LET

LET

6.0

Robert Zemeckis (Pod povrchom, Forrest Gump, Kontakt, Smrť jej pristane, Polárny expres) vsadil tradične na klasické hollywoodske tváre, poistil sa čitateľným scenárom s posolstvom hodným Akadémie. Svojím Letom (Flight) apeluje na Američanov, ako nehodno pod vplyvom alkoholu a drog sadať do kapitánskeho kokpitu lietadla. Denzel Washington (Americký gangster, Zberateľ kostí) sa kajúcne podrobuje lekcii života.

Rozvedený kapitán Whip Whitaker (D.W.) si neodpustí pár štamprlí a nejakú tú kokaínovú lajnu pred rutinným, ani nie hodinovým letom. Však je profík a let má pod kontrolou. Keď sa ale zasekne lietadlové kormidlo, má čo robiť, aby so 102 ľuďmi na palube po mohutných turbulenciách bezpečne pristál. Nebezpečné pristátie má za následok 6 mŕtvych a Whipovu príležitosť hodnotiť svoj doterajší závislácky život. Všetci ho síce adorujú ako národného hrdinu, no začína sa vyšetrovanie, kto môže za straty na ľudských životoch a samotné zlyhanie lietadlových funkcií...

Námet je klasicky divácky chytľavý, let lietadlom sa stal po 11. septembri výhodným námetovým artiklom, ako ukázať nebezpečenstvo číhajúce či už z utajených teroristov (výborný United 93), alebo z nebezpečných zvierat na palube (prihlúple Hady v lietadle). Bolo by skutočne fajn vidieť nejaký film s lietadlovou tematikou, kde by sa nič katastrofálne počas letu nestalo ☺.

Let Let

Máme tu klasický príklad národného hrdinu, ako sa snaží bagatelizovať svoju závislosť od alkoholu. A ako sa mu všetci blízki snažia pomôcť. Jedinou zaujímavou postavičkou je pohotový díler narkotickej prvej pomoci (John Goodman), ktorý Whipa raz ukľudní, potom postaví na nohy pred rozhodujúcou výpoveďou. Ďalšie sľubné meno Britky Kelly Reilly (2x Erazmus, vynikajúce Jazero smrti) nedostalo priestor pre plné rozvinutie jej Nicole, čoby závisláckej trosky, ktorá má nasmerovať úbohého Whipa na tú správnu abstinentskú cestu. Ostatné postavy požadovane kĺžu po príbehovom povrchu, aby sme mali chápavo ozrejmenú poľutovaniahodnú Whipovu situáciu.

So scenárom sa John Gatins (Real Steel: Oceľová päsť) veľmi nebabral a ponúkol schematickú zápletku, ako z viacerých uhlov súdiť leteckú katastrofu. Denzela Washingtona nechali autori školsky recitovať požadované „vzletné“ prejavy, zarmútene klopiť oči a rozostrieť pomocou jeho Whitakera plátno konfrontácie národnej bezpečnosti a ľudsky zlyhávajúcej dôležitej persóny v leteckom transporte.

Let Let

Denzelovi bezpochyby viac sekla úloha amerického gangstera, štýlového elegána, než aby s buldočím výrazom v tvári do seba vrhal minibarové fľaštičky a posiľoval si výkonnosť koksom. Let je takým radovým národným americkým prvoplánovým filmom s nespochybniteľným jasným posolstvom. Zemeckis jednoducho vie, ako na Amíkov a D.W. nám to s radosťou excelentne predžuje.

Flight (USA, 2012, 138 min.)
Réžia: Robert Zemeckis. Scenár: John Gatins. Kamera: Don Burgess. Strih: Jeremiah O’Driscoll. Hudba: Alan Silvestri. Hrajú: Denzel Washington, Kelly Reilly, John Goodman, Bruce Greenwood

autor Zuzana Ondrišová 21.2.2013