LÁSKA, SÚDRUH!

LÁSKA, SÚDRUH!

6.0

Kati Outinen je zárukou krehkého, kvalitne podaného, ľudského príbehu. Tento fínsky herecký skvost (Mraky odtiahli, Juha, Le Havre) sa tentoraz vyníma v česko-fínsko-nórskej koprodukčnej retrokomédii Láska, súdruh!. Vtipno-trpké životné peripetie klobučníčky Elsy umiestnila režisérka Taru Mäkelä do roku 1962, do doby príprav Medzinárodného festivalu mládeže a študenstva v Helsinkách.

Paralelne s jej stereotypným životným štýlom medzi klobúkmi len v spoločnosti dospievajúcej netere (Elena Leeve) sledujeme horlivé ideologické prípravy českého hudobného telesa Zmrzlina, ktoré má na spomínanom festivale reprezentovať Československo a vystúpiť na nebezpečne lákavom kapitalistickom území. Preto ich bude sprevádzať mladý uvedomelý dozor v podaní Kryštofa Hádka, ktorému počas pobytu stále viac robí starosti postarší muzikant Jan Novák (Miroslav Etzler). Tento jazzman totiž pred 20-timi rokmi prežil krátky románik práve s modistkou Elsou a teraz hrozí, že sa opäť stretnú.

Láska, súdruh! Láska, súdruh!

Dobový kolorit dotvárajú všadeprítomné heslá, skandovanie "lepšej budúcnosti" či slávnostný básnický prednes ruského nadšenca (Jan Budař) i príhovor kozmonauta Gagarina (Václav Jiráček). Mladá Elsina neter, samozrejme, zahorí nečakaným citom k mladému hudobnému sprievodcovi. Takisto nechýba ani prebudenie dávnych citov medzi Elsou a Janom.

Režisérka Taru Mäkelä ponúka síce už dosť prevarené retro-reálie, kde ale hlavne okrajovými postavami vkusne oživuje pamäť tých skôr narodených divákov a pobaví i mladšie ročníky. Predvídateľný nástup vzťahových zápletiek spočiatku balansuje v banálnych úvodných expozíciách, neskôr dej trocha naberá na obrátkach a hlavní hrdinovia vtipne nachádzajú riešenie z komplikovanej "ideologicky-zemepisnej" situácie.

Láska, súdruh! Láska, súdruh!

Film ale dnes už šablónovite spadá do žiadanej reminiscencie zašlých čias, aby vytvoril potrebný úsmev u publika, čo sa v súčasnosti stalo obohranou praktikou u podobne ladených komédií. České herecké osadenstvo až na spomínané marginálne postavy kráča po vyšliapanom chodníku istoty. Dosť prvoplánovo kladie do úst potrebné repliky pre zdôraznenie dobovej absurdnosti. Vyvažuje ich svieži Outinenin prejav s bohatým výrazovým priehrštím, ktorá podobne ako Leeve zjemňuje tvrdý režimový dejový rámec.

August Fools / Mieletön elokuu (Fínsko/ČR, 2013, 108 min.)
Réžia: Taru Mäkelä

autor Zuzana Ondrišová 4.4.2014