POD RÚŠKOM NOCI

POD RÚŠKOM NOCI

7.0

Ben  Affleck má nemalé ambície. Keď si myslíte, že sa objaví len v roli Účtovníka, Batmana alebo ho Fincher zavolá do majstrovského kúsku, prekvapí vás novým režisérskym projektom. Zbohom, Bejby, Mesto, Argo, – Affleck skrátka nenakrúca zle! Dokáže vystihnúť atmosféru, vedie seba či iných hercov k výborným výkonom, jeho dvojhodinové či dlhšie eposy sa pútavo sledujú. Nezabúda na obsah, ani formu a neraz si napíše scenár.

S adaptáciou kníh Denisa Lehana už Affleck skúsenosti má (Zbohom, Bejby). Z medzivojnového obdobia sa rúti košatý mafiánsky epos, kde sa zhostil Íra menom Joe Coughlin – kedysi si privyrábal malými zločinmi v Bostone, kde zúrila vojna medzi talianskym a írskym gangom o whisky. Jeho avantúra s fešandou jedného bossa nedopadla dobre, putoval na pár rokov do väzenia a po návrate sa rozhodol pre skrytú vendettu vedúcu cez ovládnutie trhu s rumom v mestečkách na slnečnej Floride, kde Kubánci, Španieli a iné národy ako-tak koexistujú. Joe Coughlin si buduje silné renomé, túži po pokoji a súčasne čelí rôznym novým hrozbám, lebo multikultúra v 30. rokoch 20. storočia priniesla popri hospodárskej kríze aj množstvo iných nástrah.

Pod rúškom noci trvá 128 minút, no mnohí sa azda po videní zhodnú, že adaptovaný materiál by si zaslúžil aj o polhodinku viac. Affleck zobral 400-stranovú knihu, v priebehu dekády sa v nej udeje strašne veľa, vystúpi tucet i viac postáv, ktoré sa vám môžu mierne pliesť; spočiatku nebudete vedieť, kam sa fixovať.

Zbesilé tempo prvého aktu (bostonská kapitola) slúži ako skvelé intro pre zoznámenie sa i spoznanie hlavnej postavy. Miešajú sa v ňom viaceré charakteristické črty, Affleck ho hrá klasicky tlmene, netreba čakať veľké emočné výbuchy. O to pestrejšie vyznejú všetci v jeho okolí, osudové femme fatale, skvelý kamoš či sokovia alebo mafiáni, pre ktorých sa odhodlá pracovať.

Pri nejednej postave vás čakajú napínavé chvíle s nejasným osudom, lebo Joe sa odpútava od minulosti pomaly, ale v momente príchodu na Floridu naberá stratenú istotu a začína si vytvárať vzťahy i pravidlá. Nástup do južanského prostredia mafiánskych vzťahov je pútavý, po mnohých príbehoch z východného pobrežia je servírovaný čerstvo a z plátna sála dusné teplo.

Pod rúškom noci Pod rúškom noci

Pomerne jednoduchá zápletka mapuje pôsobenie Joea, jeho životné ambície a plnenie istých cieľov s košatou mozaikou patálií, na ktoré postupne narazí. Niektoré súvisia priamo s historickými udalosťami (stop prohibícii) a iné vás fascinujú lokálnym prepojením menšín či domáceho obyvateľstva. Drzé nálety Ku Klux klanu (mnohí budete prekvapení, v akej forme sa formoval a fungoval v tomto období), osobné ambície rodinných známych alebo aj hlboké sklamania niektorých postáv (vyšetrovateľ Figgis a jeho dcéra) ústiace do fatálnych momentov.

Skladačka ponúka každých 15 minút inú tému a spoločným menovateľom sú prekážky na vzostupe na veľkého mafiánskeho šéfa Tampy. Ak vydržíte sledovať postavy, ich korelácie či motivácie, máte sa na čo tešiť. Občas sa pozastavíte, ako môže malá náhodička (obrátenie na vieru) zastaviť veľký proces (stavbu kasína), ale vzťahy a rodina sú odjakživa v mafiánskom žánri posvätné a súčasne predstavujú citlivú strunu. Niektorým sa môže zdať, že dianie sa sústredí iba na jednu osobu a nie je také výrazné ako v iných eposoch, no nedajte sa zmiasť.

Ben Affleck-scenárista vypreparoval z knihy veľa tém a hoci sa vám budú zdať niektoré málo prepracované, na druhej strane z nich ťaží Ben Affleck-režisér. Jeho 128 minút ubieha neskutočne rýchlo a sami tipujete, ako by sága mohla dopadnúť. Affleck parádne zvládol s produkciou (nikto menší ako Leo DiCaprio) aj finesy ako výprava, kamera, kostýmy i zvuk – originálne prostredie (akurát hráči Mafie III budú hľadať povedomé miesta) vedie k nezameniteľnej atmosfére, ktorou sa dá ľahko opantať.

Pod rúškom noci Pod rúškom noci

Až v posledných 10 minútach Affleck zrazu zvoľní a povoláva priam oscarové témy o živote či reflexii na to, čo prežil a aké posolstvo odovzdať ďalej. Už mi je celkom jasné, prečo Warneri tajne dúfali, že by Affleck mohol preraziť na Oscaroch znova – po mordoch a vzostupe prichádzajú nečakane odlišné scény aj na pomery mafiánskeho filmu či sčasti iný finiš.

Máloktorému divákovi sa zrejme zaryje Pod rúškom noci do najhlbšej pamäte, na nezabudnuteľný film žánru čosi chýba. Azda väčšie vykreslenie niektorých postáv či prehľadnejšie popisy, ale bohatý scenár, top výprava vo sviežom prostredí, nezabudnuteľná naháňačka (oplatí sa ísť do sály s Dolby Atmos, parádne znie) a výborný záver mierne zakolísania spoľahlivo vykryjú.

Live by Night (USA, 2016, 128 min.)
Réžia: Ben Affleck. Scenár: Ben Affleck, novela Dennis Lehane. Hrajú: Ben Affleck, Elle Fanning, Brendan Gleeson, Robert Glenister, Matthew Maher, Chris Messina ...

autor Michal Korec 15.1.2017