VŠETCI TO VEDIA

VŠETCI TO VEDIA

7.0

Tvorca, ktorý si vydobyl svoje miesto nielen na festivale v Cannes, ale dvakrát ovládol v kategórii najlepší zahraničný film aj Oscary, sa po roku od uvedenia dostal s najnovšou snímkou aj na naše plátna. Všetci to vedia je však iná ako jeho víťazné filmy Rozchod Nadera a Simin a Klient. Dôvodov je hneď viacero.

Ten najzásadnejší spočíva v zmene lokácií, umeleckého výrazu a čiastočne aj rukopisu. Iránsky autorský tvorca Asghar Farhadi opustil domácu pôdu a vydal sa do Španielska, aby tu sfilmoval príbeh, ktorý v ňom zrel až 15 rokov a túžil ho nakrútiť na pozadí odlišnej kultúry. Hoci podstúpil riziko, že španielsku mentalitu neuchopí autenticky, obavy sa nenaplnili. Na jeho najnovšom filme absolútne nespozorovať, že ho nakrútil cudzinec. A výrazne mu v tom pomohol hviezdny pár Penélope Cruz a Javier Bardem. Všetci to vedia je už deviatym spoločným filmom slávnej dvojice.

Nemalý podiel na ich výborne fungujúcich charakteroch má i fakt, že Farhadi ich písal priamo pre nich. Napriek tomu, že nestvárňujú reálne postavy, ako tomu bolo vo filme Pablo Escobar: Nenávidený a milovaný, sú oveľa skutočnejšie. V úlohách dávnych milencov sa bezpochyby dostanú k divákovi bližšie a rozohrajú psychologickú hru na city. Cruz svoju Lauru stvárnila neuveriteľne presvedčivo, pričom tvrdí, že ide o najzložitejšiu postavu, akú kedy hrala.

Všetci to vedia Všetci to vedia

Inšpirovaný iránskou básňou o tom, že ak trpí jeden člen rodiny, trpí aj jej zvyšok, zobrazil muky ženy a jej príbuzných, ktorými otrasie únos blízkej osoby. Radostné chvíle na svadbe sestry hlavnej hrdinky (Laura – Penélope Cruz) odrazu vystrieda plač a zúfalstvo. Laura je pre jej záchranu čoskoro nútená odhaliť kus zabudnutej minulosti. A do nej patrí najmä Paco (Javier Bardem). Ako sa ukáže, on sa napokon stane tou najskúšanejšou postavou celého príbehu.

Farhadi jatrí ich staré rany veľmi bolestivo, no zato melodramaticky vkusne. Do príbehu plného zdravej dávky španielskeho temperamentu pritom vťahuje diváka bez pátosu. V ťaživej dráme sa podobne ako vo svojich predchádzajúcich snímkach vyhýba sentimentalite, hoci pri rodinných a vzťahových tragédiách by bolo veľmi ľahké do nej skĺznuť. Psychologická drobnokresba je jeho silnou stránkou a na nej všetko stavia aj tentoraz. Čím to teda je, že nedosiahol úroveň svojich predchádzajúcich oceňovaných projektov?

Všetci to vedia Všetci to vedia

Charaktery buduje veľmi sofistikovane a preniká im až na dno duše, odkrýva tajomstvá a niektoré necháva umne bublať pod pokrievkou, no na domácej pôde to predvádza oveľa hutnejšie a naliehavejšie. Nedá sa preto vyhnúť porovnávaniu s jeho najlepšími filmárskymi kúskami. Práve to mu uberá skóre inak kvalitnej snímky. Hoci sa nedal zlákať ani na scestie klišé motívov, ktoré pri príbehoch o únosoch hrozia, a za dejovú prioritu zvolil líniu prenikania do rodinnej a vzťahovej minulosti, cítiť mierny nedostatok myšlienkovej invencie a podmanivo tiesnivej atmosféry typickej pre jeho rukopis.

Napriek tomu je najnovšia snímka iránskeho tvorcu silným emotívnym zážitkom. Ponoriť sa doň a nechať sa strhnúť jeho skľučujúcim vývojom deja nie je vôbec ťažké. Film má stále dostatok nevyhnutného napätia, aby od začiatku až do konca udržal divákovu pozornosť a pripravil ho aj na vcelku prekvapivý záver. Iránsky majster vnútorného nepokoja má vďaka svojim sugestívnym filmovým obrazom stále čo povedať. A aj keď nedosahuje úroveň svojich najlepších filmárskych počinov, opäť sa mu podarilo nakrútiť hodnotnú snímku.

Todos lo saben (Španielsko / Francúzsko / Taliansko, 2018, 133 min.)
Réžia: Asghar Farhadi. Scenár: Asghar Farhadi. Hrajú: Penélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín...

autor Barbora Bačíková 24.5.2019