HAROLD

HAROLD

6.0

Harold má už, natvrdo povedané, väčšinu svojho života za sebou. O to ťažšie nesie skutočnosť, že ho jeho celoživotné dielo – predajňa s poctivým kvalitným nábytkom, neprežije. Šach -mat jej po dekádach úspešnej existencie zasadil celosvetový gigant na poli nábytkárstva – „stará dobrá“ IKEA, na ktorú si predsa všetci občas radi zanadávame (ideálne sediac na pohovke LYCKSELE LÖVÅS či za stolom TILLFÄLLE...).

Že sa Harold cíti mizerne, na tom by, samozrejme, nič zvláštne nebolo. Keď sa ale navyše hnev z bankrotu zmieša so smútkom z náhlej smrti Haroldovej manželky, stane sa z tohto slušného a nenápadného človeka Molotovov kokteil pripravený (doslova) vzplanúť. Jeden diabolský plán strieda druhý a napokon sa v hlave kedysi dobráckeho muža usadí neodbytná túžba po pomste. Naposledy sa rozlúči so svojim nepodareným synom a vyráža (z Nórska) do Švédska. Jeho cieľom sa stáva samotný Ingvar Kampard, slávny zakladateľ modro-žltej značky, ktorá dobyla svet.

Harold sa pod režisérskou taktovkou Gunnara Vikeneho (Pád nebies, Vegas) mení na akéhosi tragikomického desperáda. Sledujeme ho, ako páli zvyšné mosty za svojim doterajším životom a vydáva sa na samotársky road trip, na ktorého konci má jeho spravodlivý hnev vyvrcholiť Kampardovým únosom.

Miestami azda až prisuchým humorom podfarbená story dostáva svieži náboj v okamihu, keď sa Haroldovi do cesty pripletie zľahka asociálna adolescentka Ebba, ktorá sa do jeho plánu okamžite iniciatívne zapojí. Rýchlo sa však ukáže, že Haroldovi prinesie vias starostí než osohu, keď ho začne zapájať do riešenia alkoholických eskapád svojej nezodpovednej matky.

Harold Harold

Čerešničkou na torte je potom samotný Kampard, skutočná žijúca osobnosť, ktorú film nebojácne vykresľuje ako roztopašného pochabého starca s príčetnosťou kdesi na hranici demencie. Napokon, ani na majestátnej IKEY neostane v tejto komédii ani nitka suchá. Ak ju považujete za Mekku „aušusu“ a jej zakladateľovi neviete odpustiť povesť niekdajšieho nacistu, iste vás poteší počuť to nahlas a na rovinu z veľkých kino reproduktorov.

Napriek originalite a odvážnej úprimnosti námetu však v praxi Harold zas až taká zábavná záležitosť nie je. Kdesi medzi riadkami tomu skrátka uniká šťava a na každý vydarený vtip pripadá aspoň jeden ťažkopádny. A hoci každá z  postáv má čosi do seba, spoločne na prvý pohľad pôsobia len ako náhodná zbierka kuriozít bez hlbšej logiky či zámeru.

Harold Harold

Prvý pohľad, samozrejme, zvykne klamať a aj v tomto prípade iste možno šípiť za scenárom nejaký druhý plán. Najskôr ním bude prekvapivo dramatický rozmer, ktorý dáva do paralely relatívnosť životného úspechu (či neúspechu) niekoľkých diametrálne odlišných ľudí (skrachovaný nábytkár, notorička s minulosťou gymnastickej hviezdy atď...). Skĺbiť komédiu s drámou tak, aby film fungoval rovnako dobre v oboch polohách je však ťažký kumšt a neraz to „vypáli“ aj tak, že film nakoniec ani príliš nepobaví, ani veľmi nezasiahne. No a tak nejako to dopadlo aj s Haroldom. Na to, aby sme ocenili jeho „ľudský rozmer“ sú jeho postavy a ich ťažkosti, skrátka, príliš plytké. A predvídateľný humor kolísajúcej kvality nám nedovolí ani bohapusto sa na nich zabávať.

Nakoniec teda kvalitám snímky Harold kraľuje predsa len tá originalita. Dobrý nápad, ktorý vyznel akosi dostratena.

Her er Harold (Nórsko, 2014, 87 min.)
Réžia: Gunnar Vikene. Scenár: Gunnar Vikene. Hrajú: Bjørn Sundquist, Fanny Ketter, Bjørn Granath, Vidar Magnussen, Grete Selius