DEEPWATER HORIZON: OCEÁN V PLAMEŇOCH

DEEPWATER HORIZON: OCEÁN V PLAMEŇOCH

7.0

Žáner katastrofických filmov má pravidlá, štruktúru a definovaného nepriateľa: prírodu, nehodu, živel vs. odhodlanú partiu smrteľníkov bojujúcich do posledných minút. Existujú filmy, kde sa kosia civilisti po tisíckach a na druhej strane sú tie, ktoré sa venujú menšej partii dobrodruhov v extrémnych podmienkach. Deepwater Horizon patrí do druhej skupiny a režíruje skúsený Peter Berg, ktorý Marky Marka už ponaháňal pred dvomi rokmi v intenzívnej akcii Lone Survivor.

Ak ste videli efektný trailer, viete, že postava Marka Wahlberga sa venuje prevádzke ropných plošín. Patrí do tímu fachmanov, ktorí budujú plošiny, vykonajú desiatky záťažových testov a keď ide všetko ako má, príde béčkový tím, aby mohol ťažiť. Na Deepwater Horizon už trávia nejeden piatok, ale sklz 43 dní a muchy hovoria, že práca zďaleka nie je na konci. Tentokrát sa na plošine objavia aj chlapíci z BP, aby na vlastné oči videli fungovanie i dôvody zdržania. Testy cementáže sa vynechali, teraz sa testuje tlak a tam dole niečo podozrivo púšťa bubliny. A skutočne, na plošinu vytryskne zmes, neskôr ropa a je otázka času, kedy sa namiešajú s plynom tak, že niečo tu vybuchne a začne boj o holý život...

Katastrofický film má štandardne tri časti: napínavý úvod predstavujúci postavy, samotnú sekvenciu deštrukcie/explózie/vypuknutia živlu a nevyhnutnú záchranu hrdinov. Deepwater Horizon rešpektuje mustru a hoci by sa z ukážky či popisu mohol zdať ťažšie zaraditeľný, tento žáner mu najviac sedí. Je však potrebné podotknúť, že jednotlivé tretiny majú trošku odlišný stupeň kvality. Neradno sa báť, Peter Berg si postrážil film ako celok, no vyznenie postupne mení.

Deepwater Horizon: Oceán v plameňoch Deepwater Horizon: Oceán v plameňoch

Ak nemusíte obrovské šajby a nečakáte iba na výbuchy (a aj v Titanicu sa vám páčila najviac romanca do polovice), bude vám najviac imponovať zručne pripravený úvod a prvá hodina filmu. Zoznámime sa s jednotlivými postavami, putujeme na plošinu, užívame si jednotlivé zábery v hĺbke niekoľkých kilometrov a budujeme aj vlastné podozrenie, že čo sa môže domrviť. Bude to tento ventil? Alebo ten chýbajúci test? Pokašlú niečo BP chlapíci, ktorí sem dorazili na výlet z kancelárie a jeden mal kravatu magentovú, čo signalizuje najvyšší stupeň ohrozenia? Možností je viacero, no minimálne poznáme pol tucta postáv na čele s Wahlbergom, Russellom a trošku slizkým Malkovichom. Malinké skrátenie by pomohlo celkovému tempu, no stále sa máme na čo tešiť a Peter Berg nás drží v napätí.

Samotná sekvencia výbuchu, resp. séria akčných záberov, kedy začne tryskať zmes a ropa, až vyústi do poriadnej nočnej explózie bude tým najlepším pre akčných milovníkov. Vidieť finiš ropnej plošiny a takto presvedčivo natočený, je celkom veľký zážitok, čo by mohol rezonovať aj pri nejakej oscarovej nominácii za zvuk či vizuál. Je to výborne natočená časť filmu, kedy s úžasom sledujete ako funguje tento majestátny kolos a ako môže ľahko začať likvidovať svojich obyvateľov.

Finálna tretina sústreďujúca sa na záchranu členov posádky ponúkne odhodlané momenty, heroické činy, ale často aj tápanie v dyme a plameňoch. Z tretín má najslabší spád a pár napätým divákom môže pripadať máličko zdĺhavá. Všetky postupy sú pomerne logické: prečo ísť na mostík, čo urobiť, no počas hľadania cesty preč sa nájde pár patetických momentov. Až na jednu vejúcu vlajku s plameňmi v pozadí sa však ani s týmto symbolom zbytočne nešermuje, hoci ste prišli na príbeh o tom, ako po plošine ostala najväčšia ropná škvrna v americkej histórii.

Peter Berg je kľúčový tvorca, vďaka ktorému spočiatku nevieme do čoho ideme (že má horieť plošina) a postupne sa veľa dozvieme, určíme správne aj subžáner filmu. Triky a zvuková stopa sú na vysokej úrovni (hoci toho ohňa a výbuchov nemusí byť ukrutne veľa). Herecké výkony sú adekvátne, hoci môžete byť prekvapení, že okrem silných štandardov Marka Wahlberga a Kurta Russella má výborný part aj Kate Hudson. Citlivé civilné scény zvláda vynikajúco, takže sa môžete roznežniť. Napokon aj malá pochvala za dve menšie úlohy pre Ginu Rodriguez a Dylana O’Briena z Labyrintu.

Deepwater Horizon má 107 minút a je dobrý zástupca žánru. Nemá zbytočne veľa pátosu, ale doručí sugestívne momenty napätia, akčné zábery a ľudskú drámu v plameňoch i v kuchyni domova.

Deepwater Horizon (USA, 2016, 107 min.)
Réžia: Peter Berg. Scenár: Matthew Michael Carnahan, Matthew Sand. Hrajú: Mark Wahlberg, Kurt Russell, Douglas M. Griffin