Kino recenzia > Mesiac Jupitera
Brightburn
Amnestie
Gloria Bell
Dumbo

MESIAC JUPITERA

Planéta Jupiter má 67 mesiacov. Na jednom z nich s názvom Európa moderná veda predpokladá prítomnosť zmrznutej vody. Počet obyvateľov odhadom nula. Na mesiaci sa v súčasnosti ...

Planéta Jupiter má 67 mesiacov. Na jednom z nich s názvom Európa moderná veda predpokladá prítomnosť zmrznutej vody. Počet obyvateľov odhadom nula. Na mesiaci sa v súčasnosti nepredpokladá žiadna migračná kríza. Kontinent Európa na planéte Zem sa skladá zo 44 samostatných štátov. Medzi ne patrí aj náš južný sused Maďarsko. Okrem väčšej vodnej plochy s názvom Balaton tu preteká zopár riek. Počet obyvateľov odhadom 9,8 milióna. Celý kontinent vrátane Maďarska bojuje s migračnou vlnou, spôsobenou občianskymi vojnami v blízkovýchodných a afrických krajinách.

Jeden z utečencov sa volá Aryan Daschni, prednedávnom opustil s otcom bojovú zónu s názvom Sýria a na maďarských hraniciach narazil spoločne s ďalšími 300 utečencami na odpor migračnej polície. Chvíľu si poplával vo vode, aby následne schytal tri guľky, vypálené zo zbrane policajta Lászla. Lenže stane sa zázrak, vedľajším účinkom kombinácie olova z guliek a miestnej vody je schopnosť zasiahnutého tela levitovať.

Lászlo sa pozná s lekárom Gáborom a kryje jeho nelegálne kšefty s migrantami. Tie prevádza s priateľkou a taktiež lekárkou Veronikou, aby splatil jeden vysoký dlh. Osud zariadil, aby sa vynaliezavý Gábor stretol s Aryanom a roztočil s ním svoj ďalší nelegálny obchod. Lászlo im pôjde po stope, dvojici hrdinov na úteku ale občas pomôžu Sýrčanove novonadobudnuté schopnosti.

Neľahkú, až experimentálnu kombináciu sociálnej kritiky súčasného stavu európskej spoločnosti a žánrového filmu si vyskúšal režisér Kornél Mundruczó aj v našich kinách premietanom Bielom Bohovi z roku 2014. Príbeh teenagerky a jej psa kopíroval rozprávkový naratív a prítomnosť psov a chovanie človeka k nim boli pomerne jednoducho čitateľnou metaforou prístupu Európanov k imigrantom. Jeho novinka Mesiac Jupitera v tomto smere na Bieleho Boha naväzuje, forma a obsah sú ale natoľko odlišné, že režisérovi v žiadnom prípade nemožno vyčítať repetetívnosť.

Mesiac Jupitera je totiž kombinácia scifi a akčného thrilleru, sociálnej drámy, čiastočne hororu a filozofujúceho „artu“. Takýto žánrový hybrid je ale prekvapivo funkčný, čo možno pričítať najmä bohatým skúsenostiam 43-ročného autorského tvorcu a jeho výnimočnej remeselnej zručnosti.

Mesiac Jupitera je tak svojráznym autorským filmom vyzretého režiséra, zároveň ale vhodne zapadá aj do súčasného záujmu o fantastiku medzi maďarskými tvorcami (Lono, Revízori, Líza: líščia víla, O tele a duši, Taxidermia). Nejde ale, aj napriek utečeneckej tématike, o prvoplánové nadbiehanie európskemu festivalovému publiku.

Mundruczó sa snaží využitím tradičných postupov viacerých spomínaných žánrov (automobilová naháňačka, prestrelka, nadprirodzená schopnosť „komiksového“ či náboženského charakteru) vyjadrovať k téme, akej by mal podľa konvencií najviac slušať realizmus a civilizmus. Ten je tu síce prítomný a zvyšuje účinok ústredného sci-fi prvku, ale realita je najmä prostredníctvom kamerových filtrov a spôsobu snímania Budapešti značne štylizovaná. Kamera Marcella Réva tak robí pre maďarskú to, čo kamera v rovnako tmavom a temnom thrilleri Sedem pre... nikdy nezmienené americké veľkomesto.

Mesiaci Jupitera možno nájsť viacero styčných bodov so skutočne vydarenými zástupcami svojich žánrov, ako Potomkovia ľudí (dlhé kamerové jazdy), Vyvolený (hromadná nehoda s jedným preživším) alebo Deň, keď sa zastavila Zem (paralely s Kristom a zmŕtvychvstanie). Jeho obsah v sebe skrýva viacero tematických rovín a explicitných a implicitných myšlienkových úrovní. Otázka migranstva totiž nie je ani zďaleká tá jediná, ktorá režiséra zaujíma. Tie ostatné bude lepšie dešifrovať až v kine, ako na ne poukazovať v recenzii.

Je ale otázne, či výrazná forma v konečnom dôsledku „nepribrzdí“ u väčšiny publika snahu o pemýšľanie nad nesporne prítomným hlbším presahom umelecky ambicióznej snímky. V tomto prípade tak pôjde aj o osobné preferencie konkrétneho diváka. Ak si s témou utečeneckej krízy nedokážete spojiť nadprirodzené prvky, môže na vás Mesiac Jupitera pôsobiť príliš sebastredne, pateticky a zmätočne. Fanúšik fantastiky ale zrejme filozofovanie popretkávané akciou a nejakým tým povinným klišé prijme v tomto prípade, aj vďaka úchvatnému vizuálu, všetkými desiatimi.

Jupiter's Moon (Maďarsko/Nemecko/Francúzsko, 2017, 129 min.)
Réžia: Kornél Mundruczó. Scenár: Kornél Mundruczó, Kata Wéber. Hrajú: Merab Ninidze, Zsombor Jéger, György Cserhalmi, Mónika Balsai ...

2018-04-2020.4.2018 | Erik Binder