravých Saxonov. Merlin potrebuje pomoc a nájde ju v skrytej vesmírnej lodi, kde drieme tucet Transformerov – povolá ich do boja, vznikne silná aliancia a história sa začína písať ako ju poznáme. V súčasnosti sa už deje všetko podľa zabehnutých koľají: ľudstvo je stále proti Transformerom, vytvorilo si jednotku TRF, čo ich má likvidovať.

Minulý hrdina Cade Yeager opatruje pár kamošov na starom vrakovisku a mladá Izabella s malým robotom sa snaží pretĺkať životom bez rodičov, ako sa dá. Prirodzene, spoja sily a neskôr s britskou skupinou, aby sa mohli pustiť do akcie. Optimus Prime sa vydal vyhľadať stvoriteľa, ale na Cybertrone narazil na bohyňu s vidinou záchrany v podobe vysávaní života zo Zeme.

Bay sľúbil, že noví Transfomers budú pod dve a pol hodiny, a zostrihal ich len tak-tak. Ostala v nich nálož zápletiek a postáv. Niektoré sú fajn, iné zbytočné. Ich činy vypália skôr naprázdno. Organizácia TRF je nesympatická – na čo tvoriť ďalšiu proti robotom? Jej člen Lennox musí konvertovať z nej, lebo opäť našiel sympatie k Transformerom. Redundantný návrat postavy. Bývalý agent Simmons pôsobí ako figúrka s jednou informáciou.

Anthony Hopkins zobral na seba bizarnú postavičku, ktorá vysvetľuje, využíva odľahčený spôsob, no celý čas nemôžete uveriť, že sa na niečo také dal nahovoriť. Laura Haddock je krásna Angličanka a kamera opäť obletuje dekolt brunetky a je trošku vtipná. 14-ročná Izabella len supluje dcéru Wahlbergovi. A Marky Mark hrá odhodlaného hrdinu, čo mu zostáva?

Transformers: Posledný rytier Transformers: Posledný rytier

Paradoxne si zgustnete viac na robotoch. Technológie pokročili natoľko a scenáristi si povedali, že na nich skutočne záleží. Jednotlivé epizódky sú občas samoúčelné, ale súčasne zábavné a konečne máme prehľad o tom, kto je kto. To bola najväčšia slabina minulých dielov, že sa tam mastili desiati a stratili ste prehľad. Tu ich zaradíte okamžite. Dobrí, zlí, legendárni. Radosť na nich pozerať, nie ako na ľudí.

Piaty diel Transformerov je obrovský drahý projekt: keď treba meniť autá na robotov či páliť projektily, pôsobí to úchvatne a dočkáme sa neuveriteľných akcií, spomalených záberov (skladanie Bumblebeeho je nový top moment), lokalít a po polovici sa film nadobro zlomí a núka bombastické zábery na úrovni paródie (čo dokáže ponorka). Akcia je prehľadnejšia ako v minulosti, no súčasne zdĺhavá. Epický finiš mení aspoň miesto činu – konečne sa nelikviduje veľkomesto!

149-minútová dĺžka nie je vražedná, lebo Bayovci zosekali záverečné titulky na sotva tri minúty. Film obsahuje neuveriteľný guláš motívov, no je stále zábavný, solídne ubieha, akurát chýbajú epické momenty, ktoré by ste si zapamätali a prišli na ne znova. Transformers potrebujú novú štavu, lebo sa dostali do módu Doby ľadovej – plus/mínus tí istí hrdinovia menia prostredia či mytológiu a hrajú si svoj film. Pyramídy, Apollo misie, vyhynutie, rytierske legendy. Transformers sa chcú nasadiť všade.

Výsledok je ultimátny letný blockbuster na hranici akčnej paródie. Má všetko – drahú akciu, záskok Artuša s Merlinom, sci-fi kolízie a božské zlo, ponorky, agentov, vtipkujúceho džentlmena atď. Je to rozbitý film v celej sérii. Obsahuje všetko – a nič výrazné. Aspoň je zábavnejší ako nedávna Múmia.

PS – V našich končinách má film malé plus. Konečne môžete skúsiť Transfomers v IMAX, čo je iná liga. Bay ich dokonca natočil s 3D kamerami, freneticky strieda formáty a zvučia fakt super.

Transformers: The Last Knight (USA, 2017, 149 min.)
Réžia: Michael Bay. Hrajú: Mark Wahlberg, Anthony Hopkins, Josh Duhamel, Laura Haddock, Santiago Cabrera