Kino recenzia > Niť z prízrakov
Roma
Climax
Napszállta
Lizzie

NIŤ Z PRÍZRAKOV

Keď v júni minulého roka britský herecký talent Daniel Day-Lewis ohlásil ukončenie aktívnej kariéry, viacerým filmovým fanúšikom ostalo smutno. Jeho jedinečné herecké umenie, schopnosť ...

Keď v júni minulého roka britský herecký talent Daniel Day-Lewis ohlásil ukončenie aktívnej kariéry, viacerým filmovým fanúšikom ostalo smutno. Jeho jedinečné herecké umenie, schopnosť stvárňovať rôznorodé postavy a tiež dobrý vkus pri výbere filmov, budú striebornému plátnu chýbať. Práve v týchto dňoch sa do slovenských kín dostáva jeho posledný titul, Niť z prízrakov.

Za režisérsku stoličku si sadol americký tvorca Paul Thomas Anderson, s ktorým Day-Lewisom spolupracoval už druhýkrát. Daniel Day-Lewis získal zatiaľ troch Oscarov (Moja ľavá noha, Čierna krv a Lincoln) a na ďalších troch bol nominovaný. A všetko sú to sošky pre najlepšieho herca. Niť z prízrakov bude tak pravdepodobne poslednou nomináciou pre tohto charizmatického herca.

Daniel Day-Lewis aj v poslednom filme dokazuje, že autentické herectvo má stále v malíčku. Tentoraz sa prevtelil do svojského módneho návrhára Reynoldsa Woodcocka, žijúceho v povojnovom Londýne, v päťdesiatych rokoch minulého storočia. V elegantnom ateliéri Woodcock oblieka do krásnych šiat smotánku, filmové hviezdy či inú nóbl spoločnosť. Luxusné kašmíry a vlnené látky pripravuje len pre prvotriedne zákazníčky s vkusom a, samozrejme, s plnou peňaženkou.

Renyholdsov biznis je riadený pragmaticky, s presným a nemenným načasovaním jeho sestrou Cyril, ktorá je, podobne ako on, starou dievkou. Emócie Reynolds zo života vytesňuje a kvôli tvorivej práci si pripúšťa len minimum rušivých elementov. Po jeho boku sa často ukazujú mladučké dievčiny. Ale ako to už s múzami býva, keď sa „vyčerpajú“, Reynolds ich posiela preč.

Dej filmu zachytáva čudáckeho návrhára na vidieku, kam odchádza z veľkomesta relaxovať. V reštaurácii stretáva svoju novú inšpiráciu – hanblivú čašníčku Almu. Tá síce do jeho života vstúpi ako mnohé iné, ale niečo sa zmení. Alma totiž okamžite pochopí možný a rýchly koniec ich vzťahu a tak svoj zdanlivo submisívny prístup premieňa v niečo silnejšie, v lásku. Reynolds sa do Almy úprimne zamiluje. Tento novoobjavený cit však začne výrazne (a prekvapivo negatívne) ovplyvňovať jeho tvorbu. Reynolds narazí na rokmi overené a zabehnuté pravidlá, ktoré si vybudovali s prísnou sestrou.

Almin milostný príbeh s Reynoldsom je však zobrazený autenticky, bez klišé a milenci v ňom nevyzerajú nasladlo s prehnanými emóciami. Reynolds kreatívne pracuje a Alma mu pomáha s praktickým životom. Film napriek popisu však nie je len romantickou drámou. Anderson vtiahol do filmu aj kus nepokoja, kus thrilleru a tiež komédie. Cituje v ňom dokonca aj Alfreda Hitchcocka. Napríklad vo výbere mien – Woodcock (znie podobne ako Hitchcock) a Alma (reálne meno Hitchcockovej manželky), ktorá sa sama stala režisérovou spolupracovníčkou, ako Alma Reynoldsovou.

Snímka Niť z prízrakov obsahuje niekoľko inovatívnych a vtipných momentov. Diváka však môže zo začiatku prekvapiť zdanlivo pomalé tempo, ale takéto výčitky nie sú vôbec na mieste. Film má svoj rytmus už od prvých minút a žiadne ďalšie zrýchľovanie či väčší počet strihov nepotrebuje. Vedenie Paula Thomasa Andersona už v predošlých dielach (napríklad skvelá Skrytá vada, Master, Čierna krv) potvrdilo jeho mimoriadne kvality, ako v rozprávaní príbehu, originálnom scenári a aj vedení hercov. K pôsobivému vizuálu napomáha tiež fascinujúca kamera a zvuk. Zosilnené kliknutia uzáveru špendlíka či štipca, majú svoj podiel na celkovom vyznení filmu.

Okrem režiséra treba jednoznačne vyzdvihnúť troch hlavných protagonistov. Daniel Day-Lewis (Lincoln, Čierna krv) je vo svojej úlohe takmer dokonalý a svojím charizmatickým prejavom, pomalým tempom reči a úsmevom si získa srdce každého diváka. Predstaviteľka Almy, mladučká Vicky Krieps (Kolónia, Najhľadanejší muž), však neostáva svojmu hereckému partnerovi nič dlžná. Svojou presvedčivosťou a jemnou silou je mu na plátne rovnocennou partnerkou. Postavu Reynoldsovej sestry Cyril si zahrala dlhoročná opora filmov britského režiséra Mike Leigha - Lesley Manville (napr. Ďalší rok), ktorú vystrihla ako presne ušitú a nažehlenú rovnošatu. Bravúrny výkon jej taktiež vyniesol nomináciu na zlatú sošku.

V Andersonovej novinke dominuje aj hudba Jonnyho Greenwooda. Pôsobivý soundtrack je plný citlivých melódií, ktoré dotvárajú dobový kontext a ideálne dopĺňajú celkovú skladačku snímky. Majstrovské melódie sú tou pravou niťou, ktoré držia vizuálnu krásu a oslavu obliekania pevne dohromady.

Phantom Thread (USA, 2017, 130 min.)
Réžia: Paul Thomas Anderson. Scenár: Paul Thomas Anderson. Hrajú: Vicky Krieps, Daniel Day-Lewis, Lesley Manville, Sue Clark, Joan Brown ...

2018-02-011.2.2018 | Barbora Gvozdjáková