ZLATOKOPKY

ZLATOKOPKY

8.0

Na Zlatokopky prídu viaceré skupiny divákov. Chlapi si budú chcieť pozrieť najmä tie striptízové čísla (ale nečakajte, že budú výskať ako baby na Magic Mikovi), ženy prídu na silnú rolu Jennifer Lopez a je tu šanca osloviť divákov, ktorým sa pred pár rokmi páčil Vlk z Wall Street, lebo tieto „hrdinky“ prišli na nový spôsob ako vylákať peniaze z makačov na najznámejšej americkej burze a v jej okolí.

Už v prvých minútach zistíte, že príbeh je o postave menom Destiny (Constance Wu). V roku 2007 sa objavila v striptízovom klube s jasnými pravidlami a po prvých šichtách zistila, že v systéme pri tvrdej konkurencii neprerazí. Až stretnutie s Ramonou (to je rola J Lo) ju posunie na nové méty. Zopár lekcií a najlepšie obdobie jej života však prekazia viaceré udalosti na čele s finančnou krízou. Potom musia zapojiť dámy úplne iné zbrane, aby dokázali vylákať od finančníkov peniaze a rozmanité prostriedky.

Je sčasti neuveriteľné, že niečo také sa v USA dialo. Film je adaptáciou článku z New York magazínu, ktorý mapoval dianie v rokoch 2007 až 2014, dokonca sčasti aj využíva žurnalistický štýl. Redaktorka spovedá Destiny, takže skáčeme do minulosti, čo by eventuálne mohlo byť využité pre manipuláciu s divákom. Avšak film neráta so skresleným uhlom pohľadu, režisérka Lorene Scafaria sa len hrá so štruktúrou: neváha nasadzovať flashbacky, ešte si dovolí fintičku v podobe flashbacku vo flashbacku. Nestratíte sa, občasné roky. kostýmy a účesy herečiek vám napovedia, kedy sa udalosti odohrávajú.

Zlatokopky sú v jadre komerčným filmom, no sú do neho prepašované artové prvky, preto s ním boli festivaloví diváci azda spokojnejší ako bežní. Ale netreba sa báť, sonda do pozadia baru so striptízom je výborná: uvidíme ženy v zákulisí i na pódiu a čakajú nás aj šikovne zostrihané čísla: ten pomyselný highlight tvorí očakávané vystúpenie Jennifer Lopez, kde sa zúročila tréningová drina a súčasne je natočené tak, aby vyvolávala pocity napätia a vzrušenia. Ďalšia výborne natočená scéna príde s istou VIP návštevou, kde dámy tancujú pre vzácneho hosťa. A opäť je využitý iný štýl i atmosféra.

Zlatokopky

Kamera a strih sú dva silné atribúty. Vďaka strihu, ktorý sčasti pripomenie aj Stávku na neistotu (nedá sa čudovať, produkuje Adam McKay), získal film šmrnc a vyššiu dynamiku. Je tu jeden absolútne parádny prestrih v čase (neradno naznačiť), až ku koncu sa strihá skôr zbesilo a treba sa koncentrovať. Za to kamera je výborná v každom čase: či už v klubových scénach alebo aj civilných: aj tu smeruje pochvala za jednu scénu, ktorá je točená ráno pri ceste do školy. Aj v prvých momentoch je kamera nalepená na ramená hrdinky a vidíme dianie v klube celkom sugestívne.

Plné sústredenie sa na Destiny môže vyvolať v istých divákoch rozpaky - najprv sa môže zdať, že nie je taká zaujímavá ako Ramona. V stopáži 110 minút sa nájde priestor aj pre iné postavy ako Mercedes či Annabelle s ich vlastnými motiváciami či súkromím, mihne sa tu aj speváčka Cardi B. Na ostatných postavách sa čiastočne rozširuje základná dilema, ako dlho sa dá fungovať v takom móde i pohnútky žien zotrvať v tomto prostredí (jedna má priateľa, iná sa nemôže vrátiť domov a pod.).

Schéma je totiž v neskorších rokoch skúšaná novými nástrahami a my tušíme po vzore iných filmov, že po vzostupe príde i pád. Podvádzanie mužov nedokáže tolerovať každá žena, najmä keď sa dostanú do hraničných situácií: niekedy sú to vtipné scény, iné už na hrane života i existencie. Práve morálka spôsobí vo finále rozkol vzťahov, kedy nazeranie na situácie nedokážu ženy zladiť. Na druhej strane sú to neraz aj matky a v tom smere vidieť ich odlišný prístup k deťom či výchove.

Zlatokopky

Väčšinu filmu ťahá Constance Wu, ktorá je u nás relatívne neznáma (vlani žiarila v hite Crazy Rich Asians), ale očakávaná Jennifer Lopez v silnej vedľajšej úlohe hrá výborne: je to dominantný uragán, no neprehráva a jej postava skutočne vyčnieva nad ostatnými a zaslúži si byť líder svorky.

V USA sa tešia z úspechu filmu a že striptérske filmy po prepadákoch ako Showgirls už prerazili. Je tu silný pohľad na systém podvodu skupiny žien, ktoré brali peniaze, kde boli a kým sa dalo. Mapuje ich cestu v zručnom filmárskom štýle: herecké výkony, kamera, hudba, strih, réžia, veľa veci tu sadlo.

Hustlers (USA, 2019, 110 min.)
Réžia: Lorene Scafaria. Scenár: Lorene Scafaria, Jessica Pressler. Hrajú: Constance Wu, Jennifer Lopez, Julia Stiles, Keke Palmer, Lili Reinhart, Cardi B ...

autor Michal Korec 17.10.2019