HRANICA

HRANICA

9.0

Filmová recenzia



Prinášame pohľad na švédsko-dánsku snímku Hranica (Gräns), ktorá v Cannes zvíťazila v sekcii Un Certain Regard a na festivale v Karlovych Varoch, uvádzaná pod názvom Tina a Vore, si vyslúžila povesť jedného z najbizarnejších a najdiskutovanejších filmov. Veď by aj nie. Boli sme svedkami prapodivného žánrového mixu severskej sociálnej depresie, živočíšnej romance, temnej detektívky a fantasy prameniacej zo severskej mytológie. Kontroverzný film môžete v najbližších dňoch vidieť v rámci prehliadky Scandi.
 
Tina, podivínska a samotárska colná pracovníčka s nie práve prívetivým vzhľadom (švédska herečka Eva Melander), má divný dar nadprirodzene vyvinutých čuchových schopností. Na švédskej hranici s Dánskom dokáže identifikovať kontraband tým, že u cestujúcich nosom vycíti strach, úzkosť, previnenie a iné negatívne pocity. Kým v práci pri odhaľovaní páchateľov boduje a dokonca si ju najme polícia, aby im pomohla odhaliť organizovanú skupinu pedofilov, jej súkromný život za veľa nestojí.

S povaľačským priateľom vedie Tina len prázdny, „pro forma“ vzťah v skromnej chate pri lese a z rodiny jej zostal už iba dementný otec v ústave, s ktorým má nevyriešené veci z minulosti. Priťahuje ju príroda a oveľa viac než s ľuďmi si rozumie s divokými zvieratami. Všetko sa zmení, keď počas výkonu práce stretne záhadného podozrivého vyvrheľa menom Vore (Fín Eero Milonoff) s podobne znetvorenou tvárou. Obaja outsideri sa začnú skrz čuch od prvého okamihu nesmierne priťahovať...

Druhý počin švédskeho režiséra s iránskymi koreňmi Aliho Abbassiho je adaptáciou 50-stranovej poviedky Johna Ajvidea Lindqvista, autora kultovej detskej upírskej love story Let The Right One In (ktorá sa v 2008 dočkala výborného švédskeho spracovania, dva roky neskôr aj amerického remaku). Príbeh z jeho pera opäť ponúkol skutočne originálny námet pre strieborné plátno. Po upíroch implantoval Lindqvist do civilného sveta ľudí mytologické postavy (prezradiť viac by znamenalo spoilovať).

Hranica Hranica

Napriek viacerým, chvíľkovým žánrovým konotáciám je Hranica v prvom rade filmom psychologickým, keď sa scenár od prvého do posledného momentu zaujíma o hlavnú hrdinku. Nezaujíma sa o vyriešenie načrtnutej kriminálnej zápletky (dolapenie pedofilov). Tina neplánovane spoznáva svoj pôvod a minulosť, a teda svoju pravú identitu, a to vrátane identity sexuálnej a pohlavnej. Prežívame s ňou jej cestu sebaobjavovania, spoznávania a vyrovnávania sa samej so sebou.

Obdobne, ako sa pred dvoma rokmi podarilo Mundruczóvi v Mesiaci Jupitera triumfálne implementovať zvláštny sci-fi prvok do aktuálnej témy utečeneckej krízy, tu sme zasa svedkami, ako sú fantasy postavičky integrované do bežnej spoločnosti. Ústredná dvojica, ktorá sa do seba zamiluje, má priam noirový nádych – kým ona reprezentuje zákon, on ako jej osudový muž („homme fatal“) je stále tým záhadným a nečitateľným cudzincom, ktorý jej však otvoril nové obzory. Sú skutočne spriaznené duše, ktoré sa proste našli v cudzom svete, alebo stoja obaja na opačných stranách barikády?

Neskutočné sú výkony a masky oboch hlavných predstaviteľov, ktoré sú pre film úplne zásadné. Už len letmým pohľadom na fotky z Cannes zistíte, že sa jedná o pomerne pohľadných ľudí, čo do výšin katapultuje prácu maskérov. Vyzdvihnúť musíme hlavne introvertnú Tinu, ktorej výkon a make-up môže pripomenúť oscarovú Charlize Theron z Monštra. Pri takto bizarne poňatej látke sa zároveň prirodzene nedá vyhnúť niektorým vtipným momentom, otázkou však zostáva, či to bol Abbasiho zámer aj pri kontroverznej sexuálnej scéne, ktorá je bezo sporu pikantným vrcholom tohto festivalového titulu.
 

Hranica Hranica

Hranica (zo švédskeho „gräns“) ako nositeľ významu tu funguje vo viacerých rovinách: ako colná hranica medzi dvoma krajinami, hranica medzi zákonom a zločinom, láskou a rozumom, hranica medzi ľuďmi a inými bytosťami, medzi civilnou skutočnosťou a rozprávkovou mytológiou... či dokonca sexuálnymi rolami. Zaujímavé je sledovať, keď film niektoré tieto hranice zvýrazňuje, iné stenčuje a inokedy zasa úplne stiera, čo podčiarkuje nepredvídateľnosť príbehu.

Snímka zasadzuje významnú hranicu aj medzi divákov, ktorých rozdeľuje minimálne do dvoch kľúčových skupín: tých, ktorí budú pohoršení a odvážnu vec označia za „nechutnosť“ a tých, ktorí ocenia fungujúcu podivnú originalitu a budú diskutovať. A tu rozhodne je o čom. A práve to je zmysel festivalových artových diel: posúvať hranice a vytvárať inšpiratívne podnety na plodnú diskusiu. Toto sa tu podarilo.

Text bol pôvodne publikovaný pre 25fps.


Gräns (Švédsko / Dánsko, 2018, 108 min)
Réžia: Ali Abbasi. Scenár: Ali Abbasi, Isabella Eklöf, John Ajvide Lindqvist. Hrajú: Eva Melander, Eero Milonoff, Viktor Åkerblom, Jörgen Thorsson, Andreas Kundler a ďalší.


autor Michal Šmajda 21.1.2019
Kinema
9.0
Metascore
7.5
Diváci
8.0
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Fantasy
Minutáž˝: 110 min
Krajina: Švédsko Dánsko
Rok výroby: 2018

Premiéra: 10.5. 2018
Premiéra SK: 31.1. 2019
  • Hranica je oficiálne najlepším poľským filmom uplynulého roka (13.03.2024 1:37:11)
  • Čakanie sa oplatilo. Vrahovia mesiaca kvetov, Hranica, či Anatómia pádu sú výnimočné filmy roka (22.10.2023 18:55:14)
  • Do slovenských kín mieri oceňovaný film Hranica od Agnieszky Hollandovej (12.10.2023 14:54:55)
  • Nový film Agnieszky Hollandovej Hranica bude ocenený vo Vatikáne (26.09.2023 18:46:32)
  • Tvorcovia nového filmu Agnieszky Hollandovej Hranica, predstavujú trailer (20.09.2023 23:31:57)
  • Ako hrdinovia okupácie v 1968 skončili za hranicami, séria dokumentov Môj emigrant (24.09.2022 21:40:31)
  • Niektoré scény z nového Terminátora sa nakrúcali len kúsok za našimi hranicami (21.02.2019 17:28:12)
  • 100 000 hranica prekonaná (14.04.2015 20:22:13)
  • Slovenské filmy za hranicami (08.10.2012 23:41:31)
  • V Dubrovníku aj slovenský film Hranica (08.04.2011 11:40:01)
  • Meno:
    ODOSLAŤ
    :)
    Metascore
    7.5
    Diváci
    8.0
    Ohodnotiť

    Žáner: Dráma/Fantasy
    Minutáż˝: 110 min
    Krajina: Švédsko Dánsko
    Rok výroby: 2018

    Premiéra: 10.5. 2018
    Premiéra SK: 31.1. 2019
    0 z 10
    0 z 10
    8 z 10
    FILMOVÉ PREMIÉRY
    7.3 |
    hodnotenie 7/10
    14.3 |
    14.3 |
    21.3 |
    21.3 |
    hodnotenie 8/10
    21.3 |
    21.3 |
    4.4 |
    NAJČÍTANEŠIE
    |DUNA: ČASŤ DRUHÁ
    1
    hodnotenie 9/10
    |ZIMNÉ PRÁZDNINY
    2
    hodnotenie 9/10
    |TANCUJ MATYLDA
    0
    hodnotenie 7/10
    |PIESNE ZEME
    0
    hodnotenie 8/10
    |DARKLAND: NÁVRAT
    0
    hodnotenie 4/10
    |OHNIVÁ OBLOHA
    0
    hodnotenie 7/10
    |BOB MARLEY: ONE LOVE
    0
    hodnotenie 6/10
    |DOKONALÉ DNI
    0
    hodnotenie 9/10
    FILMOVÉ NOVINKY
    REBRÍČEK SK
    01 |
    návšt. 50476
    02 |
    návšt. 11232
    03 |
    návšt. 6387
    04 |
    návšt. 5029
    05 |
    návšt. 4829
    06 |
    návšt. 3812
    07 |
    návšt. 4039
    08 |
    návšt. 2951
    09 |
    návšt. 1913
    10 |
    návšt. 1868
    REBRÍČEK US
    01 |
    $82,0 mil.
    02 |
    $7,4 mil.
    03 |
    $3,9 mil.
    04 |
    $3,2 mil.
    05 |
    $3,2 mil.
    06 |
    $2,5 mil.
    07 |
    $2,1 mil.
    08 |
    $1,7 mil.
    09 |
    $1,4 mil.
    10 |
    $1,1 mil.
    SOCIÁLNE SIETE
    KOMENTÁRE
    Kinema.sk - filmy, seriály

    sector logo
    network
    ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.