CHLAPEC VO SVETE PRÍŠER

CHLAPEC VO SVETE PRÍŠER

8.0

Zatiaľ posledný film, ktorý nakrútil japonský režisér Mamoru Hosoda (jedna z najvýraznejších postáv súčasnej anime scény), je možno skalnými priaznivcami žánru považovaný za poslabší článok jeho ospevovanej filmografie. Ak však k filmu pristúpite s otvorenou mysľou zvedavého laika, podobné porovnávania váš zážitok iste nijako neovplyvnia.

Chlapec vo svete príšer má totiž, v podstate, všetko, čo by ste od dobrodružného animovaného filmu mohli chcieť – silný príbeh, atraktívnych hrdinov, krásne zanimovaný fantazijný svet, humor, akciu, morálne ponaučenie aj posolstvo o neprekonateľnej sile dobra, priateľstva a lojality.

Tragická autonehoda pripravila deväťročného chlapca menom Ren nie len o matku, ale aj o celý jeho krehký detský svet. Poháňaný živelnou nenávisťou a krivdou uteká z domova a bezcieľne sa potuluje po uliciach Tokia. Jedného večera tu stretáva dve tajomne zahalené bytosti, v ktorých následne spoznáva obyvateľov legendami opradenej ríše príšer. Chlapcova guráž jedného z nich nadchne, a tak mu ponúka, aby šiel s nimi. A hoci to Ren najskôr odmieta, náhla naháňačka s mužmi zákona ho do tajnej uličky, ktorá sa ukáže byť magickým prechodom do paralelnej ríše príšer, predsa len zaženie.

V novom svete sa chlapcovi začína celkom nový život. Príšera s medveďou podobou, ktorú si na ulici získal svojou vzpurnosťou, sa volá Kumatetsu a čoskoro ho čaká súboj s najsilnejším súperom v ríši. Víťaz dostane všetko – stane sa novým vládcom sveta Džútengai, teda krajiny príšer. Kumatetsu však vie, že nikdy nezvíťazí bez podpory – a medzi svojimi spolu krajanmi sa veru tento mrzutý introvert žiadnej veľkej obľube neteší. Nádej zvíťaziť by mu však mohol dať šikovný žiak – a práve toho chce z osirelého ľudského mláďaťa Rena urobiť. A tak sa z Rena stáva Kjúto a nastupuje na neľahkú cestu, v ktorej bude o svojich morálnych aj fyzických kvalitách bude musieť presvedčiť nie len predpojatý svet príšer, v ktorom sa človek považuje za nenapraviteľného nositeľa zla, ale v prvom rade tiež samého seba.

Chlapec vo svete príšer Chlapec vo svete príšer

Chlapec vo svete príšer trvá plné dve hodiny a, hoci je to nepopierateľne trochu priveľa, určite vám nebude pripadať vyprázdnený či nudný. Silných motívov, zápletiek a postáv je v ňom, naopak, možno až priveľa a pokojne by, hádam, vydalo aj na niekoľkodielnu minisériu. Prvá časť príbehu ťaží najmä z dynamického vzťahu zatrpknutého chlapca a jeho ešte zatrpknutejšieho učiteľa. Kostrbaté začiatky ich spolužitia sprevádzajú hlasné konflikty aj zábavné naháňačky. Keď si však k sebe konečne nájdu cestu, vytvárajú vzácnu symbiózu, z ktorej krásne vyplynie, že keď vzťah medzi žiakom a učiteľom funguje, je vlastne celkom jedno, ktorý z nich je ktorý. Naučia sa toho totiž veľa obaja.

S plynúcimi rokmi Kjúta začína dobiehať dávno zabudnutá minulosť. Návrat do sveta ľudí ho prinúti znovu čeliť vlastným démonom, náhle však tiež rieši nezávideniahodnú dilemu, do ktorého zo svetov chce vlastne po zvyšok svojho života patriť. Na scéne sa totiž znenazdajky začína črtať láska...

Ak vám je svet japonskej animácie blízky, asi vás na návštevu projekcie snímky Chlapec vo svete príšer netreba nijak zvlášť prehovárať. Napokon, príležitostí vidieť anime na veľkom plátne v slovenských kinách zas tak veľa nie je. Dať tomuto žánru šancu práve s touto snímkou by však určite mohli aj tí, ktorí sa k anime stavajú skôr vlažne. Z hľadiska pochopiteľnosti a stráviteľnosti totiž nejde o nijak extra zložité či exotické dielo - naopak, Hosodovi niektorí z ortodoxnejších fanúšikov skôr vyčítajú, že scenár až príliš berie ohľady na západného diváka.

I keď by filmu tu a tam nejaký ten zásah strihu neuškodil, od úvodných sekvencií z Tokia (štýlovo poprekladaných zábermi z priemyselných kamier), cez snové pasáže z magického sveta príšer (v ktorom sa za každou nadprirodzenou schopnosťou okrem vizuálnych efektov skrýva aj filozofická otázka) až po zaslúžené akčné finále nabité pôsobivým CGI, je to vskutku príjemný zážitok.

Bakemono no ko (Japonsko, 2016, 119 min.)
Réžia: Mamoru Hosoda. Scenár: Mamoru Hosoda. Hrajú (hlasy): Aoi Mijazaki / Aoi Miyazaki, Kodži Jakušo / Koji Yakusho, Šota Sometani / Shota Sometani, Haru Kuroki, Lily Franky, Mamoru Mijano

autor Hana Lippová 20.1.2017