Kino recenzia > Začať odznova
Nina
Detroit
Okja

ZAČAŤ ODZNOVA

Snímka ocenená Strieborným medveďom za réžiu na minuloročnom Berlinale rozhodne vzbudzovala vysoké očakávania. Režisérka do filmu prirodzeným spôsobom zakomponovala pomerne slušné ...

Generačná priepasť, životná kríza, postavenie filozofie vo svete a francúzsky esprit...

Toto sú v skratke všetky témy, ktoré môžeme objaviť vo filme francúzskej režisérky s nefrancúzskym menom Mia Hansen-Løve. Snímka ocenená Strieborným medveďom za réžiu na minuloročnom Berlinale rozhodne vzbudzovala vysoké očakávania. Režisérka do príbehu, prirodzeným spôsobom zakomponovala pomerne slušné množstvo tém, ktoré v priebehu filmu aj zaujímavo rozvíja. Už len z toho dôvodu tak titul rozhodne stojí za pozornosť.

Nathalie je učiteľkou filozofie na parížskej strednej škole. Svoju prácu miluje a veľmi rada zdieľa so svojimi žiakmi pôžitok z premýšľania. Svoj čas delí medzi svojho manžela, dve odrastené deti, bývalých študentov a veľmi majetnícku matku. Jedného dňa jej manžel oznámi, že ju opúšťa kvôli inej žene. Súčasne sa dostáva do konfliktov s marketingovým oddelením, svojim bývalým žiakom a jej matke sa neustále zhoršuje zdravotný stav.

Na hlavnú hrdinku sa skrátka valí jedno nešťastie za druhým, čím jej životné obdobie do bodky napĺňa príslovie o padajúcom záchode. Deti sú už dlhšiu dobu preč, manžel z jej života postupne odchádza, matka je na tom stále horšie a horšie, vzťahy s jej študentmi sú pomerne turbulentné a záujem o filozofiu, zdá sa, upadá. To, čo by sa v inom prípade skončilo skúmaním dušabôľu, slúži v tomto prípade skôr ako ukážka života mimoriadne silnej ženy, ktorá len vo vypätých momentoch stráca pôdu pod nohami. Aj napriek ťažkým a dramatickým udalostiam sa tak zo snímky nevytráca chuť do života a jemný optimizmus.

Nathalie to proste zvláda s ľahkosťou aristokratky, čo môžeme odôvodniť zvedavosťou vyplývajúcou z jej kariéry učiteľky filozofie. Rovnako ako iné humanitné a spoločenské smery, aj filozofia je v dnešnej dobe vytláčaná niekam na okraj záujmu. Práve život hlavnej hrdinky, jej zvedavosť, otvorenosť a empatia však akoby ukazovali, že filozofické kladenie si otázok je v živote človeka mimoriadne dôležité. To si však nemyslí marketingové oddelenie, ktoré postupne presadzuje čím ďalej tým populistickejšie riešenia. Často v rozpore s tézami nachádzajúcimi sa vo vydávaných traktátoch.

V neposlednom rade film rieši aj otázku generačných rozdielov. Mladistvá radikálnosť a protispoločenská rebélia vo filme systematicky vstupuje do konfrontácie s rozvahou starších postáv. Mladosť je skrátka naladená protisystémovo a dúfa, že zmení svet k obrazu svojmu. Táto radikálnosť síce môže byť produktívna, ale súčasne je aj zaslepená a neempatická. Navyše sú to všetko deti z elitných škôl, ktoré v živote nemuseli trpieť núdzou. V ich slovách o vzdávaní sa komfortu, sa skrátka ukrýva prázdnota. Na druhú stranu sa však staroba zdá byť predsa len až príliš odovzdaná a bezzubá.

Celá snímka je teda popretkávaná francúzskym intelektualizmom a typickým kaviarenským „espritom“. Režisérka dokázala všetky témy veľmi prirodzene vložiť do filmu o krízovom období v živote jednej ženy, vďaka čomu snímka pôsobí mimoriadne autentickým, životným a prirodzeným dojmom. Pokiaľ však nie ste prívržencom francúzskeho filozofovania, radím vám dať od tohto filmu ruky preč. Začať odznova totižto stojí a padá práve na tom.

L'avenir (Francúzsko/Nemecko, 2016, 102 min.)
Réžia: Mia Hansen-Løve. Scenár: Mia Hansen-Løve. Hrajú: Isabelle Huppert, André Marcon, Roman Kolinka...

2017-03-2424.3.2017 | Marcel Šedo