Kino recenzia > Love Song
Passengers
Raw
Closet Monster
When the Bough Breaks

LOVE SONG

Scenárista a režisér John Carney sa podobne ako v úspešnej hudobnej dráme Once, vracia do prostredia muzikantov a na jeho pozadí buduje dej ľúbostnej komédie o problémoch aj ...

Scenárista a režisér John Carney sa podobne ako v úspešnej hudobnej dráme Once, vracia do prostredia muzikantov a na jeho pozadí buduje dej ľúbostnej komédie o problémoch aj radostiach, ktoré hrdinom prináša láska a každodenná realita, v ktorej sa snažia presadiť a nájsť si svoje miesto. Chlad britských ostrovov vymenil za letný New York a film poznačil svojským humorom.

Príbeh filmu Love song sa začína v bare, stretnutím sa dvoch hlavných postáv mladej Angličanky Gretty, pesničkárky píšucej do zásuvky a Dana, skrachovaného hudobného producenta v stredných rokoch, ktorý pod nánosom životných okolností stratil „chuť“ a schopnosť byť úspešným. Dan vidí v Grette potenciál a pretože nemajú peniaze, rozhodnú sa, že natočia Grettinu demo nahrávku svojpomocne, priamo v new yorských uliciach. Postupne obaja zo seba vyťažia maximum, ktoré padá na úrodnú pôdu.

Carney presne definuje charaktery, ktoré sú veľmi živé, motiváciám veríme, všetky postavy, vrátane vedľajších, majú svoju pravdu, vyhýba sa čiernobielym zjednodušujúcim škatuľkám, ktoré by delili hrdinov na kladných a záporných. Narácia je ozvláštnená retrospektívnymi návratmi, tie sú využívané najmä pri zobrazení dejových zvratov definujúcich vzťah Gretty a jej expriateľa, hudobnej hviezdy Davea (postavu presvedčivo stvárnil Adam Levine, spevák známej popovej kapely Marroon 5). Zvlášť vynaliezavá je expozícia, predstavuje postavy a ich zázemie v spomínaných návratoch do nedávnej minulosti. Retrospektívy sa pretínajú v časovej slučke, od ktorej sa príbeh ďalej odvíja.

Nevtieravá komika spolu s atraktívnymi hercami, slušným soundtrackom, zvládnutým scenárom, ktorý sa úspešne vyhýba žánrovým klišé a plastickými charaktermi so schopnosťou okamžite si získať naše sympatie, povyšuje film na inteligentnú hudobnú komédiu o láske, ktorá vedie s divákom dialóg o najbežnejších vzťahových problémoch s akými sám zápasí a vonkoncom nie je klasickým príbehom „z nuly na popstar“. Žánrové zaradenie ku komédii dovoľuje príbehu skákať do závratných, občas ťažko uveriteľných (rozprávkových) výšin.

Niektorým zvratom len sťažka uveríme, no úspech zdieľame spolu s postavami, doprajeme im. Aj keď realistická rovina rozprávania balansuje na hrane, nepotkýna sa o ňu. Hudba má, podobne ako v predošlom režisérovom filme Once, významné miesto, okrem toho, že vytvára atmosféru a celkový feeling filmu, je dejotvorná. Aj keď je hudba nositeľom „pocitu“ a abstraktným zvnútornením emocionálneho prežívania postáv, Carney šikovne narúša melanchóliu situačným humorom. Texty jednotlivých piesní, ktoré skladá a interpretuje hlavná hrdinka, sú síce popisné, nepôsobia však rušivo, metaforicky podčiarkujú hlavnú myšlienku a zdôrazňujú rozpoloženie postáv, tie komunikujú prostredníctvom hudby.

Film je zaľudnený milými postavičkami. Jeden z vedľajších motívov sa sústredí na Dana a jeho rozpadnutú rodinu, no ľady sa začnú pomaly roztápať v momente, keď sa Dan zanietene pustí do budovania Grettinej hudobnej kariéry. Ich aktivita výrazne mení svety oboch postáv, Carney stavia príbeh na maličkostiach a detailoch, vyžíva sa v banalitách všednosti (rafinovane selektuje), ktoré v kontexte príbehu ladia a vytvárajú osobitú atmosféru. Fabula graduje, všetky vedľajšie motívy vrcholia v absolútne presnom načasovaní a v závere si vychutnáme katarzné „obrodenie“.

Film je v istých momentoch príkro sladký, problém zjednodušuje a nevierohodne pôsobí aj prílišná podobnosť „ľúbostných“ osudov hlavných postáv. Carney si drží pozornosť diváka prostredníctvom vzťahu Gretty a Dana - elektrizujú, do posledného momentu nevieme, či sú priatelia, alebo iskry, ktoré medzi nimi občas preskočia, by mohli byť pôvodcom požiaru...(?) Rovnako otvorený ponecháva vzťah Dana a jeho exmanželky, ale aj Gretty a Davea, zvraty sú nepriehľadné, ťažko predvídateľné, príbeh napína očakávania do samotného konca- ktorým je v konečnom dôsledku „vkusný happy end“ (definujúci žáner romantickej komédie).

Film vonia slobodou, vzbudzuje dojem, že je možné dosiahnuť všetko, do čoho sa pustíme s poctivou vervou. Absentuje výrazne záporná postava, hrdinovia riešia bežné problémy od lásky, po sebarealizáciu. Love song sa nesie v optimistickom duchu, narácia je premyslená, no aj napriek tomu pôsobí uvoľnene. Aj keď režisér prejavil zjednodušene naivný pohľad na svet, v rámci žánru je film nadštandardnou a hrejivou „oddychovkou“ s príjemnou obrazovou a hudobnou estetikou.

Begin Again (USA, 2013, 104 min.)
Réžia: John Carney. Scenár: John Carney. Hrajú: Keira Knightley, Mark Ruffalo, Adam Levine

2014-07-055.7.2014 | Roberta Tóthová