DOKTOR SPÁNOK

DOKTOR SPÁNOK

6.0

Americký režisér Mike Flanagan vo filme Doktor Spánok dejovo nadväzuje na Kubrickovo kultové Osvietenie. Ubehlo zopár desiatok rokov a v súčasnosti dospelý Danny Torrance bojuje so závislosťou od alkoholu a svojím „žiarením“. Snaží sa zapadnúť medzi obyčajných ľudí a ignoruje svoju výnimočnosť. No so svojím darom nie je sám. Podobne vyvolených sa snaží použiť skupinka záhadných bytostí, aby si silou ich pred- i po-smrtných výparov predlžovala svoj vek.

Azda najfamóznejšiu filmovú adaptáciu Kingovej bibliografie – Osvietenie – s otvorenými ústami hlcú diváci už takmer 40 rokov. Flanagan napísal a zrežíroval podľa jeho knihy pokračovanie. Škoda slov, ktoré by mali obe snímky porovnávať. S jedinečnosťou Osvietenia v rovine atmosféry, frázovania v dialógoch či kamerového majstrovstva sa aktuálny Doktor Spánok nestretáva v žiadnom z použitých vyjadrovacích prostriedkov. Je potrebné ho brať radšej ako samostatný film – podobne ako knižnú predlohu - s vlastnou zápletkou a občasnými „krádežami“ legendárnych vizuálnych i zvukových prvkov z roku 1980.

Do hlavnej úlohy režisér hororov Ouija: Origin of Evil, Somnia: Zlo nikdy nespí dosadil Ewana McGregora. Ten v role Dannyho bojuje s tajomnou Rose a jej partiou. Samozrejme, nanajvýš neverbálne, na diaľku a za pomoci malej černošskej „žiaričky“ Abry. Je v tom viac mystérie a naháňačkového napätia, než v atmosférickom horore.

Scenáristicky sa svet delí na zlých hltačov „steamu“ a dobrých žiaričov. Základnú zápletku Flanagan moc necibrí, vypomáha si tu trošku efektami, lacným vraždením, tam sa mihne interiér hotela Overlook, o slovo sa dokonca hlásia postavy z kultového Osvietenia. No nie vo forme psychického rozvibrovania divákovej mysle, len ako luxusný doplnok zo starožitníctva.

Doktor Spánok

Doktorovi Spánkovi sa chtiac-nechtiac neuveriteľných 152 minút snažíme nájsť záblesk Osvietenia. Tým sa Flanaganov film dostáva do nezávideniahodnej pozície. Svojím charakterom dosahuje kvality len priemerného mysteriózneho thrilleru. Po hereckej stránke úplne obyčajného McGregora prevyšujú Rebecca Ferguson ako záporná Rose či len 13-ročná Kyliegh Curran v úlohe Abry.

Dannyho Torrancea vnímame skôr ako dákeho obetného baránka, ktorému sa patrí držať palce. Osamelo putuje životom, nedokáže sa usadiť, máta ho minulosť. Jeho psychológia je bodovo načrtnutá a o slovo sa budú hlásiť hlavne efekty jeho výnimočnosti. Čiže príbeh odsýpa jednoducho a podľa mainstreamových žánrových požiadaviek ničím neprekvapuje. Jedine v nešťastnom rozpoltení dejovej línie, kde neskôr pre neznalcov Osvietenia až príliš pitveme útroby hotela Overlook.

Doktor Spánok

Keďže filmu podobne ako pri Osvietení predchádzala kniha, môžeme naň nazerať samostatnejšie. V napätí priemerne gradujúceho príbehu Flanagan ponúka zopár prejavov smrť presahujúcich efektov a pretvára osamelosť výnimočnosti do tandemového úsilia. Doktorovi Spánkovi dominuje vyššia miera akčnosti, niekedy porovnateľná s pubertálnou mystikou ságy Twilight. Atmosférovo sú podchytené skôr snové sekvencie a neverbálna komunikácia.

Žánrovo film ničím nepresahuje svoje mantinely, má jasnú tému, úlohu, mieru hrdinstva a potrebu vyrovnať sa s minulosťou. Na príliš rozvláčnu adaptáciu ďalšej z radu Kingových knižiek budú pripravené skôr mladšie ročníky, ktorým meno Kubrick nič nevraví a Doktora Spánka úspešne skonzumujú.

Doctor Sleep (USA / UK, 2019, 151 min.)
Réžia: Mike Flanagan. Scenár: Stephen King (novela), Mike Flanagan (scenár). Hrajú: Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Selena Anduze, Robert Longstreet, Carel Struycken, Catherine Parker ...

autor Zuzana Ondrišová 9.11.2019
6.0
6.0