Kino recenzia > Kolónia
Ready Player One
The Untitled Deadpool Sequel
Paul, Apostle of Christ
Až přijde válka

KOLÓNIA

Keď na svetlo sveta vyplávajú zverstvá zaštítené štátnym režimom, vždy sa nájde režisér, aby tému spracoval a polopatisticky nás o nej informoval. Nemcovi Florianovi Gallenbergerovi sa darí ....

Keď na svetlo sveta vyplávajú zverstvá zaštítené štátnym režimom, vždy sa nájde režisér, aby tému spracoval a polopatisticky nás o nej informoval. Nemcovi Florianovi Gallenbergerovi sa darí od prvej chvíle patrične poukázať na dobu v Chile tesne pred nastolením Pinochetovej krutovlády. Do zmätočných zhromaždení roku 1973 na podporu ľavicového Salvadora Allendeho dosadil konvenčnú letušku Lenu (Emma Watson a socialistického aktivistu Daniela (Daniel Brühl). Ľúbia sa napriek jej sporadickej neprítomnosti kvôli povolaniu i napriek nebezpečenstvu hroziaceho z jeho nelegálneho šírenia plagátov.

Socialista Allende ale jedného septembrového rána dostáva od generála Pinocheta na frak a krajina sa podriaďuje prísnej vojenskej diktatúre. Ľavičiarom hrozí prenasledovanie, mučenie kvôli prezrádzaniu mien svojich komplicov Tí odolnejší putujú do Kolónie dôstojnosti, aby sa pozvoľným mučením dopracovali policajné zložky k požadovaným informáciám. Všetko v najvyššom utajení, aby miestni obyvatelia „malého bavorska“ nič netušili. Ideologicky neprispôsobivého aktivistu radšej oberú o ľudskú dôstojnosť, než aby im robil čiary cez ich striktné diktatúrne pravidlá sekty. Respektíve, aby dotyčný radšej zabudol, čo to tá revolúcia vlastne je a na aké slúži účely.

Nemecko-luxembursko-nemecká koprodukčná dráma je strihnutá skôr ako thriller, než aby sa systematickejšie venovala samotnému spoločenskému problému. Trochu pripomína Ti Westov americký The Sacrament. Najmä vďaka všemocnosti jediného „pána sekty“ podkutej v Sacramente širšou spoločenskou vzburou voči konzumnej spoločnosti, v Kolónii dokola omieľaným „ježišovaním“. Z historického hľadiska ide ale o skutočne existujúcu Kolóniu Dignidad vzdialenú cca 300 km od hlavného mesta Chile, kde sa pod rúškom vernej služby Bohu páchali niekoľko desaťročí dehonestujúce zverstvá na sprvu dobrovoľných obyvateľoch.

Fanatický manipulatívny blázon menom Paul Schäfer (bývalý nacistický lekár) sa šikovne pasoval do pozície lokálneho mierotvorcu, ktorému účel svätí prostriedky. Na dennom poriadku tu šikanujú ženské pokolenie, deti po narodení nechajú rásť bez rodičov a hádam nie je prekvapujúcim fakt, že aj zneužívanie maloletých sa dialo takisto pod záštitou samozvaného „pastiera stáda“.

Film Kolónia sa viac zameriava na príbeh Leny a Daniela, ako v Dignidade prejsť cez rozum strážnej službe i samotnému Schäferovi. Toho démonicky stvárňuje bývalá hviezda švédskych Mužov, ktorí nenávidia ženy Michael Nyqvist. Emma Watson a Daniel Brühl obstojne ovládajú svoje roly zaľúbencov v dojemnej atmosfére súdržnosti a odhodlania ujsť z neľudského pracovného tábora. Postupne diváka oboznamujú s jeho krutými zákonitosťami i pretvárkou pred zvyškom krajiny. Napínavosť thrilleru, bohužiaľ, znemožňuje dosť predvídateľné napredovanie v plánovaní úniku, keďže divák vie, že film je nakrútený podľa skutočných udalostí a svedectvo podávajú osoby, ktoré odtiaľ naozaj utiekli.

Divákovu pozornosť Gallenberger udržiava najmä atraktivitou samotného miesta dehonestácie ľudskosti v kontraste s romantickým žánrovým spestrením. Konečný výsledok je ale rozpačitý, pretože načrtnuté príkorie len okrajovo živí mdlú a filmársky obohranú tému lásky. S obstojným herectvom, výpravou, no slabým scenárom. Málo vstupného materiálu chcelo totiž vytrieskať emotívnu výpoveď o demoralizácii obetí nielen diktatúrneho režimu, ale i vlastného zdravého úsudku.

Colonia (Nemecko/Luxembursko/Francúzsko, 2015, 110 min.)
Réžia: Florian Gallenberger. Scenár: Torsten Wenzel, Florian Gallenberger. Hrajú: Emma Watson, Daniel Brühl, Michael Nyqvist...

2016-05-011.5.2016 | Zuzana Ondrišová