Kino recenzia > Rodina je základ státu
Danny Collins
Big Eyes
Rukojemník
The Homesman

RODINA JE ZÁKLAD STÁTU

O znovunájdení základných ľudských hodnôt, o zbabelosti, ale i o strate hovorí ostatný film Roberta Sedláčka Rodina je základ státu. V tejto humorom odľahčenej roadmovie ...

O znovunájdení základných ľudských hodnôt, o zbabelosti, ale i o strate hovorí ostatný film Roberta Sedláčka Rodina je základ státu. V tejto humorom odľahčenej roadmovie opúšťa hlavný hrdina spoločne so svojimi najbližšími luxusný život v českej metropole a vydáva sa k brehom rieky Moravy, aby tu našiel úkryt pred problémami modernej doby.

Do filmového príbehu vstupujeme s vyloženými kartami. Okrem (čertových) obrázkov je na stole i celá pracovná kariéra Libora Pokorného, zbalená do jednej papierovej krabice. Veľká bublina okolo hrdinu praskla a solídna banková inštitúcia, v ktorej pracoval, dospela k svojmu zániku. Bolo len otázkou času, kedy s priznávaním štedrého príjmu s nadhodnotenými prémiami príde rad i na Libora. Ten sa teraz musí správne rozhodnúť, aby okrem miesta či firemného auta neprišiel aj o to posledné. Pod nálepkou spoločnej rodinnej dovolenky sa rozhodne pred tlakom ťaživej reality ujsť na opačnú stranu republiky. Divák od prvého momentu vie, čo sa bude diať, i to, že tento príbeh s veľkou pravdepodobnosťou pre hlavného hrdinu nedopadne dobre. Napokon, prečo by aj mal?!

Sedláček sa svojím filmom nesnaží poučovať ani moralizovať, skôr ním chce trefne poukázať na tŕň v oku dnešnej spoločnosti. Na problém rýchlozbohatlíkov, vyrastajúcich ako huby po daždi, ktorým poctiví ľudia môžu len ticho závidieť. Libor je vo svojej podstate negatívnou postavou, no i tak si dokáže diváka získať na svoju stranu. Herecký prejav Igora Chmelu v tejto úlohe je veľmi úsporný, čím sa umocňuje hrdinova vnútorná rozorvanosť.

Trochu odvážne by sa postava Libora dala pripodobniť k tajomnému „driverovi“ v rovnomennom filme Nicolasa Winding Refna. V ňom Ryan Gosling pojíma svoju rolu podobne ako Chmela, zarážajúco pokojne. Emócie záhadného automechanika zostávajú ukryté pod kamennou tvárou a na povrch presakujú v neočkovaných výbuchoch adrenalínu. Bývalý manažér Chmela ale nebojuje okázalo navonok. Vo vlastnom vnútri zvádza osobný boj so zodpovednosťou za vlastné činy i svoju rodinu. Chmelove výrazné oči v spojitosti s potrebnými informáciami, s ktorými je divák na rozdiel od iných postáv oboznámený, prezrádzajú všetko a nepotrebujú viac.

Režisér Robert Sedláček sa po viac ako dvoch desiatkach dokumentárnych filmov (veľkú časť vytvoril pre televíziu) cítil byť týmto typom filmov znudený a emočne vysilený, a tak svoje zameranie presunul na pole hraného filmu, kde debutoval v roku 2006 príbehom z prostredia drogovo závislých Pravidlá lži (snímke predchádzali dokumenty na rovnakú tému Dlouhá kocovina, Děti okamžiku). Nasledovali filmy o lobizme v českom malomeste Muži v řiji, ale i o čudných rekordmanoch Největší z Čechů. Film Rodina je základ státu je v náznakoch syntézou Sedláčkovej hranej tvorby. Je o klamstve a potláčanej pravde (podobne ako Pravidlá lži), prezentovanej z pohľadu prostého, nezaujímavého Čecha (Muži v říji) so statusom pofidérneho superhrdinu (Největší z Čechů).

O pôsobivú vizuálnu stránku filmu sa postaral režisérov dvorný kameraman Petr Koblovský, ktorý je spoločne s producentom Radimom Procházkom podpísaný pod troma (vyššie spomínanými) Sedláčkovými hranými dielami. Bývalý dokumentarista Sedláček i tentoraz do príbehu vkladá prvky neštylizovanej reality, čím vytvára takmer autentický, uveriteľný kontext. Postavy na plátne v podaní skúsených hercov pôsobia dojmom ľudí od vedľa, neprehrávajú, neafektujú. Vyzerajú, rozprávajú i uvažujú ako obyčajný človek, ktorý sa tiež občas potkne na vlastnej hlúposti a potom sa pred sebou samým i okolím snaží ospravedlniť vlastné zlyhanie.

Kvality jeho filmu ocenila i česká filmová kritika na druhom ročníku odovzdávania svojich cien (alternatíva k prestížnemu oceneniu Český lev). Snímka Rodina je základ státu zabodovala v troch hlavných kategóriách – najlepší film, réžia, scenár – a v jednej vedľajšej (Simona Babčáková vo vedľajšej ženskej úlohe). Výrazný sociálny kontext, blízky nie jednému divákovi, i úprimné a uveriteľné prostredie robia z nenápadnej, úspornej tragikomiky príjemný a veľmi presvedčivý obraz dnešnej spoločnosti.

(písane pre mesačník Film.sk)

Rodina je základ státu (Česká republika, 2011, 106 min.)
Réžia: Robert Sedláček. Námet: Robert Sedláček. Scenár: Robert Sedláček. Kamera: Petr Koblovský. Strih: Matouš Outrata. Hudba: Lenka Dusilová, Beáta Hlavenková, Michal Rataj. Hrajú: Igor Chmela, Eva Vrbková, Martin Finger, Monika A. Fingerová, Albert Mikšík, Kristýna Slámová, Simona Babčáková, Jiří Vyorálek, Marek Taclík

2012-03-1515.3.2012 | Zuzana Štefunková

Dráma
106 min