ÚTEK ZO SIBÍRI

ÚTEK ZO SIBÍRI

7.0

Skutočná Long Walk v pravom slova zmysle. Weirova filmová adaptácia názvom  Útek zo Sibíri (The Way Back) evokuje skôr schému plnú senzačných akcií a múdrych patetických výrokov. Poľská knižná predloha Slawomira Rawicza Dlhá cesta podstatu strastiplného putovania zo sibírskeho gulagu na sever Indie vystihuje lepšie. Zo scenáristickej spolupráce Weira s Keithom S. Clarkom vykresal austrálsky režisér Peter Weir údesnú drámu popisujúcu útek cez oblasti vôkol jazera Bajkal, púšť Gobi, tibetskú náhornú plošinu, a Himaláje, dlhý 4000 míľ.

V úvode sa stretávame s hlavnou postavou Janusza (Jim Sturgess), ako sa v roku 1940 dostáva do sovietskeho pracovného tábora. Vstupujeme s ním do neľudského prostredia gulagu, kde stretáva niekoľko postáv – budúcich spoluutečencov. Jeden z ašpirantov – Khabarov (Mark Strong) načrtáva možnosť úteku. Samotný únik ale zrealizuje Janusz s inými odhodlancami – Mr. Smithom (Ed Harris), Valkom (Colin Farrel), Zoranom (Dragos Bucur), Tomaszom (Alexandru Potocean), Vossom (Gustaf Skarsgård) a mladučkým Kazikom (Sebastian Urzendowsky).

Rôznonárodnú skupinu v odhodlaní nepoľaviť a ísť neustále ďalej na juh nepísano vedie Janusz. Inak sú rovnocennými partnermi v zháňaní potravy, dreva na oheň, každá postava je starostlivo vtkaná do spoločného úsilia bez väčšieho presadzovania sa. Výnimkou je surový násilník Valko, ostatní sú voči nemu obozretní, no práve on svojou zbrklou živočíšnou povahou dodáva skupine silu na prežitie v nehostinnej krajine. Čisto chlapské zoskupenie osviežuje postava Ireny (Saoirse Ronan, Pevné puto), prehlbuje svojou krehkosťou potrebu vzájomnej podpory a nezištnej pomoci.

Útek zo Sibíri Útek zo Sibíri

V prípade snímky Útek zo Sibíri sme po tituloch Master and Commander: Na opačnom konci sveta, Truman show, Zelená karta atd. jednoducho zvedaví na „Weira“. Je krotkejší, dáva si načas - gulagový úvod je detailne pedantný, nenaháňa ho divákmi očakávaný moment úteku, Weir poctivo buduje dusnú atmosféru tábora v mrazivej sibírskej pustine. Je niekoľko desiatok stupňov pod nulou, panujú neznesiteľné podmienky na prežívanie, divá väzenská hierarchia, suchá, plesnivá strava a oslepujúca avitaminóza. Divák sa až kradmo zahanbí, že sám sedí v pohodlí teplého tapacíru.

Veľmi pozvoľna získava príbehovú prevahu samotné putovanie plné vzájomného povzbudzovania, ostýchavého budovania dôvery, solidarity a viery v zdolanie ťažkej cesty. Už mimo strachu z dolapenia strážcami každodenne bojujú o holý život s prírodou. Citlivým spôsobom sa Weir dostáva do ich duší, obozretne dáva dôraz na určité tajomno okolo každého účastníka, aby vynikol účel úteku a nerozpitvával sa osud jednotlivca. Vždy nechá každého prejaviť sa len do tej miery, akú potrebuje na bezodkladné riešenie vzniknutej situácie. Vzápätí ich stmelí do jednoliatej skupinky zbedačených persón sunúcich sa „na juh“.

Útek zo Sibíri Útek zo Sibíri

Nalepiť Úteku zo Sibíri označenie historicko-dobrodružnej drámy znie pomerne veľkohubo a roztopašne. Atraktivity plynúcej z tejto nálepky sa divák nedočká. Vo filme sa totiž objavujú príliš reálne a ľudské komorné situácie, ktoré, podporené vedomím skutočnej udalosti, tak ľahko tráviacim traktom neprejdú.  Úsporné dialógy, sila v detailoch, počasie, z ktorého raz mrazí v kostiach, inokedy páľavou človeku nedá dýchať, uveriteľne realistické postavy a neustále štrbená sila vôle – Weir solídne komponuje prvky drámy, pričom netlačí na diváka, neomračuje ho efektnými údermi čiastkových úspechov či  nevyhnutných obetí.

Jediná vec, ktorá škrie počas sledovania vyše 2-hodinovej snímky, je, že Útek zo Sibíri sa jednoducho PATRILO NAKRÚTIŤ, lebo si to kniha napísaná človekom, ktorý to reálne zažil, zaslúži. Tento fakt musíme tolerovať, podobne ako rušivo bleskové záverečné zhrnutie historických míľnikov povojnových dejín východnej Európy.

The Way Back (USA, 2010, 133 min.)
Réžia: Peter Weir. Námet: Slavomir Rawicz – román Dlhá cesta (1956). Scenár: Keith R. Clarke, Peter Weir. Kamera: Russell Boyd. Strih: Lee Smith. Hudba: Burkhard Dallwitz. Hrajú: Dragos Bucur, Colin Farrell, Ed Harris, Mark Strong, Jim Sturgess, Saoirse Ronan, Gustaf Skarsgard, Alexandru Potocean, Zahary Baharov

autor Zuzana Ondrišová 10.6.2011
7.0
-