Mesto 44 je samoúčelná tínedžerská vyvražďovačka

Jan Komasa, ktorý pred štyrmi rokmi vzbudil rozporuplné reakcie snímkou Miestnosť samovrahov, opäť stvoril kontroverzný titul. Kým vo filme o

pridal Barbora Bačíková 3.4.2015 o 15:24

Mesto 44 je samoúčelná tínedžerská vyvražďovačka


Jan Komasa, ktorý pred štyrmi rokmi vzbudil rozporuplné reakcie snímkou Miestnosť samovrahov, opäť stvoril kontroverzný titul. Kým vo filme o precitlivenom adolescentovi utiekajúceho sa do imaginárneho sveta, štýl počítačovej hry sedel, vo vojnovej dráme to Komasa s obdobným režijným prístupom viac než prestrelil. Snaha osloviť mladé publikum ho stiahla do bohapustého kalkulu a samoúčelných konštruktov.

Varšavské povstanie, jedna z najväčších historických tráum našich severných susedov, sa v tomto spracovaní zmenilo na plytkú hru na vojnu. Hoci mnohé scény ašpirujú na umeleckú výpoveď, svojou preexponovanosťou sa začlenia do pseudoartu podliehajúceho vkusu diváka bez súdnosti. Súdnosť stratil i Komasa, keď príliš zatlačil na city i zmysly. Vďaka klipovitému strihu film ubehne druhou kozmickou rýchlosťou, no ohúrenie zmyslov vedie v konečnom dôsledku k ich úplnému otupeniu.

KINEMAVIDEO3476.

Kvalitu nezdvíhajú ani herecké výkony mladistvých, ktorí prešli castingom zrejme len vďaka svojmu vzhľadu. Hoci príbeh ich príliš nežiada, aby predviedli charakterové herectvo, zmietanie sa len v rovine hystérie alebo kamennej tváre nestačí. Navyše hlavný hrdina sa v momentoch, keď všetci navôkol padajú ako muchy, stáva nesmrteľným  a aj výraz z neho robí poľského Terminátora. Ústredná dvojica je tak nevierohodná rovnako ako celok, ktorý ich pohltil v smršti vojnového besnenia.

S roztopašnosťou a bezstarostnosťou mladých protagonistov v úvode filmu sa takisto nedá stotožniť, keďže ako súčasť nacistami okupovanej krajiny museli čeliť násiliu a tvrdému útlaku neľudského režimu na každom kroku. Ľudia prepadnú čaru druhej osoby aj uprostred extrémnych udalostí, tu je však rýchlosť ich zväzkov vyumelkovaná a gýčová - presne v duchu celého spracovania.

Andrzej Wajda nastavil v roku 1957, keď natočil Kanály, latku príliš vysoko. Dosiahnuť  level jeho pohľadu na Varšavské povstanie nie je ľahké, no nie je to nemožné. Komasov film zostáva len temným tieňom Wajdovej hlbšej výpovede, ktorá bezkonkurenčne žiari aj naďalej.

Špeciálne efekty ako jediný povšimnutiahodný atribút drahej snímky s lacným odkazom prekryli aj zmysel povstania. Poľský film v hollywoodskom šate tak nevyvolá žiadny dlhotrvajúci záchvev, je len tínedžerskou vyvražďovačkou v novátorskej póze.

Hodnotenie: 3/10


Páči sa mi!




Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 40958
02 |
návšt. 11846
03 |
návšt. 8237
04 |
návšt. 7049
05 |
návšt. 6983
06 |
návšt. 4974
07 |
návšt. 4038
08 |
návšt. 3047
09 |
návšt. 1646
10 |
návšt. 1153
REBRÍČEK US
01 |
$25,4 mil.
02 |
$20,8 mil.
03 |
$20,0 mil.
04 |
$17,0 mil.
05 |
$11,6 mil.
06 |
$8,1 mil.
07 |
$5,5 mil.
08 |
$5,3 mil.
09 |
$4,4 mil.
10 |
$2,3 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk