MATKY REBELKY: ŠŤASTNÉ A VESELÉ

MATKY REBELKY: ŠŤASTNÉ A VESELÉ

6.0

Matky rebelky majú náročnú úlohu, lebo prvý diel sa pred rokom stal nenápadným kultom podobne ako iné neprístupné komédie v minulosti, napríklad Ted. Nadviazať na takú trvalku sa dá expanziou: pridať ďalšie postavy, využiť nové situácie. A Matky rebelky idú presne v tomto duchu: využili silný sviatok (= dobrú tému) a matkám pridali ich matky (takže deti sa dočkajú bizarných babiek). Nanešťastie, slabo zostrihaný trailer vás môže čiastočne odradiť, ale v plnej dĺžke čakajú lepšie vtipy i celkový dojem.

Hlavné trio má za sebou minulé trable a môže sa naplno sústrediť na nažívanie s novým chlapom (Amy), zvládanie kopy detí i manžela (Kiki) alebo džob v spa (Carla). Lenže blížia sa Vianoce a spolu s nimi nová hrozba, horšia ako minulá protivníčka z rodičovskej rady. Každej mame totiž prichádza na sviatky ich vlastná mama, pričom prináša neraz až šokovú terapiu – u Amy sa naháňajú za perfekcionizmom, Kikina mama neuveriteľne ľpie na dcére a nedá jej vydýchnuť a Carlina mater prišla zrejme iba po novú pôžičku, aby sa mohla vzápätí vypariť. No mamy rebelky si povedia, že usporiadaným sviatkom je dosť a napriek prítomností mamín riadia protiútok: nie päťhodinový Luskáčik, ide sa na tancujúcich Santov!

Bola by škoda posudzovať druhé Matky rebelky iba podľa ukážky, lebo je nešťastne zostrihaná, podobne ako nejedna česká komédia sa nesmierne snaží nasekať do dvoch minút najvtipnejšie momenty, pričom aj za cenu zbrklej vtipnosti či tlačenia na pílu (dajme do traileru čo najviac gagov, aj pologagov). Svedčí o tom hneď jedna z prvých scén (našťastie sme už videli v prome), kde vysvetľuje Amy, čo si to hovoria s tatkom v spálni sedem, resp. šesť a pol ráz. V ukážke je scéna úmyselne skrátená, vytiahla časť replík, aby pôsobila vtipne. Vo filme je dvojnásobne dlhšia, no skrýva aj lepšiu výmenu viet, detské chápanie a čiastočne zbytočne natiahnutú pointu (sedem vs. šesť a pol je takmer bezvýznamný záver vtipu). Takto pôsobí nejedna scéna v prvej polovici filmu – v plnej dĺžke je lepšie pripravená, zahraná, občas je možno príliš dlhá, ale zanechá lepší celkový dojem.

Matky rebelky: Šťastné a veselé Matky rebelky: Šťastné a veselé

Štruktúra filmu ráta s odpočítavam dní do Vianoc – začíname síce na Štedrý deň, rýchlym flashbackom sa dostávame späť, aby sme každý deň dostali novú epizódu. Scenáristi si hravo poradili s generovaním nových situácií i prostredí. Mama Amy vymýšľa opulentné predstavenia, návštevy i párty, Kikina padá do obsesie a Carlina sa správa divoko. No aj v bežnom prostredí Chicaga sa dajú tvoriť dobré momenty, určite nezabudnuteľná scéna v spa salóne s Ty Swindelom či aj jeho vystúpenie, návšteva v obchodnom centre, kde dôjde na sedenie u Santu, ožieračku v food courte alebo aj jumpingový podvečer. Neskôr sa schyľuje aj k starým dobrým tradíciám ako kradnutie na Štedrý deň (ktoré ide sčasti za morálnu hranu, ale pre túto komédiu je relatívne OK) a zaujímavé sú aj interakcie troch samotných mám v kostole.

Na to, že scenár vznikol rýchlo a film trvá 104 minút, sa hustota slovných i situačných gagov šplhá na dobrú métu. Niektoré vtipy sú zámerne opakované a predsa majú svoje čaro – mama Amy zámerne vraví deťom, čo nájdu v balíčkoch a aj na štyri razy pobaví. A vôbec, všetky tri mamy sú výborne vykreslené i zahrané, takže predstavujú veľmi dobré obohatenie ansámblu, každá je iná, má svoje trable, spoločným menovateľom je krízový moment vo vzťahu s dcérou a každá ho rieši inak.

Snáď nebudú mať autori už pokušenie urobiť im samostatný film, ale vo vianočnej komédii si rolu plnia. Christine Baranski ide až za hranu akceptovania a najradšej by ste ju vyfackali, taká je nepríjemná. Za to Susan Sarandon si rolu užíva a doručí nejedno múdro na konci.

Matky rebelky: Štastné a veselé navyše na konci nečakane zvážnejú a posledných 25 minút sa rehotať nebudete, lebo scény hádok na Štedrý deň či nepríjemné vyrovnávanie účtov má od pokojných sviatkov ďaleko. No každý, kto zažil istý konflikt počas sviatkov, uzná, že sú natočené celkom dobré a doručia aj nádejné scény až do poslednej minúty filmu. Teda s výnimkou toho tanečného klipu, ktorý je silený. Napriek tomu, že Matky rebelky už nemôžu byť svieže ako jednotka sa celkom vyšvihli – tri nové mamy ich udržujú stále na rovnakom hodnotení.

A Bad Moms Christmas (USA/Čína, 2017, 104 min.)
Réžia: Jon Lucas, Scott Moore. Scenár: Jon Lucas, Scott Moore. Hrajú: Mila Kunis, Kristen Bell, Kathryn Hahn...

autor Michal Korec 26.11.2017