POBREŽNÁ HLIADKA

POBREŽNÁ HLIADKA

5.0

Ten nápad nebol vôbec márny. Prerobiť prostú TV klasiku na celovečerný film, keď ich spoločným menovateľom sú ľahké zápletky, sporo odetí hrdinovia (mužskí i ženskí), troška akcie a najmä útočiť na prvú signálnu sústavu. Pobrežná hliadka kedysi ťažila z toho, že sa tínedžeri či mužskí diváci chceli troška pokochať pohupujúcimi sa dekoltmi odvážnych hrdiniek v červených plavkách, čo riešili pár zločinov či nespratníkov v zálive. Jedna generácia je už preč, preto sa treba prihovoriť novej.

Nároční diváci by nemali prepáliť očakávania pri deji, lebo ten je prakticky zhodný s náplňou jednej, možno dvoch častí seriálu. Do zálivu, kde vedie pobrežnú hliadku Mitch Buchannon sa dostáva pár nových tvárí, ktoré by sa chceli dostať do skupiny vyvolených ochrancov. Snaživá Summer, buchnutý nerd Robbie a najnovšie aj dvojnásobný olympionik Matt Brody, ktorý si pokašlal renomé, keď hodil v štafete šabľu do bazéna a jeho mančaft či národ nenašiel preňho veľké pochopenie. Teraz si musí aj odkrútiť verejnoprospešné práce a osud ho zavial práve sem.

Trojica sa derie k Mitchovi do skvadry, no na pláži hrozia aj iné nebezpečenstvá ako iba náhodní lopkári kabeliek či topiace sa detičky. Občas sem vypláva droga flakka, navyše tu rozprestiera krídla nová biznismenka a všetko do seba zapadne. No polícia je bezradná, takže Mitch so svojou skupinou sa rozhodne bodrel na pláži vyčistiť...

Ako prológ k novej sérii by nová Pobrežná hliadka celkom sadla, no fanúšikovia (či nováčikovia) snáď nebudú mať problém ani s jediným vystúpením partie. Obsahuje prakticky všetko potrebné, slabé i silné a hoci dnes internet vie, že v Amerike film prepadol a odniesol si tvrdé kritiky, v úplnom jadre skrýva to rýdze hriešne potešenie pre tých, čo sa chcú baviť na jednoduchých vtipoch a ešte si dopriať pár väčších akčných scén. Scenáristi postavili novú hliadku na hercoch a hrdinovia nesú jasné typy postáv, ktoré skupina potrebuje. The Rock je určite lepší líder ako kedysi David Hasselhoff, poučky sa mu derú úst na všetky strany a hoci chápete, že je tak trochu samoľúby blb a chmuľo, vnútri je dobrák.

Pobrežná hliadka Pobrežná hliadka

Existujúca partia má dve kočky: správnu Stephanie a krásnu mentorku C.J. A nováčikovia núkajú tri typy pre stotožnenie sa: Summer je snaživá baba, ktorá by medzi dobrákov zapadla. Jej pravý opak je drzý Matt Brody, v ktorom sa bije machrovanie i poníženie – no je to presne rola pre Zaca Efrona, čo neváhal napumpovať nejaký ten biceps, aby popri Rockovi nevyzeral ako úplný holobriadok. A ten platonicky zamilovaný Robbie, čo sa sem dostal skôr omylom, resp. dostal nečakanú filmovú šancu ísť do akcie s oveľa silnejšími kandidátmi? Je to reprezentácia snu všetkých tučkov či zdanlivo niekam nepatriacich typov. Samozrejme, že v skutočnosti by nemal šancu – ale tu vhodne doplní kolektív.

Prvá polovica filmu sa sústredí na predstavovanie, prijímacie skúšky a stmeľovanie, zatiaľ čo až druhá uvedie akciu do pohybu a dočkáme sa aj nejakej bitky či výbuchu. Nastúpi nový záporák (nie úplne márna voľba) a film sa takmer mení na letný odvar Bad Boys. V hre sú drogy, peniažky, čosi viac, počet obetí nečakane rastie a pláž sa síce nezafarbí krvou ako v Čeľustiach, no pokoj určite nehrozí. Pri akčnej rovine príde pár dobrých scén, no šetria sa až na finálnu tretinu, dovtedy treba vyčkávať.

Komédia resp. humor sa rodí v spodnej cenovej skupine, je vulgárny, priamy, situačný i verbálny. Na dekolty sa tu zíza neustále, no super je, ako si tvorcovia dokážu robiť švandu z toho samozrejmého. Jasné, že vnadnej adeptke každý čumí na prsia, takže prečo z toho nevyťažiť. Zaseknutého bimbasa či mokvajúce mŕtvoly by sme asi oželeli, no milovníci prcičkovského humoru sa budú baviť.

Pobrežná hliadka Pobrežná hliadka

Že to nie je inteligentná zábava? Pobrežná hliadka ňou úmyselne nechce byť. Na jednoduchý dej vešia všetko osvedčené a nechá hercov často improvizovať v dialógoch i scénach. Komediálny talent má väčšina posádky a že im scenár nedá čosi viac nie je úplne márne. Letná fuška býva priamočiara, pre opálených divákov núka len čosi pozliepané.

Že sa pozeráme skôr na odvar Susedov na odstrel na pláži a autori si nelámu hlavu s pôvodnou sériou, len berú prostredie, hrdinov a všetko si aktualizovali po svojom, je fakt. Od začiatku idú proti prúdu, dajú dobré tempo a povedali si, že naivné 90. roky pretavia do prostej R-kovej komédie. Nie je potrebné lamentovať, že nedoručia viac, keď pôvodný materiál je dnes skôr úsmevný. Hoci chápem fanúšikov, ktorým bude drsnejší humor proti srsti.

Baywatch (USA, 2017, 116 min.)
Réžia: Seth Gordon. Hrajú: Dwayne Johnson, Zac Efron, Alexandra Daddario, Priyanka Chopra, Alexandra Daddario...

autor Michal Korec 20.6.2017