Kino recenzia > Gravitácia
The Imitation Game
Gone Girl
20000 Days on Earth
Foxcatcher

GRAVITÁCIA

Aktuálny kinohit Gravitácia je presne ten typ filmu, u ktorého môžeme bez výčitky predpovedať, že bude figurovať vo väčšine rebríčkov sumarizujúcich vrcholné divácke i kritické zážitky ...

Aktuálny kinohit Gravitácia je presne ten typ filmu, u ktorého môžeme bez výčitky predpovedať, že bude figurovať vo väčšine rebríčkov sumarizujúcich najvýraznejšie divácke i kritické zážitky roka 2013. Zároveň je možné skonštatovať, že sa zaradí medzi najlepšie filmy odohrávajúce sa vo vesmíre. Objavovať sa bude aj v cinefilných rebríčkoch oslavujúcich mimoriadne jednozáberové sekvencie (aj keď s množstvom postprodukčných úprav). V roku 2013 vzniklo prelomové dielo, nie čo do myšlienky, ale do technického pokroku kinematografie, umeleckého smeru závislého primárne od techniky. Veď kde inde je trefnejšie ukazovať jej progres, ako vo filme odohrávajúcom sa vo vesmíre.

Zložitosť, tajomnosť a fascináciu, ktorá sa viaže k tomuto slovu, akoby metaforizovala už samotná zložitosť procesu nakrúcania, ktorý Gravitáciu sprevádzal. Len čítať o jeho priebehu je rovnako fascinujúce, ako sledovanie filmu. Do istej miery aj porovnateľne komplikované s prípravou a realizáciou letov do vesmírneho priestoru.

Je namieste pýtať sa, čo stojí za týmto nezvykle pozitívnym divácko-kritickým konsenzom. Odpoveď môžeme nájsť v prevratnom zmýšľaní dvoch spolupracovníkov - režiséra Alfonsa Cuaróna a jeho dvorného kameramana Emmanuela Lubezkiho. Tí ako jedni z mála pochopili, že vesmír pôsobí úchvatne a zároveň zlovestne aj bez veľkolepých, dynamických bojových scén. Vzdali tak poctu dodnes úchvatnej Vesmírnej odysei - Stanleyho Kubricka . V protipóle s aktuálnymi akčnými trendmi Gravitáciu koncipovali ako pomalý, v určitom zmysle slova minimalistický film, kde figurujú len dve postavy. Napriek tomu sa im podarilo dosiahnuť napätie často intenzívnejšie než u ostatnej súčasnej produkcie.

Obsahová redukcia a oprostenie od zbytočnej spektakulárnosti v konečnom dôsledku naopak umocňujú tajomnosť a nebezpečenstvo hroziace v priestore nad planétou Zem. Čím nám Cuarón len dokazuje, že už nepotrebujeme monštrá, aby sme cítili strach z ľudskej bezmocnosti (na čo odkazuje už samotné rozloženie písma úvodného titulku, nápadne podobnému kanonickému vesmírnemu filmu Votrelec). Desivá atmosféra sa v mnohom vyrovná najlepším súčasným hororom a je až úsmevné, že sa tieto emócie režisérovi darí vyvolať pomocou základného fyzikálneho zákonu gravitácie, ktorá je v podstate strojcom všetkých komplikácii odohrávajúcich sa v príbehu.

Gravitácia sa tak stáva výstižnou ilustráciou toho, že sme dospeli do doby, kedy už diváka neprekvapí skoro nič. Mimozemšťania či lietajúce taniere stratili na atraktivite. Oveľa hrozivejšími sa stávajú skutočné hrozby. Kozmonauti dnešných filmov nemusia bojovať s votrelcami, stačí rutinná misia a rotujúci vesmírny odpad. Veď realita je pomaly strašidelnejšia než predstava.

Gravity (USA/UK, 2013, 90 min.)
Réžia: Alfonso Cuarón. Scenár: Alfonso Cuarón, Jonás Cuarón

2013-10-099.10.2013 | Michal Škamla