Kino recenzia > Avengers: Pomstitelia 3D
Searching
Dumbo
First Man
The Girl in the Spiders Web

AVENGERS: POMSTITELIA 3D

Dá sa povedať, že superhrdinský film zažíva svoju slávnu éru. Prekvapivý úspech X-menov v roku 2000 otvoril dekádu inovatívnych autorských prístupov k žánru a umožnil ...

Dá sa povedať, že superhrdinský film zažíva svoju slávnu éru. Prekvapivý úspech X-menov v roku 2000 otvoril dekádu inovatívnych autorských prístupov k žánru a umožnil komiksovej spoločnosti Marvel skvelé zárobky. Práve jej úsilie prichádza s filmom Avengers – Pomstitelia do zlomového bodu. „Je tam boh hromu, zelené monštrum, Kapitán Amerika zo 40tych rokov a Tony Stark – Iron man, ktorý si s ostatnými zjavne nerozumie,“ vyjadril sa režisér a scenárista Joss Whedon o svojej gigantickej úlohe. Tou bolo dať dokopy trikový kolos nadväzujúci na 5 megaprodukcií, vystupuje v ňom 8 hlavných postáv, jeho predloha vychádza od roku 1963 a ktorého prípadný neúspech by pochoval ďalšie snahy producentov.

Základný kameň príbehu vybudoval film Thor, ktorý sa dá považovať za prológ k Avengers. Zločinné božstvo Loki sa vrátilo na Zem a plánuje sa stať novou svetovou autoritou. Postaviť sa mu môže iba iniciatíva superhrdinov na čele s agentom Nickom Furym. Než dôjde k svetovej katastrofe a príchodu mimozemskej armády, musí Fury zjednotiť skupinu mimoriadne tvrdohlavých egocentrikov. Budú hrdinovia schopní prekonať rozdiely?

Prelomový je hlavne nápad pospájať postavy nielen v rámci ich spoločného príbehu, ale aj samostatných sérií. Ako uviedol producent Kevin Feige, nasledujúce filmy štúdia Marvel by mali nevyhnutne smerovať k pokračovaniu Avengers. „Iron man 3 by mal byť prvým filmom, ktorý odštartuje druhú fázu ságy Avengers.“ Postavy Hawkeye (Jeremy Renner) a Black Widow (Scarlet Johansson) ostávajú pochopiteľne v úzadí slávnejších kolegov, čo je z hľadiska prehľadnosti príbehu ospravedlniteľné. Dej vyše 140 minútového filmu sa sústredí hlavne na vzťahy medzi Thorom, Iron Manom, Hulkom a Kapitánom Amerika. Tvorcovia si uľahčili úlohu aj výberom zloducha - filozofa, ktorého motívy a slabosti nemuseli fanúšikom predstavovať.

Nechýba plno siláckych rečí, heroických dialógov a komiksovej absurdnosti. Whedonov vtip však posúva klišé do znesiteľných rovín. Film mrká na diváka a paroduje sám seba, napríklad pamätný je nielen vojak hrajúci sa strieľačkovú gamesu, alebo výrok Kapitána Amerika: „Keď som bol naposledy v Nemecku a stretol chlapíka stojaceho nad ostatnými, skončilo to veľkým nedorozumením.“ Režisér jednoznačne vyrovnáva ak nie prekonáva svojich predchodcov zo série (Branagh, Leterrier, Johnston, Favreau). Niekedy sa Avengers podobajú na staré dobrodružné filmy, vo finále na deštrukčný epos v štýle Transformers. Stretli sa tu hviezdni herci, ktorí sa ale nesnažia si ukradnúť snímku pre vlastnú postavu. Niektorých iba scenár urobil vtipnejšími.

Whedonov talent zjednotiť zdanlivo nespojiteľné sa osvedčil, vytvoril harmóniu z výbušnej zmesi dejových prvkov, humoru, viac – menej inteligentného príbehu a uspokojivej akcie. Avengers – Pomstitelia sú príjemným oddychovým filmom, pri ktorom sa nebudú nudiť ani náročnejší. Na druhej strane však film vyvoláva pocit, že ide o ďalšiu epizódu rovnakej telenovely s názvom Marvel Cinematic Universe (a tá v najbližšej dekáde určite neskončí). Otázna je tiež odozva slovenského publika, ktorého väčšina nevyrastala na amerických komiksoch a nebude odpadávať od dojatia v kinosále.

The Avengers (USA, 2012, 142 min.)
Réžia: Joss Whedon. Námet: Stan Lee, Jack Kirby – rovnomenný komiks (1963-dodnes) a Zak Penn, Joss Whedon. Scenár: Joss Whedon. Kamera: Seamus McGarvey. Strih: Jeffrey Ford, Lisa Lassek. Hudba: Alan Silvestri. Hrajú: Robert Downey, Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Tom Hiddleston, Samuel L. Jackson

2012-05-033.5.2012 | Marek Hudec

Akcia/Dobrodružný
142 min