KINGSMAN: ZLATÝ KRUH

KINGSMAN: ZLATÝ KRUH

8.0

Toto mám ako recenzent prvého dielu s absolútnym hodnotením ťažké. Stále stojím za jeho 10/10, lebo je to výborne zložená bondovka a súčasne paródia na ňu v brilantnej réžii, skvelým duom hrdinov (Colin Firth je neskutočne obsadený, Taron Egerton top objav) a parádnymi záporakmi (SLJ si užil zloducha i dva cheeseburgery, Sofia Boutella vystrelila nahor). Nadviazať na ňu je veľmi náročne, lebo aritmetika nás nepustí – ak nie je film rovnako dobrý, pôjdeme s číslom iba nadol. No cifry bokom, čaká nás ďalšia akčná jazda, lepšia ako mnohé letné produkcie a fanúšikovia si veľa scén určite užijú.

Nástup je úderný! Len čo vyjde Eggsy z krajčírstva, objaví sa bývalý neúspešný kandidát na Kingsmana, začne tvrdý súboj na kolesách v londýnskych uliciach a zatiaľ nikto nevie, prečo sa taká minulosť vracia. Navyše neskôr uderí na najdôležitejšie miesto – centrálu Kingsmanov niekto ničí na počkanie, niektoré esá síce prežili, ale putujú k sesterskej organizácii Statesman v USA, ktorá funguje iným spôsobom, ale má rovnaký cieľ – chrániť svet pred šialenými zloduchmi. A teraz sa objavuje nové meno na liste, ktoré treba eliminovať a spája sa s ním záhadný emblém zlatého kruhu...

Podobne ako v dobrej bondovke, ani druhí Kingsmani si nezaslúžia vyzradiť veľa kúskov deja, aby ste sa neochudobnili o element prekvapení, postupného odhaľovania postáv a motivácií. Tie sú najlepším komponentom dlhého pokračovania, ktoré súka poltucet nováčikov a navyše sa snaží solídne pracovať aj s existujúcimi účastníkmi. Prirodzene, prvotné očarenie zo spôsobu natočenia filmu sa nedá opakovať, hoci Matthew Vaughn doplnil do repertoáru jedno z najlepších spojív – fungovanie špionážnej siete aj v inej krajine. Príchod do areálu Statesman úspešne reprízuje nábeh do neznámeho sveta, ktorý túžime odhaľovať. Už síce máme isté očakávania, no Vaughn dokáže doručiť kvalitnú variáciu a náramne baví.

Kingsman: Zlatý kruh Kingsman: Zlatý kruh

No je to už iba variácia, čo je prakticky najväčšia výčitka proti zručne natočeným Kingsmanom (dobre, a ešte stopáž, ktorá by si zaslúžila lepší strih, hoci nudiť sa nemusíte, 141 minút je fakt veľa). Prirodzene, dvojka už nedokáže byť svieža, nepoznaná a brilantne podaná, ale musí robiť s existujúcimi postavami a doručiť azda väčšie, bláznivejšie dobrodružstvo. V tom smere druhí Kingsmani vychádzajú ešte viac absurdnejšie, majú miestami šialené nápady (mlynček na mäso, svietiace laso), no stále platí, že Vaughn ich vie veľmi dobre zakomponovať do deja, preto si stále zaslúži vysoké nadpriemerné hodnotenie. Jeho réžia má stále tempo, umne skladá scény, mení miesta akcie, dokáže doručiť drsnejší humor i fajn akciu. Úvodná naháňačka, finále, scéna na lanovke, nejedna prestrelka i variácia na barovú scénu sú výborné.

Ťažko sa nadväzuje aj na záporáka SLJ, no v duchu kvalitných bondoviek tu máme Poppy s diabolským plánom, ktorý sa skutočne ťažko prekazí. Julianne Moore si ju vychutnáva a ešte lepšie vychádza Bruce Greenwood ako americký prezident, ktorý sa ju snaží preľstiť. A opäť sa podarilo vytvoriť aj kvalitnú postavu akčného poskoka so zaujímavou zbraňou pre pár súbojov. Zlatý kruh a jeho systém je vytvorený veľmi dobre, má dokonca väčší priestor ako Statesman, ktorí majú na škodu skôr menšie roličky.

Navyše druhí Kingsmani odkazujú často aj na prvých, čo im uberá na originalite a celkovom vyznení. Najviac je to cítiť pri postave Harryho, ktorá sa istým spôsobom v deji objaví a hoci sa snažili scenáristi vykorčuľovať celkom umne, nedokážu pri ňom vlastne vymyslieť veľa nového a pri jeho scénach sa len točíme v kruhu. Je ťažké sa rozhodnúť, či ho Vaughn natoľko potrebuje – jeho dávka elegancie a nového správania síce stále zaujme, ale mentorom dokáže byť iba raz. Potom už študent prekonáva učiteľa, čo je veľká pochvala pre Tarona Egertona, ktorý si ponechal svojho bývalého loptoša i kvalitného agenta. Kingsmani dokážu aj vhodne nadviazať na jednotku, viď. scény s princeznou. A pár scén opäť prekvapí!

Vo veľkom kine (špeciálne v IMAX, kde sú scény parádne natiahnuté na celé plátno a zvuk riadne duní) si môžete užiť dvojku plnými dúškami. Ponúka dobrú špionážnu paródiu, tlačí na pílu (Elton John), inde znamenito využíva country song a ukazuje priestor na rozširovanie série. Akurát si musíme uvedomiť, že ten absolútny štart sa už nedá replikovať a ideme na solídne pokračovanie, čo však stále môže stačiť.

Kingsman: The Golden Circle (UK/USA, 2017, 141 min.)
Réžia: Matthew Vaughn. Scenár: Jane Goldman, Matthew Vaughn. Hrajú: Taron Egerton, Colin Firth, Mark Strong, Hanna Alström...

autor Michal Korec 24.9.2017