UUUPS! ARCHA JE FUČ...

UUUPS! ARCHA JE FUČ...

5.0

Vedľajšie animáky to nemajú v kinách ľahké a musia skúsiť zaujať niečím iným ako veľkým menom štúdia. Čím dlhšie sledujete ponuku, tým viac vám splývajú. Farebné postavičky, morálne posolstvá, jednoduché dejové konštrukcie alebo agresívne 3D, ktoré vám chce biť do očí.

Uuups, archa je preč sa snaží z tohto radu vybočiť. Stále síce obsahuje povinné elementy a hneď na začiatku máte pocit, že tuctovosť bude z filmu sršať až do konca. Keď otec stavia domček a syn sa len vrátil z nájdenia nových kamošov, okamžite je jasné, s kým máme dočinenia: outsideri. Starostlivý tato však chce chrániť juniora pred začínajúcou povodňou, a tak putujú k arche, kde sa majú nalodiť všetky zvieratá na zozname. Pochopiteľne, že na ňom chýbajú (sú nomádi bez stabilného zaradenia), a tak pred nimi stojí misia ako sa dostať na archu. Keď sa to už podarí, stane sa čosi nečakané: synáčik a jeho nová kamoška sa stratia v ostávajúcom svete mimo archy, zatiaľ čo tatko sa chce po nich vrátiť.

Robiť si švandu z témy ako biblická potopa? To už napadlo nejedno štúdio, ale napratať túto ideu do animáku, je trošku zvláštne, lebo hoci sú ironické náznaky zrejmé vopred, koľko detí pozná predlohu? Bez ohľadu na to nejde o mizerný nápad, skôr naopak. Prvé kvapky dopadnú po niekoľkých minútach a v úvodnej polhodinke sa objavia viaceré zaujímavé narážky na proces naloďovania. Lev je veľký šéf a má administratívnych pomocníkov. Sú tu fajn idey o tom, že mäsožravce nemajú žrať bylinožravých, ak majú všetci prežiť. Dokonca aj fakt, že niektoré zvieratá sa nemôžu nalodiť, dá do konca filmu aj zaujímavý zmysel (hoci je to trošku obrátený fakt oproti začiatku). Téma je teda využitá celkom dobre.

Uuups! Archa je fuč... Uuups! Archa je fuč...

Lenže tu máme aj zvyšok filmu, ktorý hrá už na klasickú nôtu. Hľadanie kamošov. Púť naprieč veľmi nebezpečnou krajinou, ktorú postupne zalieva voda. Upišťaná vedľajšia postava i veľký dobrý mumák. A proti nim dve nenásytné lietajúce papule. Odysea štyroch postáv a ich séria konfliktov s duom zlých má vydať aspoň na tretinu filmu, no je vlastne najfádnejšia. Aj najmenšie deti však pochopia, čo sa deje, čo je isté plus. Akurát raťafáci (ústredná dvojica) musia byť až bizarne pestrofarebný a keď sa boja, vydávať zo seba farbu, čo je niečo ako alegória na farebný prd. Uhm, bez toho by sme sa obišli.

Na arche medzitým sledujeme ostatnú tretinu filmu, keď tatko a mamka iného druhu chcú otočiť archu a vrátiť sa po svoje deti. Tu sa ukážu ďalšie scény so zvieratami, ktoré niektoré archetypy boria a iné zase spĺňajú. Že je lev samoľúby fešák, to nie je zlý nápad. Gorily sú silné a tupé. Ale najzaujímavejší je videoherný podtón: keď sa niektoré predstavy infiltrácie či postupu menia na 2D klasiku či 3D akciu, vtedy sa Uups mihne nečakanými nápadmi. Dokonca má niekedy pitoreskné momenty ako z Madagascaru, keď vážnu akciu zrazu zmení na tanec a zase je späť pri bitke. Je to ostentatívna forma a niekedy pripomína, že autori sem nasekali všetko, čo ich napadlo. Taký zvláštny guláš. Slovenských divákov poteší lokálny dabing, ktorý vytiahol silné mená – aspoň Peter Sklár si strihol silné sólo.

Ako celok má Uups, archa je preč veľa premenlivých momentov. Pár super nápadov i kusy nudy. Je to pozerateľný film, ale maximálne raz a skôr pre najmenších. Málinko lepší ako Malý dráčik.

PS – Jasné, uvedomujeme si v redakcii, že vedľa hrajú kinosály fantastickú pixarovku V hlave. Na ňu treba ísť aj dva-tri razy, no Uups bude pochopiteľnejšia rozprávka pre najmenších, ktorí nepochopia zobrazenie emócií, povedomia či niektoré momenty zo začiatku dospievania.

Ooops! Noah is Gone… (Nem./Belg./Luxem./Írsko, 2015, 87 min.)
Réžia: Toby Genkel, Sean McCormack. Scenár: Richie Conroy, Toby Genkel, Mark Hodkinson, Marteinn Thorisson. V slovenskom znení: Boris Alkalaghi, Jana Lieskovská, Martin Kaprálik, Matúš Krátky, Marián Labuda, Peter Kovárik, František Kovár, Ivan Romančík a i.

autor Michal Korec 31.8.2015
5.0
10