DETSKÁ HRA

DETSKÁ HRA

3.0

V poradí už ôsme spracovanie Chuckyho vyčíňania je na svete s pôvodným názvom Detská hra (Child’s Play, 2019). Od originálu Detskej hry ubehlo neuveriteľných 31 rokov a aktuálny príbeh zlovestného Buddiho od firmy Kaslan má nový šat. Nórsky režisér Lars Klevberg sa po predchádzajúcom Polaroide stále bojí vytvoriť niečo originálne, a tak po okopírovanom kynožení fotených ľudí starým foťákom siahol po námete vraždiacej bábiky, ktorej nastavenia nie sú až tak v súlade s obchodnou predstavou verného detského kamaráta.

Andy (Gabriel Bateman) má za sebou sťahovanie a začína s mamou (Aubrey Plaza) nový život. Tá pracuje v obchode, zosieťovanom firmou Kaslan, ktorá valcuje spotrebiteľa stále novými výrobkami interaktívnych bábik menom Buddi. Neúplná rodina so skromným rozpočtom nedáva mladému Andymu patričné zázemie, pretože okolie frčí na drahých výdobytkoch Kaslanu. Jedného Buddiho so zhoršeným softvérom sa podarí prepašovať mame pre svojho syna. A začína klasická anti-buddy naháňačka...

Klevbergovi darmo kryjú chrbát producenti megaúspešného hororu To. Scenárista Tyler Burton Smith mu dodal scenár plný technologických vychytávok, ktoré komicky skĺbil so zastaranou predstavou potreby vlastniť hovoriacu a chodiacu bábiku. Okrem Buddiho nevkusného vzhľadu pohoršuje publikum i fakt, že samotné zhmotnenie top technológie vpravil do fyzicky odpudivej bábiky, s ktorou sa Andy a jeho rovesníci nie veľmi vierohodne „hrajú“. Predpubertálny vek, sledovanie hororov, virtuálna realita zavesená na cloudoch, a do toho im vpadne škôlkárska bábika ako verný kamarát!

Detská hra Detská hra

Keďže zápletka je hororovému divákovi známa, pozornosť sústreďujeme do nuáns upgradnutého príbehu. Dejovo narýchlo pozliepaného, aby sa v ňom prioritne uvelebil technologický progres. Propagovanou prepojiteľnosťou všetkých Kaslan výrobkov má Chucky širší záber nivočenia, ale aj vstrebávania mylných predstáv o ľudských pohnútkach.

Zanedbateľné herecké výkony aj Chuckyho extrémne nesympatický vzhľad sa podieľajú na divákovom dojme, ktorý by ho najradšej z kinosály vypravil preč. Za už spomínanou odpudivosťou celého príbehu stojí aj totálne nevhodne zvolená veková kategória detí bažiacich po bábikách. Aj keď technologicky náročnejšie povedomie vedie k domnienkam, že potrebnými znalosťami disponujú skôr adolescenti než bábikomilní škôlkari, predložená užívateľská zručnosť nie je nič extra.

Detská hra Detská hra

Ploché dialógy medzi Andym a Chuckym neprehlbujú dynamiku či dejohybnosť príbehu. Hrajú skôr taký slovný bezvýznamný tenis, kde scenár v Chuckyho hlave vytvára hlúpe asociácie, aby podľa nich skreslene konal.

Kúzlo starej Detskej hry spočívalo presne v úrovni vtedy dostupnej animácie, bolo načasované do doby, kedy bola hovoriaca bábika fakt unikátom a plodne čerpala zo svojho skazeného vnútra. Komickosťou aktuálneho pásikavého svetríka a retrorifličiek sa Chucky zasekol niekde v 80-tkách. Absolútne vizuálne prehráva s ostatnými Kaslan výrobkami, jednoducho veľmi nešťastne reprezentuje snahu tvorcov o asi nostalgický návrat k starej Detskej hre a zároveň sa snaží nalákať divákov do kina prostredníctvom technologicky aktualizovaného príbehu kultového hororu.

Child's Play (Kanada/USA, 2019, 90 min.)
Réžia: Lars Klevberg. Scenár: Tyler Burton Smith, Don Mancini. Hrajú: Aubrey Plaza, Mark Hamill, Tim Matheson, Brian Tyree Henry, Gabriel Bateman, David Lewis ...

autor Zuzana Ondrišová 26.7.2019