Sector.sk
Kinema.sk
Onlinehry.sk
Plnehry.sk
Funny.sk
Pikosky.sk
Rozpravky.sk
Prihlásiť sa
RSS
Kino recenzia > Chvilky
Papicha
Knives Out
Mid90s
Der goldene Handschuh

CHVILKY

Pre začínajúceho autora je téma celovečerného debutu veľmi dôležitá a veľakrát býva aj určujúca pre jeho ďalšie pôsobenie v konkrétnej umeleckej oblasti. Česká režisérka, tridsiatnička Beata Parkanová
Pre začínajúceho autora je téma celovečerného debutu veľmi dôležitá a veľakrát býva aj určujúca pre jeho ďalšie pôsobenie v konkrétnej umeleckej oblasti. Česká režisérka, tridsiatnička Beata Parkanová

Pre začínajúceho autora je téma celovečerného debutu veľmi dôležitá a veľakrát býva aj určujúca pre jeho ďalšie pôsobenie v konkrétnej umeleckej oblasti. Česká režisérka, tridsiatnička Beata Parkanová (spoluautorka scenáru jednoduchšej komédie Andílek na nervy), ktorá sa doteraz venovala dokumentárnej a scenáristickej činnosti, vo svojom najnovšom filme Chvilky, prináša intímne posolstvo o hľadaní zmieru a šťastia v živote.

V centre príbehu stojí obyčajné žieňa, mladučká Anežka, ktorej život je zaznamenávaný v jednotlivých situáciách a vzťahoch. Postupne sa divák zoznamuje s Anežkinou babičkou, s Anežkiným starším milencom, s dedkom, s psychologičkou, s otcom, s mladším hudobníkom na jednu noc... Každému z Anežkinho najbližšieho okolia režisérka venuje iba jedinú súvislú scénu. Nič viac. Žiadne retrospektívy, žiadne previazanie scén (okrem časovej postupnosti), žiadny vnútorný monológ... Anežka je vo víre svojho života a len divák vidí, že sa v ňom motá, napriek tomu, že je každému nápomocná.

V prvých minútach sedí s babičkou v čakárni u lekára. V ďalšej zo scén sa stretáva so svojím priateľom – vodičom kamiónu, ženáčom s dvoma deťmi a čaká na svoju krátku chvíľku s ním. Depresívnej matke pomáha zametať dvor, otcovi pri pílení stromov. Počas každej epizódky si Anežka musí vypočuť rady o tom, že málo pije, že si má dať pod jogurt tanierik, že nemá nosiť prikrátke sukne a že by mala cvičiť. Jej najbližší sa Anežky neustále na niečo vypytujú – či už má frajera, či už bola za dedkom v domove, či jej nevadí, že jej ženatý milenec hovorí o svojich deťoch...

Samé otázky, nad ktorými sa hlavná hrdinka niekedy pousmeje, pred niektorými uhýba a na niektoré je nevrlá. (Presná drobnokresba Jenovéfy Bokovej.) A práve v tom akoby medzipriestore tkvie najväčšia devíza snímky – uveriteľnosť, úspornosť a presnosť dialógov a gest. Postavy nehovoria veľa, často len zopár slov, ale so všetkým sa vie divák bez problémov stotožniť. Hoci aj so situáciou, v ktorej musí Anežka počúvať, ako jej milenec vyznáva manželke do telefónu lásku alebo ako sa babička detinsky prihovára k nevládnemu dedkovi na posteli. Anežka všetko zdanlivo zvláda a iba občas zahisterčí. Vonkajšia poddajnosť postupne naráža na jej vnútorný nepokoj a vzburu. Avšak neskôr u psychologičky (alebo práve preto) nie je schopná vypovedať, čo ju ťaží.

V úlohe Anežky exceluje talentovaná Jenovéfa Boková, ktorá za svoj výkon získala prestížne ocenenie Český lev (Najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe), ako aj Cenu českej filmovej kritiky. Mladú herečku si slovenskí diváci môžu pamätať napríklad zo skvelej televíznej minisérie Horiaci ker (r. Agniezska Holland, 2013) alebo najnovšie z tretej série Terapie (r. Petr Zelenka, Matěj Chlupáček, 2019). Okrem herectva sa Jenovéfa venuje aj hre na husliach, čo v niektorých scénach taktiež predviedla.

Beate Parkanovej sa podarilo výstižne a aj vierohodne nakombinovať nehercov s viac či menej známymi českými a slovenskými (Marek Geišberg) hercami, ktorí si na úkor celku neuzurpovali svoj priestor na plátne. Snímke sa dá vyčítať, že je príliš „odťažitá“, že jednotlivé postavy a situácie nie sú dotiahnuté a že režisérka necháva hlavnú hrdinku bezcieľne blúdiť sem a tam. Konečný nadhľad (a to doslova) je pre Anežku síce vyslobodením, ale film na jej vnútorné otázky a túžby priamo neodpovedá. Riešenie je v nedohľadne, podobne ako horizont, na ktorý sa úpenlivo pozerá. Zvlášť je potrebné vyzdvihnúť kameru Martina Doubu (napríklad Krídla Vianoc, 2013), ktorá svojou poetikou a neopozeranými zábermi pôsobí civilne a úprimne. S nenápadne obyčajnými Chvilkami Beaty Parkanovej sa v kine nudiť určite nebudete.


Chvilky (ČR/SR, 2018, 93 min.)
Réžia: Beata Parkanová. Scenár: Beata Parkanová. Hrajú: Jenovéfa Boková, Jaroslava Pokorná, Viktor Tauš, Alena Mihulová, Martin Finger, Lenka Vlasáková, Marek Geišberg, Miro Mráz, Taťjana Medvecká, Ladislav Trojan...

2019-05-055.5.2019 | Barbora Gvozdjáková




login facebok
Fotogaléria k článku
Dráma
93 min
Česká republika Slovensko
2018
2.5. 2019
1.7. 2018
7 z 10
Mám v zbierke
0 z 10
7 z 10


Kinema na Facebooku
Kinema na Facebooku
Práve v kinách
Práve v kinách
Prichádza do kín
Prichádza do kín
Anketa
Anketa
Vaše názory
Vaše názory
Tak ci povim dobre bulo no hej mejscami kus bulo vidno ze Kamile to barz neprirodzene no ale co. Konecne komedia zos vyc... >
Anastasija | Láska z Khon Kaen
Magicky film,vela dlhych zaberov a krasna kamera. >
Niki | Trhlina
Ach jaj, pol hodiny som nadávala, čo to za blbosť natočili... Knihu som nečítala, ale bude to tiež isto blbosť... Ľudia ... >
pre nás (1+1) to bol zúfalý film: slabučký humor a k tomu neprimerané surové scény; prázdne pasáže, kde tvorcovia asi ne... >