TU TO MUSÍ BYŤ

TU TO MUSÍ BYŤ

9.0

Doslovný preklad Toto je to miesto určite znie dosť krkolomne oproti zvučnému originálu This Must Be the Place. „To“ miesto vo filme talianskeho režiséra Paola Sorrentina je ukryté hlboko v Seanovi Pennovi. Vynikajúce road putovanie s vlastnými údernými vnútornými cestičkami v hlave zostarnutej gotickej rockovej ikony. Bizarne upravený päťdesiatnik Cheyenne sa vzhľadovo odvoláva na zašlú slávu 80-tych rokov, no mysľou a postojom k životu tromfne kadejaké životné výplody človeka 2. tisícročia.

Cheyenne (Sean Penn) žije vo svojej dublinskej rezidencii s obetavou, chápavou Jane (Frances McDormand). Jane je ale správne švihnutou manželkou, oddávajúcou sa športu a ázijským rituálom, ktorá neskonalo svojho muža ľúbi. Keď Cheyennovi umrie otec v New Yorku, dostáva gothic star úlohu doviesť do  konca otcovo pátranie po osvienčimskom nacistovi, kde bol držaný v tábore. Vydáva sa na bizarnú cestu naprieč Amerikou....

Tu to musí byť Tu to musí byť

Cheyennovi zdravotne zruinovali život drogy, teraz pripomína skôr nahrbenú kostru odetú v čiernom štýlovom outfite, ktorá  s kolieskovou cestovnou taškou spočíva na ceste za splnením otcovej vôle. Pletú sa mu do nej etablované žijúce symboly dneška, rozumbrady v malomestskom vydaní, aby ich Cheyenne takmer pošepky, no neúprosne vecne, zosadil z trónu víťazov ich vlastných životov. Niekedy mu na to stačí prefúknuť si ofinu, doslova. Pre stratené existencie sa stáva silnou opornou barlou, koná nanajvýš ľudsky, takmer detinsky. Penn sa vynikajúco stotožňuje s Cheyennom, je ústredným motívom, postavou i hýbateľom deja. Gro sa nesie v jeho úspornej komunikácii, situácie ho ale vedia rozohniť, či už smutnou potýčkou s osudom, alebo drobnou životnou radosťou.

This Must Be the Place ohromne snúbi obrazovú i hudobnú stránku, rozľahlé cesty vedú nielen Cheyennove kroky, ale aj hlavu zabudnutej hviezdy, ktorá mentálne nezaspala na vavrínoch. Sorrentino využíva  majstrovské spletence protikladov, či už primárnych výzorových a hodnotových, odráža sa to ale i v základnej zvratovej rovine, kedy sa niekto tak indiferentný a na okolie kašľajúci jedinec rozhodne splatiť svojmu otcovi dlh a porátať sa s nemčúrom Aloisom Langeom (Heinz Lieven).

Tu to musí byť Tu to musí byť

Film má veľmi pozvoľné tempo, režisér necháva prehovoriť krajinu, dialógy sa blížia monológom a navodzované scény sú malým zázrakom kameramanskej práce Lucu Bigazziho. Spolu s vynikajúcou hudbou Davida Byrneho – čoby odkazu na osemdesiatkovú kvalitku – a Willa Oldhama ide skutočne o ojedinelý filmový počin, ktorý si hlavne vďaka zmaľovanému Pennovi pozrú davy. A dúfam, že nezostane len pri zrovnávaní s Robertom Smithom, ale kdesi vo vnútri divák poctivo zotrie makeupový náter a zbadá ten úsmevný a hrejivý náboj v príjemných minimalistických rozhovoroch a hlboko výpovedne rozohratých partičkách načochraných a uhladených postojov a svojráznych filmových postáv.

VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU

This Must Be the Place (Taliansko/Francúzsko/Írsko, 2011, 118 min.)
Réžia: Paolo Sorrentino. Scenár: Umberto Contarello, Paolo Sorrentino. Kamera: Luca Bigazzi. Strih: Cristiano Travaglioli. Hudba: David Byrne, Will Oldham. Hrajú: Sean Penn, Frances McDormand, Judd Hirsch, Eve Hewson, Kerry Condon, Harry Dean Stanton, Joyce Van Patten, David Byrne

autor Zuzana Ondrišová 1.4.2012
9.0
9.0