KAPITÁL

KAPITÁL

7.0

Film skúseného francúzskeho režiséra a scenáristu Costa-Gavrasa s príznačným názvom Kapitál, vznikol na motívy knižnej predlohy Stéphane Osmonta. Dej filmu je zasadený do prostredia financií, sleduje kariéru mladého Marca Tourneuila, túžiaceho po peniazoch a uznaní. Marc sa doslova zo dňa na deň s menším pričinením šťasteny dostáva k moci, keď je vymenovaný za riaditeľa najsilnejšej európskej banky Phenix.

Do novej pozície sa vrhá s najvyšším nasadením, hoci vo svete financií zúri kríza, kolegovia si brúsia zuby na jeho mladý krk a banka padne do oka americkým klientom, ktorí sa ju rozhodnú získať za každú cenu. Marc vedie tichú vojnu nie len s okolím, ale i sám so sebou, jeho konanie je podriadené silným tlakom, na ktoré v mnohom nedosahuje ani jeho funkcia. Peniaze a s nimi spätý rešpekt sa stávajú Marcovou jedinou motiváciou, bez zaváhania a ochotne zapredá seba i morálne hodnoty.

Tematicky sa film sústredí na praktiky, ťahy a podvody späté s ľudskou túžbou zbohatnúť a zobrazuje finančníkov bez príkras, demaskuje vzťahy, realisticky zobrazuje prostredie vplyvných a bohatých bankárov. Film nevyvracia mienku verejnosti, je nad slnko jasnejšie, že prostredie peňazí sa nezaobíde bez podvodov a intríg a prežijú v ňom len žraloky. Film Kapitál dramaturgicky dopĺňa aktuálnu ponuku kín (na Slovensku), voľbou témy a prostredím finančníkov sa približuje Scorseseho Vlkovi z Wall Street, no na rozdiel od neho je Kapitál vážnejším titulom, ktorý sa ženie za cieľom výhradne v dokonale vyžehlenom obleku.

Motivácie hlavného hrdinu sú od začiatku jasné, postava je zjednodušene definovaná jedinou replikou, ktorá demaskuje aj Marcove pôsobenie vo funkcii: „koľko času mám na to, aby som sa čo najväčšmi nahrabal?“. Stotožniť sa s hlavnou postavou je takmer nemožné, prevyšujú záporné vlastnosti. Charakter je vykreslený povrchne, aj napriek občasnej snahe zhmotniť Marcove vnútorné rozpoloženie scudzovacími efektmi ako sú monologické prehovory postavy k divákovi, alebo predstavy, kde násilne rieši svoje spory a dáva „nepriateľom“ vyžrať svoje, osviežujú monotónnosť rozprávania postaveného na vyčerpávajúcich dialógoch zobrazujú vnútorný konflikt postavy, kontrast medzi myšlienkami a činmi.

Kapitál Kapitál

S Marcom Tourneuilom nie je možné ťahať za jeden povraz. Aj keď negatívne vykreslenie hlavnej postavy je na mieste, pretože bolo primárnym zámerom skrze hlavného hrdinu, cez jeho pohnútky a konanie priblížiť fungovanie sveta peňazí, mikrosveta, v ktorom sú lož a okrádanie takmer legálnym aktom, každodenným obradom ako zarobiť ešte viac a cítiť sa ešte dôležitejšie. Marc Tourneuil je antihrdinom, v príbehu neprechádza výraznou zmenou, nič neoľutuje, citeľný je tlak tvorcov, ktorí chceli vytvoriť monštrum bez chrbtovej kosti, no prílišné upriamenie sa na tento cieľ pôsobí v príbehu násilne a vzbudzuje dojem konštruktu.

Hlavná postava, ale aj vedľajšie zostávajú plochými figúrkami, ktorým nie a nie uveriť, čím je pred diváka postavený múr brániaci zžiť sa s charaktermi a skrze nich sa ponoriť do deja (s výnimkou Maud, jediná kladná postava sledujúca ušľachtilý cieľ - predpoklad, že sa divák bude mať záujem stotožniť). Marc Tourneuil sa pasuje za novodobého Robina Hooda a koná bez výčitiek, v znení pokriveného hesla „ochudobňovať chudobných a dávať bohatým“.

Spletitý príbeh sleduje machinácie finančníkov, postupy, ktorými sa snažia vyrovnať s krízou. Dejové línie sa môžu stať pre problematiku neznalých divákov nezrozumiteľnými, čomu sa chcú tvorcovia vyhnúť opakovaným zdôrazňovaním niektorých myšlienok, z ktorých je možné vyvodiť záver, avšak naivne zjednodušený. Príbeh pracuje s tézami, verejnosti dávno známymi, pri zobrazení sveta bohatých sa nevyhýba klišé.

Kapitál Kapitál

Dej sa triešti na viacero odbočiek, akýchsi epizód, ktoré bránia v zosilnení jedného konfliktu a nespĺňajú ani predpokladanú funkciu- vytvárať na hlavného hrdinu čo najväčší tlak zo všetkých strán (Marc vzbudzuje dojem ľahostajnosti). V príbehu absentuje napätie, je plný zvratov, miestami sa stráca v slepej uličke (epizóda s modelkou je neopodstatnená a zbytočná, viac času mohlo byť venované vývoju vzťahu medzi Marcom a Maud, práve v tomto momente hlavný hrdina skutočne „ožíva“, stáva sa ambivalentným charakterom), tempo príbehu je svižné a rozprávanie je priame, nesnaží sa s nami „hrať“, takmer neprekvapuje.

Film Kapitál sa obstojne púšťa do kontroverzných tém bez príkras, poctivo zobrazuje realitu, avšak v mnohom zostáva povrchným konštatovaním väčšinového názoru, bez výraznejších presahov a ambícií priniesť nový pohľad.

Le capital (Francúzsko, 2012, 114 min.)
Réžia: Costa-Gavras. Scenár: Karim Boukercha, Jean-Claude Grumberg, Costa-Gavras. Hrajú: Gad Elmaleh, Gabriel Byrne, Natacha Régnier...

autor Roberta Tóthová 24.1.2014