PABLO ESCOBAR: NENÁVIDENÝ A MILOVANÝ

PABLO ESCOBAR: NENÁVIDENÝ A MILOVANÝ

5.0

Kolumbijský narkobarón to dotiahol už aj na veľké plátno. Kto ešte nepočul o Pablovi Escobarovi, má šancu to napraviť. Otázne je, či mu snímka sprostredkuje komplexný obraz so zrozumiteľnými súvislosťami, ako to predviedol seriál Narcos.

Nie je možné vyhnúť sa porovnaniu s dnes už kultovým projektom streamovacej spoločnosti Netflix. Do života, zločinov a megalomanskej mysle charizmatického kriminálnika prenikol totiž plnokrvne a ukázal nám neznámy svet horkokrvných hispánskych drogových bosov. Film Fearnanda Leóna de Aranou sa drží predlohy novinárky Virginie Vallejo, Escobarovej milenky. Cez optiku rovnako megalomanskej a excentrickej televíznej hviezdy nám tvorca predstavuje vzostup i pád samozvaného spasiteľa chudobných, ale najmä kráľa drogových zločincov a svojho času najbohatšieho muža planéty.

Virginia Vallejo síce nedostala v seriáli taký priestor ako vo filme, no jej postava bola uveriteľnejšia. Známa tvár Penélope Cruz sa stáva ťahákom snímky, bremeno však nedokáže uniesť a chytá sa preexponovaného temperamentu hraničiaceho s nadmerným afektom až hystériou. Niet pochýb, že spolu s manželom Javierom Bardemom predvádzajú neprehliadnuteľný výkon. Žiaľ, hodný skôr Zlatej maliny ako Oscara.

Dvojica Bardem – Cruz nie je tou najhoršou kvalitou španielsko-bulharskej snímky. Scenár len v malej miere drží pokope, rozsypáva sa nielen pri vykresľovaní charakterov, ale aj udalostí. Pre diváka neznalého príbehu Pabla Escobara nie je dostačujúcim portrétom človeka ovládajúceho kokaínový trh i mocenské štruktúry krajiny. Všetko stavia len na násilí. To, akým bol majstrom korupcie, film zamlčí. Je jasné, že bez nej by sa nemohol dostať tak ďaleko. Tvorca si dáva záležať, aby z jeho života nevynechal žiadnu kuriozitu. Dejová linka preto pôsobí rozbito a hrá skôr na efekt.

Pablo Escobar: Nenávidený a milovaný Pablo Escobar: Nenávidený a milovaný

Režisérovi a scenáristovi v jednom však treba uznať, že svojou snímkou plní účel stvárnenia bezcharakterného, chladnokrvného a zvráteného kolumbijského „Robina Hooda“, ktorý si cez predstierané sociálne cítenie kupoval chudobných, aby mu pomohli dláždiť cestu k moci. Z odstraňovania nepohodlných či už v najvyšších kruhoch alebo z vlastných radov behá mráz po chrbte rovnako ako z brutálnych spôsobov vykonávania špinavej práce.

Hoci Escobarova milenka a autorka predlohy Virginia Vallejo vedela o jeho praktikách, omámená darmi a pozornosťou jedného z najmocnejších mužov krajiny i kontinentu si zakrývala oči pred hrôzami, čo mal na svedomí. Film a zrejme aj jej spomienková kniha z nej v prvom pláne robia obeť či naivku, no je jasné, že nebola ani jedným ani druhým. Tvorca však ponecháva priestor na posúdenie, ale aj na jej odsúdenie.

Aranoa je etablovaný španielsky tvorca s výrazným rukopisom. Na konte má oceňované snímky, ako Los lune al sol, Princezné, Amador či Perfektný deň, a nemožno mu uprieť nápadité zaobchádzanie s charaktermi. S ťažkosťou preto uveriť, že nakrútil taký priemerný film o takom nadpriemernom zločincovi. V prípade Escobara a jeho milenky prekročil hranicu a stvoril z nich len pitoreskný tieň ich reálnych postáv.

Zlé načasovanie kinofilmu (čerstvo rezonuje seriál Narcos), preexponované herecké výkony inak výborných hercov a najmä nejasné a nedotiahnuté okolnosti vyčíňania narkobaróna predurčili snímke osud upadnutia do zabudnutia. Je to škoda, všetky premenné totiž naznačovali, že pôjde o neobyčajný zážitok.

Loving Pablo (Španielsko/Bulharsko, 2017, 123 min.)
Réžia: Fernando León de Aranoa. Scenár: Fernando León de Aranoa, Virginia Vallejo. Hrajú: Javier Bardem, Penélope Cruz, Peter Sarsgaard, Julieth Restrepo, Óscar Jaenada ...

autor Barbora Bačíková 18.6.2018