Kino recenzia > Čiara
All the Money in the World
The Current War
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Borg/McEnroe

ČIARA

S humorom a vtipom je možné nakrútiť aj snímku s rozmermi antickej tragédie. Dôkazom toho je najnovší film režiséra Petra Bebjaka a scenáristu Petra Balka. Slovenskú kinematografiu tak ...

S humorom a vtipom je možné nakrútiť aj snímku s rozmermi antickej tragédie. Dôkazom toho je najnovší film režiséra Petra Bebjaka a scenáristu Petra Balka. Slovenskú kinematografiu tak obohatili o dielo na pomedzí divácky vďačného filmu a artu. Už trailer sľuboval nevšedný zážitok na poli domácej produkcie a výsledný celok potvrdil, že tento príbeh by sme nemali prehliadnuť.

Tvorcovia vkročili na neznáme pohraničné územie medzi Slovenskom a Ukrajinou a predstavujú nám príbeh, ktorý sa kedysi stal. Obdobie, keď sa rozmáhalo pašeráctvo a do krajiny prúdili stovky ilegálnych imigrantov z východu, pričom neobvyklá nebola na hraniciach s východnými susedmi ani streľba, sa pretavilo do filmu reflektujúceho divoké časy obdobia tesne pred vstupom do Schengenu. Protizákonné aktivity prekvitali aj vďaka ústretovosti skorumpovaných mužov zákona. To všetko sa nám ocenený film Petra Bebjaka snaží sprostredkovať.

Päť rokov ubehlo od odhalenia dômyselného tajného tunela medzi Ukrajinou a Slovenskom. Príbeh nám medializovaný prípad určite pripomenie, no zameriava sa skôr na obdobie, keď podsvetie nemuselo vyvíjať žiadny dômyselný systém pašovania. Všetko išlo hladko, kým sa nezačali rúcať vzťahy so spoločníkmi a s doposiaľ spolupracujúcou ukrajinskou pašeráckou stranou. Hrdina Čiary Adam Krajňák na vlastnej koži okúsi, aké môžu byť následky zahrávania sa s ohňom.

S hrdinami filmu Čiara prežijete zradu, trest a pokánie

Divákovi sa odhaľuje postupne, hľadá si k nemu cestu a jeho ambivalentný charakter zapríčiňuje, že chvíľu potrvá, kým vzbudí sympatie. Tvorcovia ho nechcú prvoplánovo heroizovať, je to predsa zločinec, ktorému nie sú cudzie ani mučiace praktiky. Cítiť tu však nezanedbateľnú inšpiráciu antihrdinami klasických mafiánskych gangsteriek, a preto si diváka napokon získa aj on. Vplyv mafiánskou klasikou sa však stal dvojsečnou zbraňou. Scenár v niektorých momentoch šuští papierom. Tomášovi Maštalírovi alias Krajňákovi nie vždy veríme jeho duchaprítomnosť a bonmoty, ktoré s kamennou tvárou dokáže sypať na počkanie, vyznievajú kŕčovito.

Zásadovému mužovi sekunduje zásadová manželka v podaní Zuzany Fialovej. Kým Maštalírovi rola sadla, u Fialovej sú isté pochyby. Jej oheň v očiach odporuje úlohe pokojnej a pokornej manželky. V deji má svoje významné postavenie matka hlavného hrdinu. Hoci spočiatku stojí v úzadí a len sa prizerá všetkému, čo sa okolo nej deje, dočká sa svojich zásadných chvíľ. Tvorcovia chcú predísť očakávaným vyústeniam, a preto prekvapia svojím dejovým verdiktom aj v tomto prípade. Emília Vášáryová nepôsobí ako prototyp matky gangstra, napriek tomu je uveriteľná. Slovenskú veľkú hereckú trojku výborne dopĺňa úplatný policajt Andy Hryc a vzdorovitá dcéra Kristína Kanátová. Veľkým prínosom pre autenticitu boli aj šikovne obsadení ukrajinskí herci.

Čiare sa bez ťažkostí prekračuje hranica krajín, no za hranice žánru vstupuje len čiastočne. Romantický motív rebelujúcej dcéry, kult rodiča (v tomto príbehu je to matka) a dôležitá funkcia rodiny ako základnej bunky existencie mafiána sú prvky, ktoré nájdeme aj v najslávnejšej mafiánskej ságe. Čiaru tak môžeme vnímať ako východoslovenského horkokrvného Krstného otca spestreného odľahčujúcim humorom.

Vtipy síce nie vždy fungujú, isté však je, že filmu dobre slúžia. Rovnako efektívne poslúžila živelná hudba výrazne prispievajúca k vykresleniu koloritu miesta príbehu, kde sa miešajú národy, kultúry a temperamenty. Snáď najviac propaguje film titulná pieseň Hej, sokoly. Z éteru komerčných rádií často znie moderný aranžmán tejto pôvodne ukrajinsko-poľskej ľudovej skladby a jej melodickosť spolu s dynamikou by mohli nalákať do kín početné publikum.

Divák by mohol byť spokojný. Film totiž nemá hluché miesta, nezíva prázdnotou a všetko plynie s ľahkosťou. Režisér Peter Bebjak sa po filmoch Marhuľový ostrov, Zlo a Čistič zahryzol do témy, ktorá je celospoločensky aktuálna. Ak si odmyslíme „vypožičanie“ si zopár motívov od Kusturicu a miestami nemiestne vtipy, Čiaru navyše nakrútil vcelku atraktívnym spôsobom.

Čiara (Slovensko/ Ukrajina, 2017, 113 min.)
Réžia: Peter Bebjak. Scenár: Peter Balko. Kamera: Martin Žiaran. Hrajú: Tomáš Maštalír, Emília Vášáryová, Zuzana Fialová, Andy Hryc, Eugen Libezňuk, Filip Kaňkovský, Milan Mikulčík, Kristína Kanátová

Rozhovor Petra Konečného s režisérom Petrom Bebjakom