Kino recenzia > Rýchlo a zbesilo 5
A Quiet Place
Tuntematon sotilas
Future World
The Meg

RÝCHLO A ZBESILO 5

Séria Rýchlo a zbesilo má za sebou kvalitatívnu krivku ako húsenková dráha. Začala tak výborne, že po jednotke mohol nasledovať iba rýchly pád ...

Séria Rýchlo a zbesilo má za sebou kvalitatívnu krivku ako húsenková dráha. Začala tak výborne, že po jednotke mohol nasledovať iba rýchly pád. A ešte nižšie sa séria dostala, keď sa rozhodla vymeniť amerických tunerov za ázijských fičúrikov. Potom síce prišiel štvrtý diel so starými známymi, ale ani nad nimi som sa nedokázal zľutovať. Bola to nuda. No tá končí. Päťka v sérii je už výborná.

Množstvo zločinov, ktoré má na krku Dom Toretto a fakt, že sa s ním nadobro spolčil aj bývalý poliš Brian, ktorý mu pomohol naposledy k úteku, svedčia o tom, že po rokoch rivality sa dali majstri jazdy dohromady, ale zároveň sú v centre pozornosti nejedného agenta. Takže sa rozhodnú ufujazdiť do Ria, kde by mohli urobiť poriadny záťah za 100 miliónov dolárov. Dajú dokopy celú partiu s hláškujúcimi machrami z dvojky (alias Ludacris a Tyrese Gibson opäť v akcii). Akurát proti nim bude stáť jeden juhoamerický drogový boss (čo by nebolo nič nové) a federálny agent s drsnou štruktúrou a vizážou a la The Rock (to je už vzhľadom na jeho úpenlivé sledovanie cieľov horšie)...

Akčná séria Rýchlo a zbesilo sa prehupla do druhej dekády a jej piaty diel obsahuje nejeden paradox. Po prvé a určite najdôležitejšie poznanie je pri obsadení režiséra. Je až neskutočné, že Justin Lin to so sériou ťahá už päť rokov – pritom trojkaštvorka ponúkli neinšpiratívnu akciu a pri päťke ide na plné pecky, akoby prišiel zo seminára Michaela Baya. Možno je to aj rozpočtom (dostal 125 miliónov, zatiaľ čo minule 85 a 75), ale určite to bude predovšetkým zmenou štýlu. Prvý diel mal atmosféru, mal veľa nových prvkov (preteky na jednu míľu, jasná trefa do čierneho) a pamätihodné akcie. Ďalšie tri časti sa obmedzili na pozérske opakovanie nitroefektov, obnažených stehien a znížili vekovú latku. No päťka je opäť prvá akčná záležitosť, kde na svaloch záleží a akčný hrdina nie je žiadny nástročný chlapčúrik!

Vin Diesel je sympatický ako v jednotke a po hlášku nejde ďaleko, Paul Walker sa stále nadrapuje, no do počtu sedí a potom je tu najlepšia akvizícia celej série – The Rock! A netreba sa báť, že by neprišiel aj poriadny súboj na férovku medzi dvomi korbami.

Justin Lin totiž pumpuje akciu neustále a celkom variabilne. Od úvodnej akčnej scény cez množstvo naháňačiek, streľbu v uliciach či spomínané buchnáty. Toto je podstatný rozdiel: exotické Rio má top výpravu a niekoľko skutočne špičkových scén – na čele je samozrejme skvelá akcia s trezorom. Akoby sa nám objavil závan poctivých spotených akčných filmov z 90. rokov, keď ešte bullet-time nebol ešte všetkým. Digitálnych trikov ubudlo, tuning už nehrá hlavnú rolu, ale akčné scény majú správnu dĺžku a najmä dokážu gradovať (problém typu málo napínavé tunelové preteky zo štvorky, je našťastie fuč). Priaznivci série môžu reptať, že nitro a detaily na kvapalinu tu musia byť – ale akoby aj Lin pochopil, že práve tie ho už brzdili v rozlete, a preto si povedal, že radšej staví na akčných hrdinov a ich fazónu.

A vracajú sa všetci v plnej poľnej. Štvrtý diel sa nám snažil vrátiť Dominika, ale bolo to málo. Preto Lin povolal tváre z každej časti v štýle Dannyho jedenástky a prekvapivo si každý nájde svoj priestor. Dokonca mi neskutočne idú po vôli aj Ludacris s Tyresom, ktorí vhodne dopĺňajú hlavnú dvojku plus fešandy v závese. Aj scenár prešaltoval kvôli toľkému počtu zúčastnených na inú nôtu – viac sa dumá, plánuje. Nie príliš, ale pri veľkorysej 130-minútovke musí byť priestor aj na pauzy. Tie však vyplnia aj typicky prázdne dialógy o tom, čo chcú hrdinovia ďalej robiť, či na to majú a pod. Vývoj postáv je síce fajn, ale tliachanie naprázdno scenáristom nevyšlo. Ešteže sa hneď dajú prebiť dobrými hláškami.

Na špičkovú akciu pripadá pár prázdnych dialógov, ktoré vás môžu zastaviť aj v hodnotiacom rozlete a poviete si, že bez nich by to mohlo byť ešte lepšie. A občas sa kamera zabudne v nie úplne vhodných momentoch, takže z akcie nemáte stopercentný zážitok (platí pre streľbu a boj päsťami, naháňačky si Lin postrážil). Sú to "drobnosti", tie by však mohli vyšvihnúť päťku k ešte lepšiemu zážitku (možno aj máličko menšia stopáž – ale tá mi osobne skôr imponuje). Každopádne, (druhý) najlepší diel série.

Fast Five (USA, 2011, 130 min.)
Réžia: Justin Lin. Scenár: Chris Morgan, Gary Scott Thompson. Kamera: Stephen F. Windon. Strih: Kelly Matsumoto, Fred Raskin, Christian Wagner. Hudba: Brian Tyler. Hrajú: Dwayne Johnson, Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Elsa Pataky, Tyrese Gibson, Sung Kang, Gal Gadot

2011-05-077.5.2011 | Michal Korec

Akcia/Krimi
130 min