POWER RANGERS

POWER RANGERS

5.0

Málokto si pamätá Power Rangers z roku 1995 - nebol to dobrý film, ktorý by mal fanúšik odložený na viditeľnom mieste v knižnici. Lacný biják doplatil nielen na slabé triky, celkovo pôsobil ako dlhší diel TV seriálu. Ako-tak sa zaplatil, no žiadnu veľkú mániu nespôsobil.

Power Rangers 2017 prišli na vlne súčasnej komiksovej mánie; tá chrlí nielen bitky Marvela vs. DC, ale umožňuje aj vznik vedľajších chuťoviek. Niekedy ožijú hračky Hasbra, inokedy staručký komiks. A dekádu po úspechu Transformers sa nám za slušných 100 miliónov vyrojili Power Rangers – dostali iné obsadenie, cielia na mladšiu cieľovku (čo si rozhodne seriál nepamätá) a ich ambície sa naťahujú až na 6-dielnu ságu (taký príbehový rámec je vraj načrtnutý). Po úvodnom filme bude otázne, či vôbec ďalšie časti vzniknú.

Sto mega nie je malý peniaz, takže noví Rangers sa nemôžu sťažovať, že do nich niekto neinvestoval. Na castingu sa skôr šetrilo, čo nie je mínus, lebo pätica nových hrdinov nie je úplne márne obsadená – zvučné mená by nám zatienili pohľad, takto sa môžeme naplno sústrediť na nové postavy a ich hercov. No keď si preberiete, kto figuruje v kvintente... nuž, opäť staré známe archetypy: bývalá futbalová star a dnes rebel, kedysi pipka súčasťou partie, už vystrčená na jej okraj, černoch-nerd vyrastajúci bez otca, Aziat starajúci sa o svoju mamu, no túžiaci po dobrodružstve a ešte jedno dievča, čo má usporiadanú rodinu, no neskutočne chce z nej vypadnúť. Relatívne dobrý pomer 3:2 dáva priestor pre vznik párikov či aspoň malé flirty, azda každý by si mal nájsť svojho obľúbenca. Prvú hodinu spoznávame postavy a zisťujeme, čo by mohli ponúknuť nám divákov i do symbiózy skupiny. A je toho málo.

Power Rangers sú v komiksovej sérii klasický origin film rozdelený na tri akty (úvod, zisk síl/tréning a prvé stretnutie so zlom). V praxi čaká dvojtretinová expozícia; kedy konečne dostanú obleky a pôjdu do boja? Zatiaľ čo v prvej polhodinke sú svieži a chceme sa im dostať pod kožu, neskôr nemajú čo ponúknuť. S výnimkou jedného pokecu pri ohníku (za čo film schytal v Rusku 18+, lebo sa tam rieši nejasná orientácia členky) riešime banálne a často málo presvedčivé nábehy na rolu hrdinov. Že prídu neskôr narážky na Transformers, Spider-Mana či iné komisky? Tento priemerný pokus by sa mal skôr poučiť z vlastných chýb, nevyrovnaného tempa, veľkého balvanu balastov, až potom skákať na iných.

Napríklad nadprirodzené schopnosti ako poriadna fyzička či neuveriteľné skoky vydajú na dve scény. Tréning je klasika. Pomocníci budú využití až vo finále. Mytológia je zvláštna, točí sa okolo amuletov, bez okolkov sa spomína morfovanie (Nový buzzword? Asi ťažko!) a len fakt, že sa im dlho nedarí stať hrdinami, je pozitívny.

Power Rangers Power Rangers

Na rozdiel od iných rýchlokvasených hrdinov sa snažia zistiť, čo k tomu vedie a možno spoznávanie druhých nie je márne, keď majú držať ako skupina. No tým, že ich schopnosti sú jednoliate a líšia sa farbami, prichádzame o cenný moment držania palcov ako hrdinom. Nemôžeme niekomu veriť iba pre to, že je červený/modrý. Bez extra vlastnosti sa musíme držať civilných predlôh – a tie sú, žiaľ, relatívne fádne. Neexistuje takmer žiadny dôvod prečo si obľúbiť Power Rangers a nie iných. Superman lieta, Batman je ľstivý bojovník, Spider-Man strieľa pavučiny – a oni len trocha sily.

Vysvetľovanie je relatívne nezaujímavé. Protivníčka klasika, akurát Elizabeth Banks si ju užila. Mix farieb na plátne je dobrý – celkovo vizuál kradne z Transformerov, skladateľ Brian Tyler vybrakoval Trona: Dedičstvo a iné elektro soundtracky a finálna akcia zase chce byť supercool po vzore Strážcov galaxie, keď do akcie hodí pár starých pesničiek. Power Rangers nevedia nájsť svoju tvár a nestačí, že sa vo finále mláti tucet postáv, pomocníkov, megaborcov či morfuje zlatá bakuľa.

Power Rangers Power Rangers

A čím ďalej film sledujete, tým vás menej drží pri pozornosti. Z nádejného úvodu prejde do dobrého stredu a končí megalomansky, no bez štipky invencie. Vidieť ho na veľkom plátne a Dolby Atmos má isté čaro a určite voľte skôr titulky (hoci český dabing zvládnete), no zrejme to bude iba predkrm pred Transformers 5 v júni. Práve Power Rangers ukážu, že silný režisér robí hity. A slabší ledva priemer.

Power Rangers (Kanada/USA, 2017, 124 min.)
Réžia: Dean Israelite. Scenár: John Gatins. Hrajú: Dacre Montgomery, Naomi Scott, RJ Cyler, Ludi Lin, Becky G., Elizabeth Banks...

autor Michal Korec 8.4.2017