MUŽI V RUJI

MUŽI V RUJI

7.0

Robert Sedláček zatriasol filmovou obcou v roku 2006 svojím vyzretým detoxikačno-socializačným preplachom tela i duše s názvom Pravidlá lži. O tri roky nato svojrázna juhomoravská nátura – podobne ako v prípade divácky obľúbeného Dědictví - položila základy komediálnej drámy Muži v ruji (Muži v říji, 2009).

V dedine Mouřínov končí cesta, snahy starostu (Pavel Zedníček) a jeho kamaráta ministra poľnohospodárstva (Jiří Lábus) o jej predĺženie a prepojenie obce so svetom už roky zapadajú prachom. Prírodná malebnosť kraja európskych rozmerov na moment zviditeľňuje dedinku na ME vo vábení jeleňov. Miestna hviezda Franta (Jaroslav Plesl) má veľké šance nielen v súťaži, ale aj u dcéry (Eva Vrbková) miestneho krčmára (Jaromír Dulava). Ako ich hatia dobrácky, no ťažko chlapsky impulzívny a často príležitostný alkoholik, René (Martin Trnavský) a na slávnosť príduvší sám premiér (Igor Bareš) aj s celým bezpečnostným ansámblom, vykresľujú Muži v ruji ojedinelým drobnopisom postáv a naturelom celého filmu.

Pohľadnú krajinu komentovanú mužmi s desinami v rukách v úvode vystriedajú jej naoko malicherné problémy, ktorými sa ale na vidieku bežne žije. Príbeh sprvu nesie prísľub ľahkej komédie s bonmotmi a la Dědictví. Húževnaté a vážne prípravy na majstrovstvá Európy v samovtipnejšej disciplíne, kde už samotný úkon vyvolá úsmev na perách, ale odhaľuje charakterové neduhy a drobné lajdácke nuansy, ťažko ukryteľné v tak domáckej mouřínovskej atmosfére.

Muži v ruji Muži v ruji Muži v ruji

Prispievajú k tomu vynikajúce herecké výkony najmä večne spravodlivo rozhorčeného krčmára Weissa, majúceho na starosti aj výtvarnú stránku pódia, miestneho architekta Hanáka (Jaromír Hanzlík) – najužšieho starostovho spolupracovníka na slávnostnom projekte, spomínaného nešťastníka Reného, či oboch nesmelých zaľúbencov Franta a Evy. Na podporu Frantovho vábiaceho umenia do deja vhupne legendárny učiteľ v podaní Martina Hubu. Igor Bareš stvárňuje postupne stackavievajúceho sa predstaviteľa vlády s glancom a verbálnym prejavom zastupovaného úradu vlastným, slová sa rinú, ľudia oduševnene tlieskajú, nič nie je povedané... Ťažkopádne nesie bremeno ľahkej demencie Hanákova manželka Pavla (Marta Vančurová) – pravdepodobne má ostatným dávať akýsi ľudský impuls pozastaviť sa a spočinúť v kráse okamihu, hoci ste „starý“, no je do scén vkliňovaná príliš prepiato. A neinvenčne okato poukazuje na fakt, že rozľahlá architektova rezidencia nemôže dýchať „vybudovaným“ šťastím.

Muži v ruji Muži v ruji Muži v ruji

Do koloritu miniobce nechal Sedláček prestúpiť všadeprítomnosť „šikmookej kultúry“ v podobe šiatra so šatstvom a hračkárskym haraburdím rôzneho druhu. No pri zháňaní dekorácií na poslednú chvíľu je možné sa na tamojších predavačov spoľahnúť. Keďže ide do tuhého, v snahe mať program európskeho formátu, no za obecný rozpočet, popri premiérovi a čínskom drakovi ešte ostáva tak na nejakú tú Csákovú alebo zopár transvestitov...

Napriek 120-im minútam filmu Muži v ruji nie sú zdĺhaví, ani nudiaci. V kratšej minutáži by bola celá naháňačka skratkovitá a v jednotlivých scénach nedoťahovaná. Tu má každý záber a pohľad svoju váhu a zmysel, príprava na slávnosť má akurátnu rýchlosť. Zedníček s ovisnutými pleciami zosobňuje starostu so všetkými starosťami Mouřínova, ako sa patrí. Robiť krehký most medzi voličmi, parlamentom a vládou v sebe nesie spraviť zo svojho rodného kraja v mene hlasu prírody klasickú prízemne ľudskú estrádnu šaškáreň, kde sa v jeden deň zíde až priveľa trubirohov.

Muži v říji (Česká republika, 2009, 114 min.)
Réžia: Robert Sedláček. Námet: Martin Trnavský, Robert Sedláček. Scenár: Robert Sedláček. Kamera: Petr Koblovský. Strih: M. Outrata. Hudba: Tomáš Kympl. Hrajú: Jaromír Hanzlík, Marta Vančurová, Pavel Zedníček, Jaromír Dulava, Martin Huba, Igor Bareš, Eva Vrbková, Jaroslav Plesl, Jiří Lábus, Petr Váša, Jiří Vyorálek

autor Zuzana Ondrišová 12.11.2009
7.0
4.0