ANDÍLEK NA NERVY

ANDÍLEK NA NERVY

3.0

Od susedov sa na nás rútia hodnotenia typu najhoršia česká komédia všetkých čias. A to je už čo povedať, keď si niekto dovolí hádzať novinku do vreca s Kameňákmi či inými komédiami troškového štýlu. Zvedavosť vás zrejme napĺňa, či máme taký otrasný celok, že sa naň neoplatí do kina ísť alebo sa škodoradostne treba ísť na to pozrieť a zabaviť.

Dej sa sústredí na 14-ročnú fashion bloggerku Viktoriu, ktorá nemá po smrti mamky veľmi šťastný výber na ďalší život: buď ísť do detského domova alebo na dedinu za otcom, ktorého nikdy nevidela. Voľba padne na sedlákov, a na vidieku je situácia ešte horšia ako si myslela. Je tu síce kopa podnetov na blogy, ale nedá sa tu žiť a ani otec sa príliš nesnaží: sústredený na prax zverolekára a dno fľašky. Lenže keď už celá dedina sleduje, čo sa v rodine deje a na krku môžu mať sociálku, začnú sa robiť divy a navyše Viktoria má ideálny vek aj na objavenie prvej lásky...

Námet znie solídne. Pustiť sa do sveta archetypov mešťanov a vidlákov, pridať aj šialenstvo okolo reálneho vs. mobilného sveta, sa cení. Potrebujeme lokálne sondy tohto typu a keď sa českí tvorcovia rozhodli ísť týmto smerom, prečo nie. Nie sú ani prví, ani poslední, ktorí si chcú pochutnať na týchto archetypoch: Kameňáky a Babovřesky často robili to isté. Česká dedinka má svoje čaro, ktorého sa nechce vzdať – mešťania sú zväčša prachatí pokrytci a ich invázia narúša zavedený miestny kolorit.

Andílek na nervy

Andílek má podľa očakávaní dve línie: jednou je zbližovanie dcéry s otcom, druhou kultúrne rozdiely a zachvátanie celej dediny. Ťažko povedať, ktorá funguje lepšie, lebo diery nájdeme v oboch. Rodinná šuští papierom a dialógy ma vskutku slabučké, vrava buranského tatka s násťročnou dcérou nie je príliš autentická a po čase vám budú vadiť najmä nalinkované prepojenia. Áno, keď pôjde do tuhého a na obzore je sociálka či niečo dramatické, začne baba sekať dobrotu.

Jej pozícia vo vidieckom svete, kde nájdete x známych typov, je ťažká. Tvorcovia spočiatku ukazujú schopnosť ukazovať tweety live (wooooow, no škoda, že niečo podobné už zvládal Zejtra napořád a lepšie), čo nám môže pomôcť vteliť sa do hrdinky, ale márna snaha. Baba je skutočne nesympatická a slabo vykreslená, čo vyvoláva problém vopred: ťažko jej budete držať palce pri prvej láske (chalan je inak omyl castingu), osobných problémoch či v rodine. To je fatálny problém: keď nedokážete mať empatickú minútku (resp. tu ich mať celých 105), čo ešte čakať od vlastnej motivácie sledovať film?

Andílek na nervy

Takže vidíte všetky chyby. Čoraz slabšie dialógy (úprimne, nie sú autentické v žiadnej časti filmu), televízno-seriálový humor, ktorému stačí málo. Kadencia vtipov navyše nie je príliš vysoká, takže nie je výnimkou sledovanie 7-8 minút bez usmiatia sa či smiechu. Andílek na nervy je navyše relatívne ukričaný film – ak vás po hodine začne bolieť hlava, nepomôže vám už ani solídne vybraná hudba. Nápady by síce tvorcovia aj mali, ale uzemnia neraz nielen hrdinku, ale všetok potenciál.

Napriek tomu to nie je najhoršia komédia a zrejme ani najhorší film roka, lebo podobné archetypy mali aj tretie Babovřesky a podobne premrhane pôsobilo kedysi aj Dědictví 2. Andílek na nervy sa tak môže bez problémov vedľa nich postaviť a dúfať, že nenáročné české i slovenské publikum sa aspoň trošku pobaví a erudovanejšie sa filmu vyhne. Preto aj rovnaké číselné hodnotenie.

Andílek na nervy (ČR, 2015, 105 min.)
Réžia: Juraj Šajmovič. Scenár: Beata Parkanová, Alexandra Škampová. Hrajú: Pavel Řezníček, Anna Kadeřávková, Petra Černocká, Miroslav Vladyka, Linda Rybová, Adam Mišík, Kateřina Hrachovcová-Herčíková, Lukáš Latinák...

autor Michal Korec 9.7.2015
3.0
-