VICTOR FRANKENSTEIN

VICTOR FRANKENSTEIN

6.0

Príbeh o blesku, šialenom vedcovi a nečistom stvorení. Je nám známy, no kinematografia nám ho už viackrát stihla pripomenúť. Ďalší pohľad na doktora Frankensteina, jeho asistenta Igora a prelomové experimentovanie mal najnovšie vzniknúť v područí Guillerma del Tora. Ten si nakoniec vymodeloval „gotický horor“ a Victor Frankenstein prischol Paulovi McGuiganovi, ktorý sa po celovečeráku Nabiť a zabiť na pár rokov zašil do televízie.

Jeho návrat k filmovej tvorbe však zo začiatku vôbec nezodpovedá názvu. Príbeh je podávaný ústami anonymného cirkusového hrbáča s lekárskymi vlohami, ktorého doktor Frankenstein pasuje za Igora. Spolu sa púšťajú do prevratného objavu, v tejto verzii sprevádzaného detektívom zo Scotland Yardu, krásnou cirkusovou akrobatkou a parádnym vizuálom.

McGuigan totiž ponúka najmä pohľadový zážitok, ktorý dokáže zaujať, nenudí a drží pozornosť. V cirkusových scénach zo začiatku filmu hrajú pestré farby, hravé kulisy a detailné zobrazenie výpravných prvkov. Rovnaké princípy platia aj pre laboratórium doktora Frankensteina, obohatené o kvantum telesných tekutín, rôzne kombinácie zvieracích orgánov a vzhľadom k vykreslenému obdobiu precízne anatomické perličky (röntgenové zábery na skelety).

Victor Frankenstein Victor Frankenstein

V prostredí škótskeho hradu sa vizuálna mágia filmu ukazuje v plnom svetle, elektrizujúca atmosféra a temný nádych predznamenávajú príchod známeho monštra, precízne upraveného do podoby hromotĺka s výrazom Hulka. A to všetko v sprievode klasickej dunivej hudby.

Vidno teda, že tvorcovia zostali aj pri klasických prvkoch, ktoré obohacujú práve pohľadom z Igorovej perspektívy, motívmi postáv, ich charakteristikou (hlavne perfektne napojenie hrbáča na známy príbeh) a odkazovaním na šialenstvo doktora Frankensteina. Nuda chvalabohu nehrozí. Cez viaceré prídavné prvky (cirkus, rodina, Scotland Yard, viera vs. veda) sa tvorcovia snažia o hlbšie významy, ale kvôli preexponovaniu sa k silnejšiemu odkazu nedostanú. Vytrhnúť ich mohol silný záver, ale zlyhávajú v urýchlenej deštrukcii filmu. Predošlý pozitívny dojem vyšumieva mierne do prázdna, prepracovanejší záver by znásobil efekt Frankensteinovho monštra.

Victor Frankenstein Victor Frankenstein

Živelnosť a vzájomná súhra však okrem zvuku a kamery funguje aj medzi hercami. James McAvoy podáva mimický výkon a jeho fanatický prejav robí doktora Frankensteina ešte o chlp zaujímavejším. Daniel Radcliffe si však nedokáže urvať toľko priestoru, aj keď je rozprávačom. A vo verzii s dlhšími vlasmi je skôr zženštilým, ako rovnocenným partnerom. Viac priestoru by sa tiež hodilo pre Charlesa Dancea (Tywin Lannister z Hry o tróny), pretože jeho krátke cameo Frankensteinovho otca je aj vďaka podhľadovej kamere strhujúce.

Či by projekt pod rukou del Tora dopadol inak je vo hviezdach. McGuiganova verzia je na počudovanie pozerateľná, neobsahuje prebytočnú tuposť a aj keď sa občas hrá na Sherlocka Holmesa (slow-motion pri úteku z cirkusu), pôsobí viac pozitívne než som osobne očakával. James McAvoy sa vyhral, podobne ako je vycibrená vizuálna stránka a hudobný sprievod. A to, že film poukazuje na častú chybu identity medzi Frankensteinom a jeho monštrom je veľké plus.

Victor Frankenstein (USA, 2015, 109 min.)
Réžia: Paul McGuigan. Hrajú: Daniel Radcliffe, James McAvoy, Jessica Brown Findlay...

autor Lukáš Slovák 27.11.2015