Kino recenzia > Marťan
Mary Queen of Scots
Stan & Ollie
Captain Marvel
Mary Poppins Returns

MARŤAN

Umenie a veda majú k sebe oveľa bližšie, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Tak ako žáner sci-fi nachádza inšpiráciu vo vede, aj veda objavuje nápady na riešenia teórii v ľudskej fantázii ...

Umenie a veda majú k sebe oveľa bližšie, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Tak ako žáner sci-fi nachádza inšpiráciu vo vede, aj veda objavuje nápady na riešenia teórii v ľudskej fantázii zhmotnenej v umelecko-zábavnom priemysle. Najnovší film Ridleyho Scotta je toho dôkazom. Marťan snúbi realitu s fikciou a filmári v snahe o presvedčivosť úzko spolupracovali s NASA. Pracovníkov najprestížnejšej vesmírnej spoločnosti téma filmovej fabulácie viac než zaujala, keďže sami intenzívne pracujú na príprave skutočného letu na Mars. A téma Mars je aktuálna aj vďaka najnovšej informácii, že červená planéta odkryla poklad v podobe tečúcej vody.

S takouto možnosťou však nerátal ani film, ani autor knižnej predlohy nákladnej a túžobne očakávanej snímky sci-fi velikána Ridleyho Scotta. Román počítačového programátora Andyho Weira, ktorý najskôr vychádzal po kapitolách v seriálovej online podobe, očaril producenta Aditya Sooda. Ten okamžite vedel, ako si s ňou poradiť a posunul ju na vyšší level. Predloha doputovala k nádejnému scenáristovi a režisérovi Drew Goddardovi (Chata v horách) a neskôr k tomu najpovolanejšiemu medzi povolanými súčasnými žánrovými režisérmi.

Hoci Ridley Scott (Prometheus) má vo svojej filmografii pestrý register žánrov a mnohé z nich vo vysokej kvalite, srdce mu horí najmä pre sci-fi. Votrelec a Blade Runner patria medzi žánrovú alfu a omegu a napriek tomu, že Marťan je od nich pár svetelných rokov vzdialený, cítiť radosť a energiu zapáleného tvorcu. Od temnoty a zhutneného napätia Votrelca a atmosférického a inovatívneho Blade Runnera sa posunul k celkom neobvyklej rovine v rámci science fiction.

Humor sa stáva najsilnejšou zbraňou opusteného astronauta na nehostinnej planéte a v rukách filmového velikána sa mení na kľúčový nástroj vystavania príbehu a budovania atmosféry. Odľahčená forma osviežuje pokrivkávajúcu dynamiku, pričom dbá na to, aby neskĺzla do ošúchaných vzorcov.

Z troch dejových línií, ktoré sa prelínajú príbehom, je práve osamelý osud Marka Watneyho ten najzásadnejší. Posádka vesmírnej lode, čo ho nechala na Marse v domnienke, že je mŕtvy, predstavuje svedomie, solidaritu a ľudskosť príbehu. Ansámbel na Zemi zase zoskupil zástupcov politiky, vedátorov a mozgy medziplanetárnej záchrany. Úloha oboch je však nevyhnutná. Samotný Watney by príbeh neutiahol. Jeho vedomosti, schopnosti a nápady sú síce obdivuhodné, chýba však metafyzická a poetická hĺbka stroskotancov, ako sa so svojimi hrdinami pohrali Cuarón v Gravitácii a Nolan v Interstellari. Prozaickosť, absentujúci filozofický presah a mnohé prvoplánové mainstreamové zásady zase celkom bránia porovnávať s Tarkovského artom.

Okrem humoru a technickej stránky, ktorú ocenia najmä fajnšmekri a fanúšikovia vesmíru, snímku robí atraktívnou aj predstavenie hlavného protagonistu. Matt Damon zosobňuje podstatný článok príbehu a celkom zaslúžene si pozornosť kradne len pre seba. Až na inej planéte a neskôr v blízkosti hviezd podáva jeden z najlepších výkonov svojej hviezdnej kariéry, čo určite neunikne ani pozornému oku akademikov. Jessica Chastain takisto patrí k ozdobám ambicióznej snímky.

Kozmický rytier Ridley Scott sa cíti vo vesmíre ako doma, rád sa tam vracia a vždy divákovi sprostredkuje iný pohľad. Tentoraz sa však drží viac pri zemi, odovzdáva manuál na prežitie na nehostinnej planéte a do vesmíru nás berie aj „v kabriolete“.

The Martian (USA, 2015, 141 min.)
Réžia: Ridley Scott. Scenár: Drew Goddard, Andy Weir (kniha). Hrajú: Matt Damon, Jessica Chastain, Kristen Wiig

2015-10-033.10.2015 | Barbora Bačíková