VEČNÝ SVIT NEPOŠKVRNENEJ MYSLE

VEČNÝ SVIT NEPOŠKVRNENEJ MYSLE

10

Videli ste Fontánu pre Zuzanu 3? Ja bohužiaľ áno. A boli by ste radi, keby vám ju niekto dokázal odstrániť z pamäte? Ja veľmi. V našom svete to nanešťastie nie je možné, ale vo svete Michela Gondryho a Charlieho Kaufmana sa to dá. Ach, keby som tam len mohol žiť...

Francúzsky režisér Michel Gondry je podľa New York Times momentálne najžiadanejší videoklipový režisér a každý, kto jeho práce pozná, vie veľmi dobre prečo. Tento chlapík má totiž hlavu prepchatú nezvyčajnými nápadmi, ktoré dokáže majstrovsky pretaviť do podoby krátkeho filmu - videoklipu. S jeho prácou sa stretla veľká väčšina ľudí, ktorí mali niekedy zapnutú MTV, alebo podobnú stanicu, aj keď si to možno neuvedomujú. Gondry natočil väčšinu klipov pre Björk a The White Stripes a spolupracoval aj s inými zvučnými menami: The Chemical Brothers, Daft Punk, Beck, či Kylie Minouge. Keď si pozriete jeho klipy za sebou (vyšli na DVD), uvedomíte si aké skvosty sa na hudobných televíziách strácajú v bahne priemeru. Gondry nakoniec natočil aj celovečerný film Zlez zo stromu podľa scenára momentálnej scenáristickej hviezdy č.1 Charlieho Kaufmana. Aj keď bola táto snímka prijatá rozporuplne a ani veľa nezarobila, podarilo sa Gondrymu u producentov získať dostatok dôvery a peňazí na natočenie ďalšieho filmu, znova podľa Kaufmanovho scenára.

Večný svit nepoškvrnenej mysle Večný svit nepoškvrnenej mysle Večný svit nepoškvrnenej mysle

Joel Barrish je muž, milujúci Clementine Kruczinsku. Clementine Kruczinska je žena, ktorá Joela Barrisha v živote nevidela. Aspoň si to myslí. V skutočnosti majú za sebou vzťah, v ktorom sa najprv milovali a nakoniec nenávideli. Impulzívna Clementine ale využila lákavú ponuku spoločnosti Lacuna: "Nebaví vás váš partner? Radi vám ho odstránime z pamäte, budete mať od neho navždy pokoj. Platba vopred je nutná." No nekúpte to! Či to však je naozaj to čo chce, je otázka, ktorou sa človek jej temperamentu nezaoberá, kým je čas, preto môže prísť k veľmi smutným sklamaniam.

Kto pozná Kaufmanove predošlé filmy Adaptácia a V koži Johna Malkovicha vie, že bežné príbehové štruktúry v nich dostávajú na frak a sú nahrádzané neuveriteľne zvláštnymi a originálnymi postupmi, ktoré ale nemusia sadnúť každému. Či už to bol jeho úlet o tom, ako sa dostať do hlavy hollywoodskej hviezdy, alebo film o písaní scenára filmu o písaní scenára filmu, ktorý práve sledujete, vždy dokázal otvorenejšiu časť publika nadchnúť. Tieto filmy nám zároveň ukázali veľmi kvalitné výkony filmový hviezd v úlohách, ktoré nepatria k ich bežným postavám (Nicholas Cage, Cameron Diaz). A rovnako je tomu aj vo Večnom svite nepoškvrnenej mysle.

Jim Carrey už dávnejšie ukázal, že dokáže aj hrať, nie len robiť xichty. Kate Winslet je vo skvelej forme, Elijah Wood sa prekvapivo rýchlo vymanil z Frodovho tieňa - tu si na hobita prakticky ani nespomeniete a Kirsten Dunst sa zhostila vedľajšej, ale významnej úlohy so cťou. Aj pri tomto filme musíte byť ale ochotní prijať režisérovu a scenáristovu hru, inak sa môže stať že film absolútne nepochopíte a budete z neho veľmi sklamaní (citujem jedno diskusné fórum: "Poriadne psycho, taký film s Carreym som teda nečakal, moc sa mi nepáčil." - to je príklad auparkového diváka, ktorý má práve pauzu medzi tunovaním svojho Golfu a obháňaním auparkových pipiek, a keďže nemá čo robiť povie si "Idem do kina, čo dávajú? Aha tam na plagáte je ten týpek z Blbý a blbší, to bola super sranda idem na to." Nie priatelia, toto nie je správna cesta ako sa k Večnému svitu dostať.).

Michel Gondry je to čo zvykneme nazývať "mozek obřích rozměrů", jeho neuveriteľné nápady ktorých púhy výpočet by zaplnil niekoľko desiatok strán sú divákovi servírované prakticky v jednom kuse. Režisérovi pri ich prezentácii veľmi pomohli digitálne efekty, ktoré síce už máme skoro v každom novom filme, ale v máloktorom sú použité tak účelne, a mnohokrát aj nenápadne, v druhom až treťom pláne. Pri tom každý z nich má svoj presný význam, nenájdete tam jediný zbytočný efekt. Ale nad tým ani nemáte čas uvažovať, lebo hneď ste ohúrení novým originálnym nápadom. Je ich toľko, že nie je možné všimnúť si ich na prvý krát všetky, preto ak sa vám bude tento film páčiť (a verte mi že bude), určite sa oplatí ísť naňho aj dva krát.

Nerád o nejakom filme tvrdím, že mu niet čo vytknúť, ale v prípade Večného svitu nepoškvrnenej mysle sa nič iné povedať nedá. Kaufmanov scenár výborne funguje v symbióze s Gondryho nekonečnou vizuálnou predstavivosťou a zaujímavými hereckými výkonmi štyroch hlavných hviezd. To všetko nám vo výsledku dáva jeden z najlepších filmov tohto roka.

Keby som si Večný svit tak mohol nechať vymazať z pamäte! Išiel by som si ho pozrieť znova s nepoškvrnenou mysľou...

Eternal Sunshine of the Spotless Mind (USA, 2004, 108 min.)
Réžia: Michel Gondry. Scenár: Charlie Kaufman. Kamera: Ellen Kuras. Hudba: Jon Biron. Hrajú: Jim Carrey, Kate Winslet, Elijah Wood, Kirsten Dunst, Mark Ruffalo, Tom Wilkinson