BEAUTIFUL BOY

BEAUTIFUL BOY

7.0

Je inteligentný, talentovaný a dobre vyzerá, má chápajúcu rodinu a všetky predpoklady pre to, aby to v živote dotiahol ďaleko. Nic (Timothée Chalamet) však prepadne drogám a jeho milujúci otec David (Steve Carell) nastupuje cestu hľadania odpovedí na otázky prečo a ako z toho von. Vy ste prizvaní pozerať sa na to z prvej rady - v životopisnej dráme Beautiful Boy, ktorá vznikla na motívy dvoch kníh z pera skutočných predlôh jej hrdinov.

Nic je, rečou klišoidných demografických škatuliek, typickým “bielym chlapcom z dobrej rodiny”, ktorý sa nemôže sťažovať na nedostatok materiálnych istôt, citového zázemia ani podnetov pre fyzický a intelektuálny rozvoj. Lenže, ako nás prax dennodenne presviedča, ani to nemusí byť dosť na to, aby sa život podaril. Nic vyrastá s otcom, ktorý ho neskonale zbožňuje a podporuje v každej záľube, ale aj menších úletoch a neprístojnostiach. V spoločnej domácnosti s nimi žije ešte Davidova druhá manželka a ich dve spoločné deti, s ktorými má Nic celkom idylické vzťahy. S jeho matkou sa otec dávno rozviedol, žije na druhej strane USA. V príbehu sa neskôr taktiež objavuje - najskôr, aby si s Davidom vymieňali obvinenia, kto za celú situáciu s Nicom môže, neskôr nad svojim vykoľajeným synom na čas sama prevezme patronát.

Nic je chytrý a citlivý chlapec, ktorý sa (ako mnoho iných citlivých a inteligentných deciek) vyžíva v temnote - číta Bukowského, počúva Nirvanu, kreslí si po zošitoch bizarnosti, ktoré by priemernému psychológovi vystačili na niekoľkostranovú diagnózu. Hľadá sa, skrátka, v polohách, ktoré sú tak trochu na hrane a evidentne si koleduje o prúser. Možno aby okúsil niečo iné a výnimočné, možno aby preklenul vlastnú nezrelosť, ktorej skutočná príčina tkvie niekde celkom inde. Ničmenej, na nihilistickej ceste za sebadeštrukciou je Nic vcelku úspešný. A David, ktorý ho donedávna považoval za dostatočne zodpovedného na to, aby si príležitostne zapálil jointa, odrazu zisťuje, že je s ním zle.

Začína sa nekonečný kolotoč sľubov a sklamaní. Nic sa účastní najrôznejších detoxikácií, rehabilitácií a programov, každú nádej však strieda ešte hlbší pád. David spočiatku skúša vec uchopiť rozumom: robí si prieskumy, konzultuje s odborníkmi, dokonca Nicov obľúbený perník aj sám (z čisto študijných dôvodov, ehm) vyskúša. Nakoniec však musí prijať fakt, že pred závislosťou ostáva rozumu len kapitulovať - a jemu modliť sa za to, aby chlapca osvietilo skôr, než ho to zabije…

Beautiful Boy Beautiful Boy

Životopisná dráma Felixa Van Groeningena (BelgicaBeautiful Boy vznikla na motívy autobiografických kníh skutočného Davida a Nica Sheffovcov - otca a syna, ktorých vzťah tvrdo preverila drogová závislosť. Autenticitu určite nezaprie, najmä pokiaľ ide o drobnokresbu každodenných nuáns a peripetií, v ktorých sa ľahko nájde každý, do koho rodiny závislosť tiež nejakým spôsobom zasiahla. Je však trochu diskutabilné, čo iné (a hlavne nové) takýto príbeh dnešnému divákovi môže dať.

Odhliadnúc od základného posolstva, že “drogy sú zlé” (ktoré síce dávno poznáme, ale štatistiky predsa len dokazujú, že ho nezaškodí pripomínať), Beautiful Boy k svojej tematike nič zásadné nehovorí. Teda, pokiaľ vás náhodou nedokáže prekvapiť fakt, že fetu neprepadávajú len deti asociálov, ale aj “krásni” synáčikovia z usporiadaných a dobre situovaných rodín, ako je Nic. Nekonečná sínusoida vzostupov a pádov, ktorá tvorí dej filmu je síce realite života so závislosťou celkom verná. Divácky ale pomerne rýchlo omrzí - a to je vo filme rozťahaná na celých 120 minút, ktoré neuzatvára ani žiaden výrazný zvrat.

Filmu Beautiful Boy ale očividne o prvenstvo a “wow” efekt nejde. Na stokrát omieľanú drogovú tému sa pozerá takmer výlučne skrz vzťah otca a syna - a v tom je predsa len trošku jedinečný. Ak by Beautiful Boy vznikol pred 15-20 rokmi, bol by z neho iste veľký hit. Jeho sila by asi, paradoxne, spočívala v tom, čo sa dnes ukazuje skôr ako slabina - svoju vyhrotenú tému podáva maximálne “bezzubo”, stráviteľne a neškandalózne. Skrátka, tak aby ju upozerali aj iné generácie, než Nicovi rovesníci. Oveľa viac než k nim film prehovára k súčasníkom Davida - k mužom a ženám v strednom veku, ktorí sa jedného dňa zobudia do nepeknej reality vlastných rodičovských zlyhaní. Vedieť, že v tom nie sú sami (a že to nutne nemusí byť koniec sveta) pre nich môže byť celkom prínosné.

Beautiful Boy Beautiful Boy

To, že sa film idúc po tejto cieľovke vyhýba vysloveným morbídnostiam a neustále udržuje zľahka optimistický tón je celkom v poriadku. Hádam filmu odpustíme aj to, že svojho “krásneho chlapca” nemal to srdce poriadne vyváľať v stoke, a tak Nic aj na najhlbšom dne neprestáva byť hodný sympatií či nedeľného obedu u babičky. I keď na autenticite mu to, samozrejme, nepridáva. Horšie už ale je, keď scenár skĺzava k sentimentom hraničiacim až s otvorenou hrou na city. Silná herecká dvojka Steve Carell a Timothée Chalamet (veľký talent, ktorý si iste budete pamätať z filmu Daj mi svoje meno) by emócie svojich hrdinov určite dokázala pretlmočiť aj bez tristne nostalgických flash backov a ďalších klišé.

Suma-sumárum, Beautiful Boy nikoho neurazí, ale ani nespasí. Je to vkusné zviditeľnenie knižných bestsellerov, ktoré mali ako osobná a autentická výpoveď svojich autorov nemalú hodnotu. No v silnej filmovej konkurencii na rovnakú tému zjavne ťahá za slabší koniec. Nad hladinou priemeru ho ale predsa len udržujú skvelé herecké výkony, ale aj chronologická roztrieštenosť, ktorá dodáva inak pomerne lineárnemu deju dojem tretieho rozmeru.

Beautiful Boy (USA, 2018, 120 min.)
Réžia: Felix van Groeningen. Scenár: Luke Davies, Felix van Groeningen, David Sheff, Nic Sheff. Hrajú: Steve Carell, Timothée Chalamet, Maura Tierney, Christian Convery, Oakley Bull, Kaitlyn Dever, Amy Ryan, Stefanie Scott, Julian Works...

autor Hana Lippová 12.1.2019
7.0
6.3