Out
Blade of the Immortal
Good Time
The Breadwinner

UTEČ

V štúdiu Blumhouse vedia, ako maximalizovať zisky. Série Paranormal Activity, Insidious či Sinister sú toho príkladom. Po tohtoročnom Splite prichádza do našich kín ich ďalší ...

V štúdiu Blumhouse vedia, ako maximalizovať zisky. Série Paranormal Activity, Insidious či Sinister sú toho príkladom. Po tohtoročnom Splite prichádza do našich kín ich ďalší zaujímavý projekt. Uteč je prvým celovečerným filmom Jordana Peeleho, známeho skečového komedianta z Comedy Central. Aktuálna téma rasizmu, skvelé herecké výkony a podmanivý psychologický potenciál sa postarali o to, že má film pri 5 miliónovom rozpočte už teraz zarobených okolo 200 miliónov.

Fotograf Chris (Daniel Kaluuya) prichádza so svojou priateľkou Rose (Allison Williams) na návštevu k jej rodičom. Uisťuje ho, že všetko bude v pohode, veď rodičia sú vzdelaní belosi a jeho černošský pôvod im vadiť nebude. Po príchode sa však začnú diať zvláštne veci, od spoznania násilného brata, cez dvojicu černošských sluhov až po „bielu“ párty. Chris správne tuší, že v tejto rodine nie je všetko v poriadku ani za bieleho dňa.

Film útočí najmä na pud sebazáchovy. Aj keď spočiatku neviete čo presne sa vo filme bude diať, cítite narastajúce napätie spolu s Chrisom a tak mu zákonite fandíte. Po počiatočnej nedôvere priznáte filmu body a začnete odkrývať jednotlivé časti, no film má jeden-dva kroky k dobru. Pri zjavných twistoch sú vždy na výber možnosti, z ktorých žiadna nie je úplne jednoznačná. Záverečný zvrat je dokonca čerešničkou na torte, ktorá dáva filmu iný rozmer. Niektorí budú frflať, že to je už príliš, no je len na vás, ako budete Peelemu zobať z ruky. Scenár je tak či tak napísaný veľmi rafinovane.

Rasová konfrontácia tu nemá výrazne vtipný podtón, ako tomu bolo vo francúzskej komédii Čo sme komu urobili. Do popredia sa tlačí odlišné poňatie témy rasizmu, ktorá má podobu akejsi novej vlny Ku Klux Klanu. Cenné sú miniatúrne náznaky, ako napríklad zjavné porovnanie černochov s lovnou zverou. Téma podnecuje k zamysleniu sa nad segregáciou skôr fantazijne, v spomínanom závere aj s prímesou sci-fi.

Žánrové rozpoloženie vytvára skvelý priestor pre budovanie atmosféry. Spolu s napätím medzi postavami tak film postupne prechádza z nudnejšieho začiatku do skvelej filmárskej jazdy. Peele ide viac po rovine mysteriózneho psychothrilleru, ktorému sekunduje horor. Je to však sekundant s typickými žánrovými chybami.

Ľakačky a využívanie hudby sú klišé, bez ktorých dnes horor z dielne štúdia Blumhouse ani nemôže vzniknúť, no v tomto prípade nie sú extrémne rušivé. Scény využívajúce ponuré detstvo hlavnej postavy sú mrazivé (hypnóza), naopak dopredu pripravené vizuálne prvky (šálka, škrabanie) vhodne dramaturgicky využité.

Psychológiu najviac prezentujú Chrisovo tragické detstvo a budúci svokrovci (psychologička-neurológ). Postavy černošských sluhov zosobňujú mysteriózny charakter, podobný z filmu Visit, ktorým si napravil renomé režisér M. Night Shyamalan (taktiež produkcia štúdia Blumhouse). Nájde sa aj komediálna rovina v osobe Chrisovho kamaráta, ako pozostatok predošlých skečov režiséra. Ako ozvláštnenie je to prijateľné, no narúša dusnejší tón atmosféry.

Jordan Peele debutom presvedčil, že by sa mal venovať aj iným žánrom, ako je komédia. Psychologický thriller mu úprimne svedčí viac. Vo svete sa vraví zatiaľ o horore roka, no Uteč má v sebe viac, než len náznaky štandardného hororového priemeru. Vizuálne pútavý, herecky presvedčivý a scenáristicky nepokojný. Neváhajte, návšteva kina sa isto oplatí.

Get Out (USA, 2017, 104 min.)
Réžia: Jordan Peele. Scenár: Jordan Peele. Hrajú: Daniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford

2017-05-022.5.2017 | Lukáš Slovák