Kino recenzia > Robinson Crusoe
Annihilation
Ready Player One
Alita: Battle Angel
Thoroughbreds

ROBINSON CRUSOE

Snaha animákov spracovať rôzne témy zasiahla nejednu klasiku. Vlaňajší pokus o Noemovu archu či dve Snehové kráľovné sú dôkazy, že spracovať sa dá všeličo. Robinson Crusoe je dobrodružná ...

Snaha animákov spracovať rôzne témy zasiahla nejednu klasiku. Vlaňajší pokus o Noemovu archu či dve Snehové kráľovné sú dôkazy, že spracovať sa dá všeličo. Robinson Crusoe je dobrodružná literatúra a núka šancu...

Animák však spracúva príbeh z iného pohľadu – Robinsona berie ako hýbateľa deja, ale do hlavných úloh postavil skupinu zvieratiek. Dokonca aj rozprávačom je papagáj Utorok, ktorý s ostatnými žije na pustom ostrove – majú svoje problémy, ale nemajú sa zle. Príchod stroskotanca Robinson nesie nový vietor a zmenu životného štýlu pre zvieratká, ktoré sa spočiatku správajú podozrievavo a nechcú prijať človeka medzi seba, no postupne nájdu cestu k spolupráci. Zatiaľ netušia, že s Crusoem došla aj pliaga v podobe dvoch divých mačiek, ktoré im pôjdu raz po krku.

Akú pozíciu má dnes Robinson Crusoe v detských či tínendžerských hlavách? Má príbeh stále miesto a je čítaný? Poznajú ho naše ratolesti, aby si užili animovanú variáciu alebo deti pôjdu do kina na príbeh o zvieratkách a rodičia im neskôr vysvetlia, kto je ten zarastený chlapík? Dnešné 10-ročné deti zväčša poznajú meno a vedia, že Robinson stroskotá, ale nič viac. Tak si autori povedali, že sem dajú osvedčené ingrediencie: pirátov, zvieratká, hrdinu, nepriateľa. A 90 minút ich budú obmienať, aby z toho vyšiel nejaký výsledok.

Tým pádom je animovaný Robinson Crusoe pomerne nevyrovnaný celok, ktorý sa síce snaží vyzerať ako iná pocta klasike, ale deti sa z neho príbeh nedozvedia a sledujú skôr ďalší animák o zvieratkách. Ako podklad slúži dobre, ale vývoj by ste hľadali márne. Jedine Robinson má jasný cieľ – na ostrove prežiť a jedného dňa sa z neho dostať. Zvieratká si iba lebedia a my sledujeme ako si žili dovtedy, ako sa správajú nepriateľsky (je problém im držať palce, lebo chlapíka odstrašujú) a ako si užívajú benefity jeho prítomnosti. Vzniká zaujímavá dilema, že zvieratka lenivejú a doslova sa vezú na úspechu niekoho druhého a do akcie nastúpia až v nútenom akčnom finále.

Všetky akty filmu vyzerajú ako povinná jazda a nemajú veľa nových nápadov. Pôvodná idylka zvierat je nudná, hoci im ide o život. Správajú sa divno, majú zbytočné dialógy a na pohľad sú charaktery iba odkopírované z iných filmov. Môžete rátať: chameleón ako Na vlásku, papagáj ako z Ria, cap imituje Somára zo Shreka (len je starší). Miera originality je veľmi nízka a najhoršie dopadli dialógy, ktoré sú silené, zvieratá sa štylizujú do rolí, ktoré im nepasujú a oveľa lepšie nedopadli ani mačky ako záporáci – sú stále hladné, nebezpečné, ale pomerne tupé a nepomáha ani neskorší vyšší počet. Využité sú len vo finále, kde im treba dávať po ňufáku alebo si užijeme pár napínavých chvíľ.

Jeden atribút filmu však musím pochváliť: kameru. Neskutočné zábery na plaviacu sa loď, aj ostrov či budovanie príbytku, fungovanie mechanizmov alebo akčného záveru vyzerá vynikajúco. Už v prvej časti si hovoríte, prečo tá kamera nevlezie do tunela slúžiaceho ako šmykľavka, ale dočkáte sa. Nápadov je tu veľa a spolu s najväčším sympaťákom filmu, ktorým je spočiatku nešikovný Robinson si užijete pár dobrých scén. Horšie je, že zvyšok je o tých zvieratkách, ktoré každému nesadnú.

Nízka kvalita očividne drieme v réžii: Ben Stassen nám doniesol Sammyho dobrodružstvá či Cestu na mesiac, čo sú priemerné či slabé animáky. A Robinson Crusoe neprekročil ich tieň, na jedno pozretie počas jarných prázdnin poslúži dobre, ale sme zvyknutí na viac.

Robinson Crusoe (Belgicko/Francúzsko, 2016, 90 min.)
Réžia: Vincent Kesteloot, Ben Stassen. Scenár: Lee Christopher, Domonic Paris, Graham Welldon. Hrajú v slovenskom znení: Michal Domonkoš (Robinson Crusoe), Michal Kľučka (Utorok), Táňa Pauhofová (Kiki), Jana Valocká (Rosie), Karol Čálik (Scrubay), Ján Koleník (Pirát), Gabriela Dzuríková (May), Juraj Predmerský (Mal), Henrieta Kolláriková – Jančišinová

2016-02-1818.2.2016 | Michal Korec

Animovaný/Dobrodružný
90 min