MALÁ Z RYBÁRNE

MALÁ Z RYBÁRNE

5.0

Nový český animovaný film Malá z rybárne je veľkou výzvou pre určovanie cieľového publika. V spôsobe klasickej bábkohereckej formy odkazuje animačné štúdio Hafan Film Praha na pôvodného detského diváka. Režisér a výtvarník Jan Balej ale napriek klasickému rozprávkovému motívu volí drsné prostredie dospeláckej optiky a výtvarne pre dieťa dosť strašidelné a výzorovo často odpudivé vzhľady bábok.

Zviditeľnil sa vďaka Fimfáru 2, kde sa po výtvarnej stránke ľahko napojil na Werichove originálne rozprávky, vďaka ktorým už Aurel Klimt exceloval v jednotke. Tentoraz sa po skúsenosti s Jedné noci v jednom měste opäť ponára do sveta pofidérnych existencií jedného prístavného mestečka plného prisťahovalcov. Všetko v ňom šmelinárči, popíja, holduje nemravnosti, a to nonstop deň za dňom.

V malej učupenej rybárni bývalý Morský kráľ so svojou rodinou obchoduje s rybím sortimentom. Jeho najmladšia dcéra Malá sa prozaicky zaľúbi do majiteľa bordelu Bogana. Podľa Andersenovej Malej morskej víly kvôli láske a dokonalému ľudskému vzhľadu musí priniesť obetu starej morskej čarodejnici. V duchu menovanej rozprávky sa jej to ale nevypláca, a tak sa na úsvite jedného dňa mení na morskú penu.

Malá z rybárne Malá z rybárne

Klasický námet všetci poznáme z detstva. V Balejovej adaptácii ide hlavne o uchopenie základnej dejovej zápletky a jej nápadité rozvinutie v súčasnej dobe predajného sexu, vypočítavosti vzťahov, technických výdobytkov a neúcty voči životnému prostrediu. V scenáristickej spolupráci s Ivanom Arsenjevom predostiera detsky lineárny a percepčne nenáročný príbeh jednej neopätovanej lásky.

Dejom nás pútavo sprevádza majstrovský rozprávačský hlas Oldřicha Kaisera. Inak sa po zvukovej stránke nedočkáme ďalšieho uceleného slova, nakoľko postavám prepožičali hlasy známych hereckých veličín (Ivana Chýlková, Petr Forman, Barbora Hrzánová a i.) verbalizovateľne maximálne do roviny citoslovcí. Uhrančivo tu ale vystupuje bôľny rybací orchester a takisto celková hudobná kompozícia (Chapelier Fou, Yann Tiersen) dodáva snímke citlivý emocionálny náboj.

Malá z rybárne Malá z rybárne

Výtvarne sa Jan Balej vznáša v širokej škále rôznorodých deformít, kde charakter postáv silno podfarbuje ich výzor. Skutočnou vizuálnou lahôdkou sú vypiplané detaily ulice, často groteskné a proporčne premrštené. V prípade užitých predmetov či postáv vidno, že taký laptop, kokaín, bezdomovec či CD nosič dokáže nájsť uplatnenie aj v príbehu s rozprávkovým námetom.

Po zvukovej stránke si divák film skutočne vychutná a spolu so spomínanou bohatou obraznosťou je tu samotný zvuk výborným vyjadrovacím prostriedkom. S vizuálnou prepracovanosťou ale ťažko môže súperiť príliš riedky dej s banálnou zápletkou, kde, mimochodom, dobre poznáme aj rozuzlenie. Tu sa divák musí uspokojiť s pocitom, že si prišiel užiť Malú z rybárne v čisto artovej rovine bezchybnej bábkovej animácie v kombinácii s jej počítačovou alternatívou.

Malá z rybárny (ČR, 2015, 71 min.)
Réžia: Jan Balej. Scenár: Jan Balej. Hrajú: Oldřich Kaiser, Anežka Kubátová, Petr Forman, Ivana Chýlková, Barbora Hrzánová, Jan Novotný, Nina Divíšková, Veronika Žilková, Radek Holub, Vladimír Javorský

autor Zuzana Ondrišová 3.9.2015
5.0
-