Annihilation
Ready Player One
Alita: Battle Angel
Thoroughbreds

VIVA

Do našich kín dorazila írsko-kubánska snímka s názvom Viva, ktorá zobrazuje hneď dvojnásobne exotické prostredie – prostredie Kuby a prostredie travesty klubu. Latinskú Ameriku pozná väčšina...

Do našich kín dorazila írsko-kubánska snímka s názvom Viva, ktorá zobrazuje hneď dvojnásobne exotické prostredie – prostredie Kuby a prostredie travesty klubu. Latinskú Ameriku pozná väčšina slovenských divákov len prostredníctvom telenoviel a iných melodramatických príbehov, v ktorých dominujú expresívne prejavy emócií a živelnosť. Neinak je tomu aj v prípade filmu Viva. Tu však namiesto milostnej línie sledujeme rodinné a pracovné problémy postáv a zároveň reflexiu sociálnej situácie v krajine.

Mladý Jesus pracuje ako kaderník v nočnom travesty klube v Havane a sníva o tom, že sa raz stane súčasťou večerných show. Vďaka svojej mentorke prezývanej Mama, sa mu podarí urobiť konkurz a dostane prvú šancu na pódiu. V tom sa však v jeho živote znenazdajky objaví jeho otec Ángel - bývalý boxer a agresívny alkoholik. Po rokoch strávených vo väzení sa vracia domov a všetky Jesusove nádeje zmarí. Ich vzájomné predstavy o živote nemôžu byť rozdielnejšie.

Snímka pracuje v podstate so štyrmi hlavnými postavami – Jesusom, Ángelom, Mamou a samotnou Kubou. Najintenzívnejšou a najzaujímavejšou zložkou celého filmu je práve Kuba. Kuba slnečná, Kuba daždivá, Kuba španielska, Kuba multikultúrna, Kuba živočíšna, Kuba chudobná, Kuba nádherná… Kuba a najmä jej hlavné mesto Havana je vo filme zobrazená ako svet mnohých tvárí. Svet, v ktorom pulzuje život, v ktorom neustále znie hudba a v ktorom sa expresívne gestikuluje, spieva a kričí.

Svet s nádhernými pestrofarebnými budovami v španielskom štýle, štýlovými automobilmi a krásnymi prírodnými panorámami, ale zároveň aj svet chudoby, v ktorom sa niektorí ľudia musia živiť prostitúciou a iní snívajú o emigrácii. Sen o socialistickom raji dosiahnutom vďaka revolúcii sa zdá byť nenaplnený.

V tomto zobrazovanom svete sa pohybujú dve skupinky ľudí, ktoré reprezentujú dve otcovské figúry – Ángel a Mama. Boxerský svet je tu zobrazený ako maskulínny a mačistický, avšak na druhú stranu aj ako plný mužov utekajúcich z krajiny, od zodpovednosti a od rodiny. Ángel prežil presne takýto život a na staré kolená sa snaží byť synovi vzorom. Problémom je, že sa mu snaží vnútiť svoje vzorce správania a nechce, aby bol jeho syn skutočne sám sebou.

Oproti tomu tu sledujeme zženštilých transvestitov, ktorí sú však omnoho odvážnejší nielen v otázke citov, ale aj v prístupe k pracovnému životu. Aj keď sa zdanlivo „len hrajú“ na ženy, sú voči samým sebe omnoho úprimnejší a schopní prejavovať svoje pocity aj vo svojich vystúpeniach. Mama na rozdiel od Ángela berie Jesusa takého, akým skutočne je a snaží sa mu skôr pomáhať v napĺňaní jeho vlastného sna.

Samotného Jesusa tak trápia primárne problémy individuálnej slobody, osobnej identity, možnosti sebavyjadrenia, úprimnosti a robenia kompromisov voči sebe i rodine, ale aj finančných problémov. V tomto ohľade by tak tento príbeh o transvestitovi nemal byť až taký odlišný od životov každého z divákov, v čom vidím hlavnú devízu tohto filmu.

Tvorcovia nezobrazujú transvestitizmus ako niečo ťaživé, smutné, či divné, ako to je bežné v iných artových filmoch, ale ako iný, rovnako ľudský svet. Svet, ktorý dokonca môže byť podmanivý a zábavný.

Viva (Írsko / Kuba, 2015, 100 min.)
Réžia: Paddy Breatnach. Scenár: Mark O’Halloran. Hrajú: Héctor Medina, Jorge Perugorría, Luis Alberto García

2017-03-2929.3.2017 | Marcel Šedo