If Beale Street Could Talk
Roma
Climax
Napszállta

THOR

Máte radi Vikingov? Máte radi komiks? Dve áno vás automaticky vedú do kina na ďalší kúsok komiksovej skladačky zo štúdia Marvel.

Na otázku o čom je tento film existujú dve odpovede. Kým sa dostaneme k tej priamejšej a k deju, je dobré si pripomenúť širší rámec. Komiksová stajňa Marvel síce nedisponovala najväčšími komiksovými hviezdami ako jej konkurent DC Comics, napriek tomu sa dokázala veľmi razantne a zaujímavo etablovať aj vo svete pohyblivých obrázkov. Marvelu patrí množstvo svetovo populárnych postáv (Iron man), lokálnych hrdinov (Captain America) aj mien, ktoré nám nič nehovoria.

Jedeným z najväčších pokladov vydavateľstva je však projekt Avengers. Je to tímovka, teda spojenie viacerých hrdinov do jedného príbehu. Avengers sú nielen milovaní fanúšikmi, ale predovšetkým sedia na zlatej bani zisku. Dosť možné, že opakovaného zisku. Preto je Thor vlastne v prvom rade o Avengers. Skôr ako sa skupina superhrdinov vydá do boja o dolárovú priazeň sveta, treba zaručiť, aby diváci presne vedeli komu držia palce a čoho je schopný. Hulk a Iron man sú pripravení, v tejto chvíli sa čaká práve na asgardského boha s kladivom v ruke a na Kapitána Ameriku. Chlapík s nepreraziteľným štítom príde do kín až v lete tohto roka, no Thor je už tu.

Viete ako to chodí s ukážkami na filmy. Často sú lepšie, ako film samotný. Toto je vzácna výnimka. Obavy o projekt lavírúci medzi komiksom, vikingskými legendami a súčasnosťou boli oprávnené a žiadna z ukážok ich nerozohnala. Výsledok je však veľmi príjemný a bez problémov pozerateľný.

Jedným z rozhodujúcich momentov je fakt, že režisér Kenneth Branagh (väčšina ho asi pozná ako herca z Harryho Pottera alebo z Valkýry) umiestňuje prevažnú časť deja do fantaskného Asgardu – sídla vikingských bohov. Veľkolepé obrazy stavieb a bitiek  tomuto žánru jednoducho svedčia a herci na čele s Anthony Hopkinsom a Chrisom Hemsworthom si všetko to hodovanie, burácanie a veľké gestá evidentne užívajú. Režisérova skúsenosť so shakespearovským divadlom a s vedením hercov pred divadelnými kulisami je tu cítiť pri každom dialógu, ktorý sa ľahko mohol zvrhnúť v prázdne táranie. Takto má však v sebe dostatok elegancie, aby ho človek zniesol bez svrbenia na jazyku.

Thor má vo svojej podstate veľmi jednoduchý a obyčajný príbeh. Príbeh o náprave a zrodení hrdinu v ktorom náš pozemský svet hrá iba druhé husle. Prvoradou je mágia Asgardu. Práve sem však smerujú aj niektoré výhrady. Podobnosť ničivého robota s Gortom (Deň keď sa Zem zastavila) je rušivá, a napriek nespornej fotogenickosti všetkých tých zamrznutých krajín a pompéznych palácov, je občas CGI trochu cítiť a pripomína (monumentálne) divadelné kulisy. Inu, dedičstvo Avatara. Jedno z mnohých. Divák si rýchlo zvykne na vyššiu kvalitu.

Našťastie celková kvalita filmu zostáva v príjemnej časti. Thor nie je súčasný a dospelý ako Nolanov Batman alebo Moorovi Strážcovia. Je to viac rozprávka. Ale pozerá sa na ňu prekvapivo dobre a napriek tomu, že v tímovke bude Thor so svojím kladivom behať po Zemi, ktorú si zamiloval, celkom rád by som sa ešte niekedy vybral do Asgardu. Vikingov mám totiž naozaj rád. Aj komiksy. Takže sa určite nasmerujem do kina aj nabudúce. A vy?

Thor (USA, 2011, 130 min.)
Réžia: Kenneth Branagh. Námet: Stan Lee, Larry Lieber, Jack Kirby – rovnomenný komiks (1962) a J. Michael Straczynski, Mark Protosevich. Scenár: Ashley Edward Miller, Zack Stentz, Don Payne. Kamera: Haris Zambarloukos. Strih: Paul Rubell. Hudba: Patrick Doyle. Hrajú: Chris Hemsworth, Anthony Hopkins, Natalie Portman, Idris Elba, Kat Dennings, Ray Stevenson, Stellan Skarsgard, Rene Russo

2011-05-033.5.2011 | Vladimír Kurek

Akcia/Dobrodružný
130 min