TRANSFORMERS 3

TRANSFORMERS 3

7.0

Michael Bay si za ostatné štyri roky na seba naložil obrovskú zodpovednosť: vygenerovať na hračkách tak 2,5 miliardy dolárov. No keď parádny film pre chlap(c)ov vystriedal skôr nesúdržný popcorn s megascénami, no nulovým vyznením, fanúšikovia spozorneli. No Bay sa nezastavil, ba čo viac, do trojky vnáša prísľub poučenia i nové elementy: viac temnoty, Rosie, 3D.

Ako naznačil nejeden trailer, na odvrátenej strane mesiaca počas vesmírnej misie Apollo 11, ľudia objavili niečo, o čom sa desiatky rokov nehovorilo. Ale táto misia na tajňáša sa začína obracať proti nim v momente, keď hrozí nový plán Decepticonov na ovládnutie Zeme a Autoboti zákonite nedokážu potlačiť hnev, lebo ich ľudstvo raz oklamalo. A teraz ho majú ochrániť? Je to tak a svoj part v záchrane zohrá aj Sam Witwicky, aj keď toho spočiatku viac zaujíma nový džob i slečna...

Ruku na srdce, dáva tretí diel po menej vydarenej dvojke zmysel? A splnili Bay so Spielbergom sľuby o celistvom zážitku? Nemajú to ľahké v gigantickej stopáži 154 minút, ale po vzore trojky Pirátov či Spideyho hrabli hlboko do mytológie a povolali do boja neskutočné množstvo robotov. Dovolím si povedať, že námet je podstatne lepší, hoci sviežosti jednotky sa azda nepriblíži nič. A v porovnaní s dvojkou ostáva nevyrovnanosť tempa – určená však rozdelením na dve polovice.

Transformers 3 Transformers 3

Prvá má takmer 90 minút a od úvodnej vysvetľujúcej sekvencie sa musí predrať množstvom scén neakčného charakteru, kde na scénu prídu miniroboti, rodičia, nová baba, kopa vedľajších postáv. Táto ľudská sekvencia (v stopáži malého filmu) ukazuje, že charaktery sú už obnosené či málo zaujímavé. Platí to pre Sama (zmena z tínendžera na dospeláka moc nevyšla), tajných agentov či rodičov. Najviac kritiky patrí Rosie Huntington-Whiteley; jej obsadenie je top katastrofa a niekto z castingu sa musel zblázniť. Napísať, že nevie hrať, je ospravedlnenie. Uviesť, že je sympatická, je blbosť. Presvedčiť, že má šmrnc... nedokáže ani mňa (a to milujem blondínky). Ešteže sa medzi ich prázdne osudy mihne pár robotov, kus humoru a hocičo mimozemské. Vďaka tomu sa vám podarí nezaspať a dočkať neskutočnej megasekvencie, ktorá ukazuje Hollywoodu, ako má vyzerať akčné finále letného blockbustru.

Pravda, osobne mám problém, že T3 k nemu slabo gradujú, ale exekúcia invázie na Chicago a kombinácia bojov ľudských a neskôr výlučne robotov ide Bayovi skrátka výborne. Hoci občas sám zapochybuje, aby nezopakoval akčnú nudu z dvojky a vypomôže si stávkou na istotu v podobe reprízy akcie z jednotky. Scéna na diaľnici, dlhý boj v centre mesta a spomienky sú hneď silné. Ale noví roboti vám ich rýchlo z hlavy vyženú a keď zapoja do akcie trošku humoru (najmä Bumblebee sa snaží zabávať, aj keď hlášky nemá), dostanete vytúžené letné „maso“. Pravda, príchod 3D nutne upokojil Baya z frenetického strihu a primäl ho nasadiť veľké celky. A tu sa plnia ostávajúce malé veľké sny akčného fanúšika, pretože jednotka mala občas akciu neprehľadnú, tmavú – no tu si Autoboti a Decepticoni dávajú do držky za denného svetla, bez kadencie najnovšieho videoklipu, ale v celkom akceptovateľnom treťom rozmere. Pridáva pár dobrých efektov a zatiaľ je jeden z mála filmov, ktorý si 3D zaslúži.

Transformers 3 Transformers 3

Na Transformeroch však cítiť už vyčerpanosť. Z boja na Zemi i putovania vesmírom. Z Bayovej réžie (chudák, musel sa o rok poponáhľať), z Jablonského hudby, z LaBeoufoveho Sama i iných tvárí. Je dobojované, Bay si meno vylepšil, no latku žánru príliš neposunul. Asi niet kam – aj keď Paramount sa nás bude snažiť novým režisérom raz presvedčiť o opaku. Transformers 3 sú dobrý akčný film, a nie dychberúce zavŕšenie trilógie, ktorú sme si azda v roku 2007 tak strašne priali po výbornom úvode.

PS – Fanúšik by možno dal trojke aj 8 bodov. Ale iba v pôvodnom znení v 3D, čo u nás nemáme.

Transformers: Dark of the Moon (USA, 2011, 155 min.)
Réžia: Michael Bay. Scenár: Ehren Kruger. Kamera: Amir Mokri. Strih: Roger Barton, William Goldenberg, Joel Negron. Hudba: Steve Jablonsky. Hrajú: Rosie Huntington-Whiteley, Shia LaBeouf, Tyrese Gibson, Josh Duhamel, Patrick Dempsey, John Malkovich

autor Michal Korec 29.6.2011
7.0
-