Kino recenzia > Múmia
All the Money in the World
The Current War
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Borg/McEnroe

MÚMIA

Nová verzia Múmie pripomína sčasti pokusy o reštart Spider-Mana. Je príliš mladá na to, aby sme na minulé diely zabudli. No 18 rokov je solídna doba a Universal pokúša o nábeh na novú sériu...

Nová verzia Múmie pripomína sčasti pokusy o reštart Spider-Mana. Je príliš mladá na to, aby sme na minulé diely zabudli. No 18 rokov je solídna doba a Universal pokúša o nábeh na novú sériu Dark Universe, v ktorej by nám postupne predstavil známe monštrá a v ľubovoľnej forme ich uvádzal do samostatných filmov a raz hádam aj do spoločného ansámblu, azda niečo ako temní Avengers.

Preto sa dá na Múmiu pozerať z dvoch uhlov – ako repete známeho i štart niečoho nového. Oba sa zlievajú v jednom deji, ktorý sa chce vrátiť najprv do starých egyptských čias a rozpráva o nevraživej princeznej, ktorú pripravila zhoda okolností (a panovník) o trón a súčasne mieša pohreb v 12. storočí na území Anglicka. V prológu filmu sa pozeráme do dvoch odlišných hrobiek, ktoré budú súvisieť.

Je otázne, kedy nastúpi Tom Cruise a bude akčné veselo. S tým rozdielom, že veľa komediálneho sa nekoná. Humor je limitovaný na nevýrazného poskoka, ktorý doručí ošúchané repliky zlodejíčka. Tom Cruise sa snaží hrať na odľahčenú nôtu dobrodruha a la Indiana Jones či Nathana Drakea z Uncharted, ale jeho charizma dosahuje prekvapivo nízky level. Hodí sa skôr do akčných scén, kedy nemusí veľa rozprávať a jeho interakcia s blondínkou je nepodarená. Márne hľadáte chémiu pri tomto páre a od ich prvých dialógov až po neskoršie momenty cítite, že love story je tu do počtu.

Dobrodruh, krásna žena, poskok. Trojica archetypov, na ktoré čakáte a stavili by ste na nich vstupné, však napokon prejaví iné formy správania. A čím ďalej sa posúvame v deji, tým menej je jasné, o čo komu ide. Poskok je vytrhnutý zo svojej zóny komfortu pomerne rýchlo, slečna je síce nebezpečná a jej blonďavý preliv klame v prospech solídneho IQ (jej rolu dlho nedokážete uhádnuť a zrejme kope za seba alebo neznámu stranu) a samotný Cruise... Fúha, dlho sme nemali hrdinu, ktorý ním nechce byť. Najradšej by splašil pár artefaktov, speňažil ich na čiernom trhu a na záchranu sveta, boj proti antickým démonom či iné chuťovky by sa najradšej vybodol.

Nová Múmia nesleduje bežné motivácie postáv a už vôbec nie tie z minulého egyptského blockbustru. Naopak, je vzácna, ale do hlbokej miery bude nepochopená tým, že v každej postave sa skrýva čosi dobré, ale zároveň aj ľstivé, klamlivé alebo nesympatické. Blondínka sa ukáže byť samostatná a Toma čaká náročná séria udalostí i stretnutí. A to sa ešte o slovo bude hlásiť ďalší borec z Dark Universe, nie menší ako Dr. Jekyll, u ktorého cítite dvojitú identitu vopred a aj solídny casting Russella Crowea...

Lenže na typický letný blockbuster je tu akosi málo zaujímavého, veľa temného a dosť rozbitého. Ak čakáte scény nabité charizmou hrdinov a ostrovtipom, kde si občas tvorcovia vystrelia z Múmie a aj kontrastu jej archaického vystúpenia v novodobej ére, budete prekvapení, že radšej dajú prednosť tým obrovským akčným scénam, kde padajú staré pohrebiská, lietadlá z oblohy alebo londýnske reálie. Je to efektne natočená akcia, kde prašule lietajú a na veľkom plátne sa dá užiť, no chýba jej najmä punc originality, autori sa maximálne snažia vzdialiť starej Múmii a skúsiť niečo iné, až sú zrazu inde. Ani Sofia Boutella nie je taký zásah do čierneho ako v Kingsmanovi, lebo jej hrozná rola málo straší.

Na pomere akcie, fantasy, trošky hororu a komédie balansuje nová Múmia dosť ťažko. Humoru málo, napätia a fantasy síce viac, ale negeneruje toľko vzrušenia. Veľa tmavých scén sčasti ničí 3D a buduje atmosféru, no diváci si skôr odnesú snahu, že Múmia 2017 chce byť temnejší blockbuster – postavami, aj všetkým ostatným. A že pár veľkých akčných scén ohúri našinca pri skromnej stopáži.

Najsľubnejšie je spájanie s Dark Universe. Hoci štandardne mi seriálovosť novodobých blockbustrov prekáža, v tomto smere si scenáristi namiešali solídne prvky, aby v budúcnosti mohli rozvíjať ďalej tento svet. Pár postáv máme, jednu sme poriadne načrtli (samotnú Múmiu) a ešte pár ďalších sa objaví.

Lenže bude otázne, či tento štandardný priemerný kúsok na seba zarobí peniažky a Universal udrží hercov i tvorcov pri ďalšej expanzii. Múmia je nevýrazná a nesie skôr odkazy do budúcnosti, akoby mala byť výrazným štartom veľkej série. Akurát za tradične dunivý IMAX sa dá pripočítať ešte malý bod extra.

The Mummy (USA, 2017, 110 min.)
Réžia: Alex Kurtzman. Hrajú: Tom Cruise, Sofia Boutella, Annabelle Wallis, Russell Crowe, Jake Johnson, Courtney B. Vance

2017-06-099.6.2017 | Michal Korec