PAŠERÁK

PAŠERÁK

6.0

S mexickým drogovým kartelom sa nehodno zahrávať. Darmo sa žoviálne snažíte prekonať tuposť bezkrkej „inteligencie“, ani devíza vysokého veku vám nepomôže v prípade, ak nehráte presne podľa jej pravidiel. A kto iný než Clint Eastwood drsňácky vyzýva mexických zloduchov, aby nepodceňovali skúseného šoféra na prahu 90-tky a riskli jeho renomé bez pokút na prevoz kokaínu.

Earl Stone (Eastwood) je tvrdohlavý egoista, ktorý pestuje ľalie. Nepohnú s ním rodinné výročia ani svadby. Dcéra (Alison Eastwood) sa s ním nerozpráva, manželka (Dianne Wiest) len ticho akceptuje svojský život osamelého starca. Jediná vnučka (Taissa Farmiga) sa snaží ako-tak udržať rodinné väzby. Earlovi zabavujú majetok, tak prikvitne k príbuzným. Po vlažnom prijatí sa rozhodne zlepšiť svoju finančnú situáciu a vydáva sa na nebezpečné cesty, počas ktorých preváža stále väčší objem drog.

Jednoduchá zápletka, spracovaná scenáristom Nickom Schenkom podľa skutočného prípadu Leonarda Sharpa, má skvelý potenciál, najmä keď si uvedomíme, ako nonšalantne hundrošsky by ju režisér a hlavná postava filmu Pašerák - Clint Eastwood vedel pretaviť na filmové plátno. Od legendárneho Gran Torina už ubehlo 10 rokov a hoci tandem Schenk-Eastwood sľuboval veľa, aktuálny Pašerák odráža síce kvalitnú profesionálnu rutinu pána Eastwooda, no vážne stroskotal na slabom scenári a premrhaných šanciach v pointovaní situácií.

Clintovi sa stáva osudnou tendencia uprieť pozornosť na vlastnú ústrednú postavu, hlavne keď sa sám zacyklil v rolách dôchodcov s bohatými životnými skúsenosťami, aby slovne „fackoval“ mladšie ročníky. Oveľa lepšie ako režisér zvláda Coopera v Americkom sniperovi či Hanksa v Sullym, než sám seba, pretože spomínaným Gran Torinom nastavil svoje nároky na vycibrenom charaktere postáv stvárnených samým sebou príliš vysoko. S Pašerákom prichádza dobre režisérsky vybavený, no už málo zapracoval na Earlovej postave z hľadiska okolností vedúcich starca k dôležitým životným rozhodnutiam. Akoby mu stačilo hádzať frky a nevraživé pohľady po okolí, ktoré ho bude za každú cenu tolerovať, prípadne ignorovať, no k silnejšej interakcii nedochádza. Earl sa vždy zasekne a odíde (najlepšie s polohlasným „fuck!“).

Pašerák Pašerák

Divák počas sledovania takmer 2-hodinového Pašéráka stále čaká, čo si pre neho pán Eastwood pripravil a hlavne, KEDY sa príbeh poriadne rozbehne. Po tretej jazde s nebezpečným nákladom je mu jasné, že asi nikdy. Earl sa elegantne vplieta do logistiky tovaru a prináša k mafiánom závan ľudskosti. Takisto elegantne rieši stretnutie so stranou zákona (Bradley Cooper), ktorá mu ide po krku. Odoláva skaziť si charakter natoľko, aby sa z neho stal necitlivý chrapúň. Stačí len trošku na zatraktívnenie deja...

To je hádam najväčšia charakterová vada Earla Stonea. Potom sa mu len ťažko dá veriť jeho počínanie, keď sa raz potrebuje vlíškať do rodiny a blízkeho okolia ako solídny sponzor, inokedy mu na popis nekalých kartelových praktík postačí známe „fuck!“ a pokojne sa nechá vyplácať za podporu kriminality. Ak si odmyslíme obdobné nedostatky, dostaneme priamočiary čajový príbeh blahosklonného prepačovania hocakého prešľapu, pretože k šedinám sa neúctivo vyjadrovať nepatrí.

Pašerák Pašerák

Príbeh pekne naservírovaný pre široké publikum v ľahko žoviálnom štýle a občasným závanom trefných bonmotov. Z celého Pašeráka je ale cítiť akúsi hru na istotu a strach zaťať hlbšie v budovaní príbehu. Preto film len povrchovo zachytáva dôležité dejotvorné prvky, pričom sa neubráni klišéovitému recitovaniu životných múdrostí a lacnému dojímaniu sa v kruhu rodiny.

The Mule (USA, 2018, 116 min.)
Réžia: Clint Eastwood. Scenár: Sam Dolnick, Nick Schenk. Hrajú: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Taissa Farmiga, Alison Eastwood, Michael Peña, Andy Garcia, Manny Montana ...

autor Zuzana Ondrišová 12.1.2019